Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kita med windsurfingbräda?

  • pjoter

    Medlem
    1 november, 2009 vid 08:06

    Ja du roland, FS är faktiskt prisvärda, även om deras lättvindsprestande förhoppningsvis inte behövs i Paracuru.. Fast med tanke på hur bitter du låtit på steffo den sista tiden kanske du skulle haft dig en lättvindskite så du kunde vart ute och haft kul istället för att gnälla på allt på steffo. 🙂

    Nikke; Med en Speed3 15-19 och en door är du nog igång i 3,5m/s och håller höjden utan problem. Gjort det med speed2 15 och sessionbräda, fast då fick man kämpa lite för att ta höjd, väger 75kg ungefär.

  • nikke

    Medlem
    1 november, 2009 vid 08:56
    kiters_se;586177 wrote:
    Här har du ett forum med lättvindsbrädor som tar sjukt bra höjd och går sjukt fort.

    http://www.kiteforum.com/viewforum.php?f=159

    http://www.kiteracing.se

    Lite svårare att köra än en typ door bräda. Du får riktigt bra motstånd tack vare fenorna, det gör att du kommer iväg i mycket svag vind. kör du dessutom med över 40 meters linor så kommer du iväg ännu tidigare. Viktigt att tänka på när man är ute i lättvind är att kiten går lätt att starta i svaga vindar, så är det inte med alla kites.

    Lycka till

    Peter

    Tack för tipset! Ska kolla in det. En annan sak jag funderar på eftersom jag har noll koll på kites är att om man skulle köpa en kite för enbart snowboard alltså en snowkite, är det öppna celler och ozon Frency som gäller då jämfört med konkurrenterna (Flysurfer, flexifoil, peter lynn)?

  • nikke

    Medlem
    1 november, 2009 vid 09:01

    Ja du roland, FS är faktiskt prisvärda, även om deras lättvindsprestande förhoppningsvis inte behövs i Paracuru.. Fast med tanke på hur bitter du låtit på steffo den sista tiden kanske du skulle haft dig en lättvindskite så du kunde vart ute och haft kul istället för att gnälla på allt på steffo. 🙂

    WORD!!!!

  • nikke

    Medlem
    1 november, 2009 vid 09:03

    @pjoter 586179 wrote:

    Ja du roland, FS är faktiskt prisvärda, även om deras lättvindsprestande förhoppningsvis inte behövs i Paracuru.. Fast med tanke på hur bitter du låtit på steffo den sista tiden kanske du skulle haft dig en lättvindskite så du kunde vart ute och haft kul istället för att gnälla på allt på steffo. 🙂

    WORD!!!!!

  • nikke

    Medlem
    1 november, 2009 vid 09:17
    pjoter;586179 wrote:
    Ja du roland, FS är faktiskt prisvärda, även om deras lättvindsprestande förhoppningsvis inte behövs i Paracuru.. Fast med tanke på hur bitter du låtit på steffo den sista tiden kanske du skulle haft dig en lättvindskite så du kunde vart ute och haft kul istället för att gnälla på allt på steffo. 🙂

    Nikke; Med en Speed3 15-19 och en door är du nog igång i 3,5m/s och håller höjden utan problem. Gjort det med speed2 15 och sessionbräda, fast då fick man kämpa lite för att ta höjd, väger 75kg ungefär.

    Du tror inte att en speed3 15/17 blir förstor i fjällen då? Köper kite för snowboardåkningens skull men blir förmodligen även lättvindskiting. Kikar lite på outlaw också, lite svårt att bestämma sig.

  • trimmarn

    Medlem
    1 november, 2009 vid 09:18

    Satsa på en 12a och en 40 bred bräda så har du ju skoj mellan 6-8ms när det endå suger att vindsurfa. Skaffa en surfbräda så kan du ju köra från 5meter. allt under 5ms e ju ingen vind. Jag har en 11a crossbow och en 40 bred rrd poison och det kör man ju långt innan det är mojligt att plana med ws-prylar. Jag kör skate97 och 6.0 som största ws-prylar och det är en grym combo för mig 80kg.

