Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kita i insjöar,

  • guran

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 08:15
    Biorno wrote:
    Köp en foil så kan du simma ut och packa upp den och sen bara köra, det är tokenkelt !! Bara simma ut och packa upp och köper du en Peter Lynn så kan du köra upp den rakt upp med autozenith och sen börja surfa ! Nemas problemas..

    Annars får du hitta på någon bra lösning som funkar för det stället, går alltid att knåpa ihop nåt med att man launchar varandra, eller kastar den i vattnet för att sedan vattenlauncha… men eftersom du skriver att det går bra att launcha varandra så finns det ju plats att självlauncha också.. bara att det blir lite farligare med mer träd och sten…

    B1 for king! Östgöta kiting är bara för oseriöst

  • johanneslarsson

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 08:33
    gogga wrote:
    skaffa flickvän.. är du riktigt snäll kan de till och med pumpa kiten åt dig…

    det va det bästa förslaget hitils,
    men tänk om flickan också vill kita då??

  • biorno

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 09:00
    johanneslarsson wrote:
    det va det bästa förslaget hitils,
    men tänk om flickan också vill kita då??

    byt.


  • martin

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 09:39

    Jag kör en del på tighta spots.

    Jag riggar upp kiten på land först (brukar för det mesta gå att hitta iaf nåt skapligt ställe att lägga linorna på) och lindar sen noggrant upp linorna på en plasthink. En stor gummisnodd håller linorna på plats på hinken. Man måste hålla bra koll på bommen och linorna så att man inte får några konstigheter sen ute på vattnet. Gå/simma sen ut med kiten och bommen. Simma ut en bra bit så att du har gott om plats. Det är enklare om man bottnar, men det går att simma också. Släpp sedan draken och låt den driva neråt i vind och gör sedan en normal vattenstart när linorna är sträckta.

    Man får vara väldigt varsam med hanteringen så att draken inte rullar på vattnet. Är man bara snabb nog och låter linorna löpa ut fritt händer det väldigt sällan faktiskt. OM den rullar är det i princip kört. Då är det bara att på bästa sätt få in skiten på land igen och försöka igen.

    När du har kört klart kan du antingen:
    1. Åka in i nån vik med lä så att du kan packa ner draken i lugn och ro.

    2. Släppa draken i safetyleachen en bit ut, jobba dig fram via en lina till draken för att sen simma in med den. Funkar dåligt om det blåser mycket iom att det blir rätt mkt spänn i linorna även om man har ryckt safetyn. Jag har vid tillfällen när jag kör själv alltid ett par handskar fastsatta i selen. Dom tar jag på innan jag börjar fippla med linorna ute på vattnet om det blåser mycket.

    eller
    3. Förbereda med någon form av förankring om det är ett spot som du tänker segla ofta på. En stor jädra bojsten av någon form med en boj och en karbinhake gör att man kan koppla leachen och/eller chickenloopen i den och vila/avsluta på ett säkert sätt. Detta sätt är klart smidigast faktiskt, iaf när väl bojen är på plats. Bojen går även att använda vid start genom att man kopplar i bommen i bojen och sen kan man koncentrera sig på att få draken rätt för vattenstart. Lägger man bojen under en linlängd ut i vattnet slipper man dessutom att böka med en hink. Då går man helt enkelt först ut med bommen och sätter fast den och sen hämtar man draken. Det förutsätter god kontroll på vattenstarten iom att man då rent teoretiskt når in med draken till stranden och träden. En bojförankring är också det enda sättet att få ordning på linorna om något trasslar sig när man släpper draken vid drivstart. Ser man att något går snett kopplar man fort som fan in bommen i bojen och sen kan man i skaplig lugn och ro reda ut små linproblem, som tex om någon lina är korsad eller liknande.

  • biorno

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 10:18

    Sätt inte fast bomen nånstans om du har en primadonna för dom vattenstartar av sig själva..

    Martin wrote:
    Jag kör en del på tighta spots.

    Jag riggar upp kiten på land först (brukar för det mesta gå att hitta iaf nåt skapligt ställe att lägga linorna på) och lindar sen noggrant upp linorna på en plasthink. En stor gummisnodd håller linorna på plats på hinken. Man måste hålla bra koll på bommen och linorna så att man inte får några konstigheter sen ute på vattnet. Gå/simma sen ut med kiten och bommen. Simma ut en bra bit så att du har gott om plats. Det är enklare om man bottnar, men det går att simma också. Släpp sedan draken och låt den driva neråt i vind och gör sedan en normal vattenstart när linorna är sträckta.

    Man får vara väldigt varsam med hanteringen så att draken inte rullar på vattnet. Är man bara snabb nog och låter linorna löpa ut fritt händer det väldigt sällan faktiskt. OM den rullar är det i princip kört. Då är det bara att på bästa sätt få in skiten på land igen och försöka igen.

    När du har kört klart kan du antingen:
    1. Åka in i nån vik med lä så att du kan packa ner draken i lugn och ro.

