Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kit att slå till spontant för min kollega

  • Kit att slå till spontant för min kollega

    Publicerad av dude på 30 augusti, 2013 vid 10:58

    Hej!

    Jag har en kollega på ca 45/50 år som hade sin storhetstid inom vindsurfing mellan 1983 och 1985 i Pozo Izquierdo där han körde med 3.8 och sextioliters vågbräda hela somrarna.

    Nu skulle han tycka det vore kul att komma ut i säg åtta meter per sekund och köra fort och samtidigt återlära sig gippar och vad mer som är ringrostigt. För att hamna i rätt ‘ball park’ blir jag väl tvungen att nämna att han är ca 185-190 lång och 85-90 kg. Han skulle gärna vilja kunna slå till på ett komplett kit, vilket han gissar är en snabb bräda på 110 liter med ett sexnolla utan cambers.

    Nu är det här inte den typ av segling jag gör eller vet så mycket om vilka prylar som lämpar sig bäst för så jag tänkte låta höra vad ni har för tips till mig att ge honom. Är det lätt att komma över en begagnad utrustning där man ger ca fem-sex tusen för en bräda och fyra för en rigg antingen nere i Skåne, runt Falsterbo eller uppe i Stockholm (som han tänker sig ta med tillbaka på flyget som han ändå har nåt sorts abonnemang på)? Ska han kanske lägga sig lite högre för att få någonting som har tagit ett stort kliv framåt och blivigt bättre på sistone? Går det lätt att få tag på ett komplett kit?

    Tack så mycekt på förhand!

    Niklas

    pgvirtual svarade 10 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 13:54

    Det beror ju litet på var han tänker surfa, men om planen är att köra lite fram och tillbaka när det blåser ungefär 8 m/s så tycker jag att han skall satsa på en freeride (Starboard Carve, Tabou Rocket, RRD Firemove) eller en Freerace (Starboard Futura, JP Super Sport, Fanatic Hawk) på ungefär 120 liter.

    Och till det ett 8 m2 segel utan cambers (t.ex. Gun Sails Rapid http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2917), eller möjligen med två cambers (t.ex. Gun Sails Sunray, http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2918). Alla segeltillverkare har motsvarande segel.

    Utrustning i gott skick som är 4-5 år gammalt är alldeles utmärkt. Utveckligen har inte varit särskilt radikal 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kit att slå till spontant för min kollega

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.