  • cortex

    Medlem
    1 november, 2009 vid 09:38

    En Speed3 15/19 som enda kite blir för stor. Även om de har sjukt stor depower så är det inte så värst kul att baxa runt 19 kvm kite i 10 m/s. Såvida du inte är ute efter att ha hangtime som en varmluftsballong. 😀
    För snö är det nog lagom att börja med en kite runt 8 – 12 kvm. De flesta väljer en 10’a som första kite om de väger runt 75-85 kilo.
    Ska du däremot köra lättvind på vatten och vill klämma ut varje uns av rolighet ur 3.5-4 m/s så är det Speed3 som funkar bäst.
    (Och det är stor skillnad på vindens kraft mellan 4 m/s och 5 m/s, varje gång du dubblar vindhastigheten fyrdubblas kraften)

    Outlaw är en mycket trevlig kite… klockren i fjällen etc. Men om du ska köra på vatten också är det garanterat värt att skaffa en closed-cell.

    Just my 5c.

    /Kaj

  • yann

    Medlem
    1 november, 2009 vid 10:32

    Vad betyder 15/19?

  • nikke

    Medlem
    1 november, 2009 vid 10:44
    Cortex;586204 wrote:
    En Speed3 15/19 som enda kite blir för stor. Även om de har sjukt stor depower så är det inte så värst kul att baxa runt 19 kvm kite i 10 m/s. Såvida du inte är ute efter att ha hangtime som en varmluftsballong. 😀
    För snö är det nog lagom att börja med en kite runt 8 – 12 kvm. De flesta väljer en 10’a som första kite om de väger runt 75-85 kilo.
    Ska du däremot köra lättvind på vatten och vill klämma ut varje uns av rolighet ur 3.5-4 m/s så är det Speed3 som funkar bäst.
    (Och det är stor skillnad på vindens kraft mellan 4 m/s och 5 m/s, varje gång du dubblar vindhastigheten fyrdubblas kraften)

    Outlaw är en mycket trevlig kite… klockren i fjällen etc. Men om du ska köra på vatten också är det garanterat värt att skaffa en closed-cell.

    Just my 5c.

    /Kaj

    Jadu, nu gjorde du mitt val såå mycket svårare. Egentligen säger du att jag ska ha 2 kites alltså, en för fjällen och en för extrem lättvind eftersom en kite räcker inte? Vet du förresten hur outlaw är i jämförelse med ozon frenzy?

  • roland

    Medlem
    1 november, 2009 vid 11:06
    Yann;586215 wrote:
    Vad betyder 15/19?

    Kanske har fel men gissar att det e datumet när fs släpper nya kites

    pjoter;586179 wrote:
    Ja du roland, FS är faktiskt prisvärda, även om deras lättvindsprestande förhoppningsvis inte behövs i Paracuru.. Fast med tanke på hur bitter du låtit på steffo den sista tiden kanske du skulle haft dig en lättvindskite så du kunde vart ute och haft kul istället för att gnälla på allt på steffo. :).

    Läser du mina inlägg?? Coolt trodde inte att det var någon

  • milkman

    Medlem
    1 november, 2009 vid 13:20

    haha.. Älskar Rolands cleana drygstil. Rätt träffsäker oftast med, keep it up. Hade jag kunnat ge en aloha så hade jag gjort det.

  • cortex

    Medlem
    1 november, 2009 vid 17:35

    Yann: 15 kvm eller 19 kvm.

    Jens: Verkar som om du och Roland har ett fint förhållande på gång. Kan nog bli riktigt sött det där… om han nappar. :smirk:

    Nicke: Jag vet hur Outlaw är i förhållande till Frenzy och Manta 2009. Har inte kört 2010’orna av Ozone ännu.
    Passa på att dema dem back-to-back om du har möjlighet så får du själv uppleva skillnaderna. Det är totalt meningslöst att jag (eller Jens och teamriders) postar våra erfarenheter eftersom det bara blir pajkastning. I synnerhet som väldigt få verkar ha testat bägge kitesen.

    /Kaj

  • peter_nilsson

    Medlem
    2 november, 2009 vid 12:26

    Har provat.
    Jobbigt i starten och tråkigt när man väl är uppe.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kita med windsurfingbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.