Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies KCS – säkerhetssystem – jag har testat!

  • KCS – säkerhetssystem – jag har testat!

    Publicerad av mangew på 27 oktober, 2003 vid 10:36

    Efter många försök att landa och starta min kite själv, (när polarna är ute på vattnet!), har jag nu byggt ett eget KCS systemet, en kopia alltså! det riktiga kommer inte ut förren i mars. Systemet fungerar utmärkt, visst det är en lina till, men fördelarna överväger helt klart nackdelarna. Tänk bara att vattenstarta kiten på djuptvatten på mindre än en minut – hihih mer åktid! Kolla in på http://www.flysurf.com där finns mer info och lite filmer. Jag kan helt klart rekommendera detta system 🙂 Mange

    curry svarade 20 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kitelife

    Medlem
    27 oktober, 2003 vid 12:11

    har oxå byggt mig ett sånt, va ju bara tvungen att testa Hehe

    Men min åsikt är nog att nackdelarna överväger fördelarna åtminstone om man kan kitea och vattenstarta draken ordentligt…

    * en x-tra lina och vid riggning krongla den mycket för mig iaf.
    * en bom och linor till varje drake, om du tar en mindre drake blir längden på linan annorlund
    * finns ingen anledning att ha det bara för vattenstartens skull, lär dig vattenstarta istället det är inte svårt… om du inte kör på land då förstår jag
    * draken “faller” rakt ner med ryggen före, vad händer om den faller rakt ner på nått vasst?
    * lätt att draken släpar från mitten av fönstret ända ut till kanten vid självstart på land.

    men sen måste sägas att jag byggde mitt själv och byggde inte hela grejen utan hade lite “lösa” snören hängande här och där för att kunna justera in hela grejen, och det är noga med hur lång 5:e linan är går inte att ha den på måfå då funkar det inte… jag är villig och prova serie verren och bilda mig en uppfattning igen.

    //Pan

  • mangew

    Medlem
    27 oktober, 2003 vid 12:57

    Jo tack! Men jag kan starta min kite lätt utan systemet. Det var inte start funktionen som gjorde att jag använder systemet. Möjligheten att helt enkelt, utan hjälp från någon annan kunna ta bort all kraft från draken var det som gjorde att jag fixade mig systemet. Det händer titt som tätt att man står där och vill ha ner draken och polarna är ute på vattnet! Visst har man alltid en gubbe ståendes på land är det ju inga probs. Nu ankrar jag bara upp draken i vattnet utan att behöva bry mig om den. Och angående längden på 5:te linan så har jag bara en clamcleat som linan löper igenom, inga problem att byta mellan 14 kvm och 10kvm. Ska tilläggas att jag jobbat som segelmakare. Men visst 5 linor e helt klart en för mycket, men jag tycker det är bra att kunna vila när jag känner för det. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 oktober, 2003 vid 14:46

    ok, vart går 5e linan på draken? till le eller?
    /J

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 oktober, 2003 vid 15:43

    Jo, så som jag fattat det, så går 5:e linan i det här fallet till LE (Det finns ju andra system som har en 5:e lina till två punkter i bakkanten). Jag tycker nog det skulle vara intressant om slingshot och cabrinha slog sina kloka kajter ihop och kombinerade RECON med KCS. För RECON-systemet har ju nån slags plastplugg i fästpunkterna för styrlinorna som gör att när man drar tillräckligt mycket i en styrlina, så lossnar den, och börjar dra i styrlinans “övre fäste”. På så sätt har ju Cabrinha byggt in den 5:e linan till bakkanten i styrlinorna, så att just själva lina nr 5 inte behövs.
    Hade de bara vänt på det på samma sätt som KCS, så hade det fan vart skitbra.
    * Inga extra linor
    * Draken dör helt i leashen
    * Ingen jobbig belastning på LE-blåsan när man släpper draken till leashen

    …Fast risken är ju förstås att RECON-systemet inte håller så många säsonger. Det får framtiden utvisa, men det är ändå spännande att det fortfarande utvecklas så mycket.

    /Rasmus

  • wretan

    Medlem
    27 oktober, 2003 vid 16:38

    hmm, men om man släpper bommen och allt drag hamnar mitt på le, tippar draken “frammåt” och dör rakt ner eller? verkar på videon på kcs-hemsidan som om kiten i vattnet vilar på “rygg” typ I__I med le mot dig (bra bild va?) =)
    hur hamnar den så?

    /J

  • mangew

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:36

    Jo den 5:e linan sitter fast med två “band” runt LE c:a en halv meter åt vardera sida ( se KCS bilder). Draken hamnar på rygg när man drar systemet enbart pga man lättar på trycket i de fyra “vanliga” linorna och draken “blåser” på rygg. Draken kan ligga i vattnet på rygg hur länge som helst om man knyter fast leashen/5: linan i något ( typ sten). Super på lunchpausen 🙂

  • curry

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 22:44

    vad är KCS för säkerhetssystem?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies KCS – säkerhetssystem – jag har testat!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.