Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kita med windsurfingbräda?

  • gurra_g

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 20:56

    testat och det är inte speciellt optimalt.. det går ju men det går även bra att kita på drivved..

  • nikke

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 23:47
    Gurra_g;586027 wrote:
    testat och det är inte speciellt optimalt.. det går ju men det går även bra att kita på drivved..

    Drivved, där sa du nått. Måste testa! 🙂 Kanske får köpa en kitebräda då men ska nog testa en windsurfingbräda ändå.

  • roland

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 04:58

    efterbliven………

  • kiters_se

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 06:52

    Jag har testat. Det fungerar men är inte så kul.
    Lite svårt innan man kommer på hur och var man ska stå på brädan i starten.

    Däremot fungerar longboard bra.

    Ha det gött!

    Peter

    NIKKE;586019 wrote:
    Någon som har testat att kita med windsurfingbräda? Inte optimalt men går det ok?
  • nikke

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 12:05
    Roland;586046 wrote:
    efterbliven………

    Jaaaaa…du är efterbliven men det vet ju alla redan. 😀

  • nikke

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 12:11

    Joo, trycket blir ju lite annorlunda med en kite jämfört med en surfrigg. Men värt att testa i alla fall! 🙂 Annars skulle man haft någon bräda för extrem lättvind, någon som vet vad som finns?

    kiters_se;586047 wrote:
    Jag har testat. Det fungerar men är inte så kul.
    Lite svårt innan man kommer på hur och var man ska stå på brädan i starten.

    Däremot fungerar longboard bra.

    Ha det gött!

    Peter

  • sanden89

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 13:24

    man tar ju vad man har liksom. jag är ju rätt brattig så när det blåser lite har jag min R.I.B båt som bräda och när det stormar riggar jag kravatten!

  • pjoter

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 16:42

    ska du köra lättvind och letar bräda finns två vägar att gå. Antingen en TT för lättvind typ spleene session eller nån door variant. Andra vägen att gå är att skaffa/bygga en skim å köra strapless. Du kommer ha sjukt kul och få ut en massa fler (bra) åkdagar vilken väg du än väljer.

  • nikke

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 17:28
    pjoter;586110 wrote:
    ska du köra lättvind och letar bräda finns två vägar att gå. Antingen en TT för lättvind typ spleene session eller nån door variant. Andra vägen att gå är att skaffa/bygga en skim å köra strapless. Du kommer ha sjukt kul och få ut en massa fler (bra) åkdagar vilken väg du än väljer.

    Ok, såg att cabrinha har en plasma också för lättvind http://www.cabrinhakites.com/plasma-2010.html

    Mennär du pratar om Spleene session eller door så menar du denna va http://www.spleene.com/html_english/boards2009.html

    Vilken tror du man planar tidigast med, skim eller splenne session, door?

  • pjoter

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 18:59

    cabrinhas funkar säkert fint också.

    Spleene böjade göra lättvindsbrädor för lääääängesedan och var ett bra tag rätt ensam om dom men nu har nog sågott som varje märke nån lättvindsvariant. Vilken som är bäst är helt individuellt efter vad man gillar för sorts bräda. Desto större bräda desto tidigare igång är man, dock ska man ju ha kul också och det är det som är det svåra. Att bygga en lättplanad bräda som är skoj att köra. Själv tycker jag spleene session är en perfekt lättvindsbräda då den planar tidigt men ändå känns såpass liten att den är kul att åka på.

    Vilket man planar tidigast på vetitusan. En skim kan man hoppa på med fart vilket gör att man kommer igång på dom löjligt tidigt, dock tror jag (har bara kört skim väldigt lite) att man ha lättare att hålla höjden med en TT vilket ju är minst lika viktigt.

    Kör på det som du är sugen på. Vill du lära dig snygga grejer ostroppat är det skim du ska gå på, vill du däremot bli en freestyleguru är en TT bättre då du kan ladda samma trick i lägre vindar.

  • nikke

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 19:09
    pjoter;586129 wrote:
    cabrinhas funkar säkert fint också.

    Spleene böjade göra lättvindsbrädor för lääääängesedan och var ett bra tag rätt ensam om dom men nu har nog sågott som varje märke nån lättvindsvariant. Vilken som är bäst är helt individuellt efter vad man gillar för sorts bräda. Desto större bräda desto tidigare igång är man, dock ska man ju ha kul också och det är det som är det svåra. Att bygga en lättplanad bräda som är skoj att köra. Själv tycker jag spleene session är en perfekt lättvindsbräda då den planar tidigt men ändå känns såpass liten att den är kul att åka på.

    Vilket man planar tidigast på vetitusan. En skim kan man hoppa på med fart vilket gör att man kommer igång på dom löjligt tidigt, dock tror jag (har bara kört skim väldigt lite) att man ha lättare att hålla höjden med en TT vilket ju är minst lika viktigt.

    Kör på det som du är sugen på. Vill du lära dig snygga grejer ostroppat är det skim du ska gå på, vill du däremot bli en freestyleguru är en TT bättre då du kan ladda samma trick i lägre vindar.

    Egentligen vill jag bara köra fram och tillbaks! 🙂 Kommer inte hoppa speciellt mycket. Ska återuppta kitandet nu och ska gå kurs nu så planerar lite till våren. Blir ju snowboard med kiten först här men funderar starkt på en door i sjukt låga vindar i vår som ett komplement till vindsurfingen. Ska vindsurfa från 7 m/s och uppåt. Tyckte skim såg löjligt ut, vill ha stroppar. Borde bli bättre känsla inbillar jag mig.

  • yann

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 22:07

    Helt fel! Stroppar är löjligt om nåt men är du efter bästa möjliga lättvindsprestanda så är en lättvindsbräda bättre än en skim pga sin raka outline. Skim är roligare och har du ingen kite att matcha lättvinden blir det inte mycket action med en lättvindsbräda ändå.

  • nikke

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 22:29
    Yann;586149 wrote:
    Helt fel! Stroppar är löjligt om nåt men är du efter bästa möjliga lättvindsprestanda så är en lättvindsbräda bättre än en skim pga sin raka outline. Skim är roligare och har du ingen kite att matcha lättvinden blir det inte mycket action med en lättvindsbräda ändå.

    Tänkte en door som bräda och flysurfer speed 3 15 – 19 någonting så det borde vara lättvindsprylar som räcker eller?

  • roland

    Medlem
    31 oktober, 2009 vid 23:48

    Låter som ett kap köp en 15m och 17m och en 19m!!!! Flysurfer e värkligen prisvärda??? Sen andvänd en winsurfing bräda då rockar du!!!!

  • kiters_se

    Medlem
    1 november, 2009 vid 07:58

    Här har du ett forum med lättvindsbrädor som tar sjukt bra höjd och går sjukt fort.

    http://www.kiteforum.com/viewforum.php?f=159

    http://www.kiteracing.se

    Lite svårare att köra än en typ door bräda. Du får riktigt bra motstånd tack vare fenorna, det gör att du kommer iväg i mycket svag vind. kör du dessutom med över 40 meters linor så kommer du iväg ännu tidigare. Viktigt att tänka på när man är ute i lättvind är att kiten går lätt att starta i svaga vindar, så är det inte med alla kites.

    Lycka till

    Peter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kita med windsurfingbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.