Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kenya / Zanzibar december-januari

  • Kenya / Zanzibar december-januari

    Publicerad av nordqvist på 10 juli, 2010 vid 11:15

    Hej!

    Jag och några vänner planerar vinterresa. Har funderat lite på afrikas öskust i mitten av december en månad framåt. Någon som har erfarnhet av det och kan berätta lite? Vi är blandat med både nybörjare, mer erfarna och även flickvänn(er) som inte kitar.
    Har kollat upp lite flyg och dem är hyffsat billiga, finns under tiotusen iaf. Är det lämpligt att boka flyg och boende själv? Eller ska man satsa på paketresor? All info uppskattas :smile::smile:

    nordqvist svarade 13 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • larssa

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 23:16

    Har varit både i Nyali utanför Mombasa och Paje på Zanzibar. Båda var bra, men Paje var nog ett strå vassare (fast vi hade inte lika bra med vind). Ddec e nog lite tidigt att åka. Jag hade väntat till slutet av jan-mars. det e långrunt innaför revet och fina vågor ute vid revet. kan kolla in lite info på min resdagbok: http://www.resdagboken.se/Web/Apps/User/Profile.aspx?id=147&epslanguage=sv&uid=18633

  • nordqvist

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 06:28

    Tack för svaret! Det lutar ändå mot att åka dec-jan eftersom några av oss är studenter som har ledigt då. Har även funderat på sydamerika… får se hur de blir.

  • lance

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 15:33

    Kolla tidigare ämne Kenya i samma forum. Jag var där i maj i år.

    Nyahli var helt gryyymt !!

    /Lance

  • debkausf

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 21:13

    Åk absolut inte innan 20 dec för då är det öken med vinden på zansibar.

  • t_h_s

    Medlem
    24 juli, 2010 vid 09:50

    Var i Paje förra vintern.

    Vinden brukar komma ganska precis vid jul sas det men vi fick vind en vecka senare. Tydligen skulle detta bero på att El Ninio försenat regnperioden med närmare en månad. Paje är en soft spot dock ett par meter tidvatten och lite småchoppigt vid högvatte. Vid lågvatten kan man traska ut ett par hundra meter och få riktigt platt dock på bekostnad av lite sjöborrar.

    Jag skulle inte åka före nyår pga vindstatistiken.

    /Thomas

  • jaca

    Medlem
    26 juli, 2010 vid 16:40

    Hej

    Jag var där i November-December förra året och skulle nog också rekommendera att åka senare då vindarna inte har vänt riktigt under den perioden. Annars kan man i princip ställa klockan efter vinden!! Recommenderar Jan Neuberts kitecenter både i Nyali och Zanzibar! http://www.airbornekitecentre.com

  • pilen

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 16:00

    Hej

    Tänkte hålla med tidigare svar och lägga till lite.
    Vi kom till Zanzibar på nyår 2009/2010. Vi är nybörjare på kite och för det var Paje suveränt!
    Kan instämma i vad andra sagt, när vi kom hade det precis börjat blåsa. Innan vi kom hade dom inte kitat på 6 veckor sa dom. Och i Januari är det generellt stor kite som krävs enligt statistiken och det stämde när vi var där.
    Kan tillägga att vi hade läst på nätet att det skulle vara lika bra eller tom bättre kiting på Norra Zanzibar kring Nungwi, särskilt tidigt på säsongen (januari). Men det stämde inte. Ska man kita på Zanzibar är det Paje som gäller.

    Är man nybörjare kan jag varmt rekommendera att enbart kita innanför sjögräsodlingarna i Paje där det blir helt torrlagt vid ebb. Där är finns inga sjöborrar alls bara fantastiskt fin (och bländande vit) korallsand. Utanför är det strösslat med sjöborrar och korall. Gränsen går typ 400-500 meter ut från stranden och är lätt att se just pga sjögräsodlingarna som syns även vid högvatten. Det betyder att man får kita på förmiddag och eftermiddag men hålla sig däremellan ett par timmar mitt på dagen.
    Det kunde inte jag första dagen och det tog 5 minuter innan jag hade trampat på en sjöborre med full kraft i kiten och så var den dagen förstörd…
    Mina vanliga våtskor jag hade för att kanske få något skydd hjälpte inte alls mot sjöborrar.
    Då krävs det riktiga revskor men det lyckades jag inte få tag i innan resan. Mystics försökte jag få tag på men dom hade slutat tillverka sina.
    Det finns några trådar här på forumet om att lägga in en tjock lädersula i våtskorna för att skydda mot sjöborrar men det har jag inte testat.

    Vad mer? Dyka som vi också gjorde är mycket bättre runt Nungwi/Norra Zanzibar eller på Östra sidan av Zanzibar. På västkusten tex Paje är det oftare dålig sikt särskilt när vinden börjat komma. Ska ni åka före och efter nyår skulle jag rekommendera att passa på att dyka i början om ni är intresserade av det och surfa i slutet.
    Det var billigare att boka resa och hotell själv än att boka paketresa.

  • nordqvist

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 20:43

    Tack Pilen!
    Väldigt nyttig information där 🙂
    Har nyss kommit hem från en annan resa (inte kiterelaterad). Får ta och suga in lite mer info innan jag bokar något. Brasilien låter också lockande…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kenya / Zanzibar december-januari

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.