    2. Släppa draken i safetyleachen en bit ut, jobba dig fram via en lina till draken för att sen simma in med den. Funkar dåligt om det blåser mycket iom att det blir rätt mkt spänn i linorna även om man har ryckt safetyn. Jag har vid tillfällen när jag kör själv alltid ett par handskar fastsatta i selen. Dom tar jag på innan jag börjar fippla med linorna ute på vattnet om det blåser mycket.

    eller
    3. Förbereda med någon form av förankring om det är ett spot som du tänker segla ofta på. En stor jädra bojsten av någon form med en boj och en karbinhake gör att man kan koppla leachen och/eller chickenloopen i den och vila/avsluta på ett säkert sätt. Detta sätt är klart smidigast faktiskt, iaf när väl bojen är på plats. Bojen går även att använda vid start genom att man kopplar i bommen i bojen och sen kan man koncentrera sig på att få draken rätt för vattenstart. Lägger man bojen under en linlängd ut i vattnet slipper man dessutom att böka med en hink. Då går man helt enkelt först ut med bommen och sätter fast den och sen hämtar man draken. Det förutsätter god kontroll på vattenstarten iom att man då rent teoretiskt når in med draken till stranden och träden. En bojförankring är också det enda sättet att få ordning på linorna om något trasslar sig när man släpper draken vid drivstart. Ser man att något går snett kopplar man fort som fan in bommen i bojen och sen kan man i skaplig lugn och ro reda ut små linproblem, som tex om någon lina är korsad eller liknande.

  • globalrider

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 11:36
    johanneslarsson wrote:
    Hej till sommaren har jag har tänkt kita i en sjö som heter mjörn som ligger vid alingsås. har vinsurfat där en hel del, funkar riktigt bra om det är västlig vind, det är långgrunt och bra botten, ända problemet kommer nu när man har tänkt börja kita, jag vet inte hur jag ska få upp den i luften eftersom det inte finns så mycket plats på land att röra sig med, massa träd och sånt. Jag vill ju kunna få upp den i luften själv utan att någon hjälper till att starta den. självklart ska jag inte kita själv, men det kan ju vara svårt att resa varandras om vi ska kita båda två om ni fattar vad jag menar.

    köp en 2 linors tub… de är skitenkla att självstarta på vatten, bara linda upp linorna kring bommen. Jag hade nästan 100% vattenstart med min gamle drake 🙂

  • johanwiden

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 13:27
    johanneslarsson wrote:
    hur går en självlaunch med sandsäck till?

    finns en fil om Selflaunching
    http://kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

  • wims_lkp

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 14:15

    De är alltid bra att ha med sig påse. De är bara att fylla den med lite sand och använda den till båda självlaunch och tyngd på draken när den inte används.

  • ollefax

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 16:17

    Jo en vanlig launch med sandsäck funkar bra också. Men har man bara en smal strand med träd och skit kan det vara lite jobbigt. Speciellt om vinden inte är stabil vid stranden. Har inte self launchat så mycket, men metoden är väll inte 100% säker? 98% kanske. Inte landningen heller. jobbigt om draken snurrar bakåt och fastnar i träden…

    (Obs detta gäller insjö suicidal spots, inte la west kåst)

  • samhansson

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 17:40

    funderar på köpa loss en serie foillis 2006
    Var köpa? tacksam för svar innom 4,3 sec

  • skye10

    Medlem
    17 januari, 2006 vid 20:52

    Att ni orkar.

  • jott

    Medlem
    18 januari, 2006 vid 17:10

    Två alternativ:
    1 – Flytta.

    2 – Gör som en viss man från det vidriga teamet med samma namn från Estockholmo. Hyr en grävskopa och gå lös på omgivningen där du vill launcha. Sen har du en prima plats att starta kiten och en alldeles egen strand..

    Mer kort och koncist svar får du aldrig

  • johanneslarsson

    Medlem
    18 januari, 2006 vid 21:02

    Nu jag har faktiskt ringt och pratat med komunen, om att ta ner några ekar, dom lät inte helt negativa, jag skulle bara skicka ett brev till kultur och fritidsavdelningen. annars är stranden grym för att vara en insjö. skulle hällst fixa några namnunderskrifter,, känner tyverr inte mer två andra där som ska lira kite till somman, men det kanske räcker.

  • nn4an_mike

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 07:07
    johanneslarsson wrote:
    Nu jag har faktiskt ringt och pratat med komunen, om att ta ner några ekar, dom lät inte helt negativa, jag skulle bara skicka ett brev till kultur och fritidsavdelningen. annars är stranden grym för att vara en insjö. skulle hällst fixa några namnunderskrifter,, känner tyverr inte mer två andra där som ska lira kite till somman, men det kanske räcker.

    Så klart det räcker med två pers..
    Jag har för mig att varje svensk medborgare har en kvot på 10 kungsekar/år som man får avverka efter eget tycke och smak, vilket ju ger er totalt 20 ekar att såga ner, förutsatt att ni inte redan hunnit fippla ner några ekar sen nyår, då får ni dra av dessa från er totala kvot på 20.

    OM man sen vill ta bort fler Ekar än 10/person så måste man först fråga om lov, ( fast det brukar aldrig vara problem, mest en formalitet ).

    Så om det inte rör sig om mer än 20 träd behöver ni inte ens be om lov, bara att hyra/låna motorsåg och gå lös på skiten.

    Posta gärna “före-efter”-bilder av spoten.

    Ha det så gott
    Micke

  • nic

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 08:37
    NN4AN_Mike wrote:
    Posta gärna “före-efter”-bilder av spoten.

    Ha det så gott
    Micke

    Haha.
    Vi har ju lite samma problem inom skärmflygningen och jag har sett underbara foton från västkusten för typ 100år sedan å då fanns det inga träd i stort sett. Allt är utdikat och planterat sedan dess av Skogssällskapet. Så lyssna inte på någon som säger att man ska bevara naturen för även den är konstgjord här.

    Ett annat sätt är att göra som ett par diftiga skärmflygare i helsingborg gjorde när de ville ha ett flygställe rensat på träd. Kommunen hade märkt ut några träd med orange sprayfärg som skulle tas ner. Det var ju bara att köpa en sprayburk och märka upp några till, de t.o.m slapp göra jobbet 🙂

    Ett långsiktigare sätt är en kopparspik i stammen fast det lär inte hjälpa inför denna säsongen :p

    nic

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kita i insjöar,

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.