• fiskmas

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 12:51

    Har upplevt ett kastfall som kostade en bräda, ett segel, en bom, en mast och en hängsele och ett par månader med stora ryggproblem.
    Det var så jävla byigt, vinden pendlade mellan 0-20 s/m (helt sjukt). När detta inträffade blåste det ca 10 och jag var på väg upp i planing från ett vindhål på 0 s/m, hade precis krokat i. En våg på 1,5 meter hade precis börjat småbryta framför mig när det kom en by på 20 s/m och bara slungade iväg mig.
    Denna dag pratas det om fortfarnde på stranden. 11 år efter dagen “skit”.

  • ozman

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:04

    Jo, det är faktiskt sant (att man kan rotera och hamna under riggen). Det jag säger är från min egen erfarenhet, att jag alltid har gjort illa mig mycket värre om jag försökte häva kastfallet och inte orkade, och sedan får världens fart i grejorna mot vattnet. Därför tycker jag att om man känner att ett kastfall är oundvikligt, kan man ge efter och plurra lite ‘mjukt’. Det är klart en annan sak om man är toköverriggad i utmanande förhållanden, att kontrollera situationen.

    Nåja, det är bara att känna efter. En hjälm kan oxå vara en bra investering när man börjar använda sele.

  • karnan

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:13

    Kul tråd! Om det inte har framgått så kanske det ska tilläggas för en vindsurfar-wanna-be att det måste blåsa ganska bra innan man kastas av brädan. Är du orolig så ge dig helt enkelt inte ut när det blåser rejält.

    Men kanske jag får lov att ta upp ett annat, och delvis anslutande problem. Det har hänt par gånger vid den mildare formen av kastfall (mer typ tippfall), att jag fastnat med foten mellan brädan och masten. Gör ont som faan förstås. Frågan är då i vilken utsträckning man klarar sig från denna typ av åkomma med ett mastfotsskydd. Hjälper de verkligen eller är det bara ytterligare en pryl att konka till stranden?

    /Johan

  • borje

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:22

    Jag åkte på en lätt hjärnskakning av snärten med huvudet när linorna sträcktes för två år sen, låg hemma och kräktes en hel kväll efter surfet.

    Fast egentligen existerar ju inte kastfall om polarna frågar, bara misslyckade framåt försök.

  • jeppe

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:36

    Fastna med foten ja, det har ju hänt några gånger. Inte skönt, ganska så svårt att undvika beroende på vart foten hamnar. Men jag har införskaffat ett mastfotsskydd i alla fall, vet inte direkt om det skulle hjälpa om man fastnar precis där. Återstår att se.

    Men att häva ett kastfall, beroende på hur pass överriggad man är, är ju mer eller mindre lätt. Kraftigt överriggad och som Markram säger på en djup downvindslör så smäller det bara till, du har inte en chans. Men småmyser man på viken, inte fullt lika överriggad brukar jag försöka hinna med att skota ut när man märker att man är på väg ut ur stropparna och på väg in i “lätt framåtlutat tåläge”.
    Fungerar rätt bra.

  • anders_hoffman

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:41

    Mitt senaste riktigt feta kastfall, resulterade i en knäckt bom, en nedriggning på vatten, en rejäl simtur och riktigt god hjälp av en annan surfer att ta mig i land!

    Kastfall hör mer eller mindre till vindsurfingen (kan vara jäkligt kul att se från stranden också:D).

    Naturligtvis är det läskigt när man hamnar ikrokad under seglet, det bästa är att leta med handen till bomfästet. För oftast är linorna såpass långa att du kan sträcka dig ut ovanför seglet och hämta luft och lugna ner dig, och sen attackera problemet när du är mindre stressad. (Det funkar iaf. på plattvatten men i brytande tre netersvågor är det väl ingen slående taktik kanske.)

  • gonadman

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:43

    I ett av dessa “framåtförsök” glömde jag i all hast att hålla kvar i bommen. Eftersom jag naturligtvis var ikrokad stoppades fallet med ett kraftigt ryck. Det är i dessa lägen man hoppas på att ryggraden är starkare än hängeselelinorna. Om man änvänder midjesele så förståss. Om man använder sittsele riskerar man att få en extra stor “spricka” mellan skinkhalvorna så att säga.

    Nåväl, ryggen höll, hängselelinorna likaså. Bommenröret var det sämre ställt med. Vad jag lärde mig av detta var att köp inte Chinook bommar och använd aldrig, aldrig sittsele.

  • ian

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:44

    skulle säga att läskiga kastfall inträffar bara ikrokat, annars kan man bara släppa o flyga, gött som fän e det!

  • ian

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 13:54

    här kommer ett som förvisserligen är avsiktligt och ganska kraftlöst men sopm ändå visar principen.

    http://www.gwc.se/files/990favorittrick.MOV

    (quicktime 10mb)

  • ola_p

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 14:02

    Svar till:


    Frågan är då i vilken utsträckning man klarar sig från denna typ av åkomma med ett mastfotsskydd. Hjälper de verkligen eller är det bara ytterligare en pryl att konka till stranden?

    [/ QUOTE ]
    Det är jävligt fint att ha på segel som inte har insydd neoprenbit, där sitter den ju sämre och gör mindre nytta…

  • nanna

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 14:04

    Svar till:


    Svar till:


    Sedan dess letar jag efter en sele där jag med två knappar kan frigöra kroken Totalt från selen -någon som vet om det finns sådan?

    [/ QUOTE ]

    På Neil Prydes sittsele Freerace Automatic går det att ta loss kroken helt om man fastnat i nåt. Med den känns det inte lika jävligt att hamna under seglet…. cool.gif

  • surfen

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 14:21

    Jag håller med Markram. Släpp inte bomen om du är ikrokad då kan det gå riktigt illa, har själv råkat ut för att bommen slets ur händerna på mig för ett par år sen och jag hamnade under seglet med tampen twinad runt kroken. Då var det nära, satan vad jag slet med tamp och krok innan jag kom loss.

  • safesurfer

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 14:39

    riktigt läskigt när linorna tvinnar sig. Jag råkade ut för det för rätt länge sedan och jag hadde då riktigt styva plastlinor så det fanns inte en chans att komma loss utan att rotera tillbaks ett varv. Vilket ine är så lätt när man sitter fast med höften 10cm från bommen. Som tur var låg jag ovanpå seglet. Nu mera så är jag förberedd på att ta av mig selen eller kroken om jag skulle fastna undervattnet.

  • danneman

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 15:11

    var med om mitt första kastfall i gottskär i söndags, blåste väl c.a 4-5m/s tränade i Och ur krokning. så kom ett oskmoln det ökade och jag planade iväg BAM! fattade inte nått men ikrokad under seglet var jag, panik..
    Drog i allt jag hitta, fick till slut av mig selen.

    Läskigt men en erfarenhet rikare sen var det på´t igen

  • baywatch

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 16:42

    Mastfotskyddet är väl inte bara till för att hindra klämrisk. Det är inte så skönt att slå tårna in i mastfoten av en eller annan anledning (har prövat). Dessutom sitter mitt skydd alltid fast på mastfoten och den ska ju ändå med…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.