Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies kita själv första gången?

  • kita själv första gången?

    Publicerad av oldkook på 11 maj, 2011 vid 15:31

    Hejsan tänkte gå ut och flyga lite drake främst utan bräda till en början. Har några timmar kurs under bältet “grundkurs” och ytterligare en dag kvar. Men för att få ut så mycket som möjligt sista omgången tänkte jag träna kite kontroll. Har en zombie 12a. Tränandet bör helst bedrivas lokalt dvs näset/Skanör Falsterbo. Och jag räknar med att köra helt själv. .. Då jag inga vänner har 🙂
    Alla tips och rekommendationer på lämplig plats, varningar högaktas. Tack på förhand.
    Daniel

    olandstoken svarade 13 år sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • hagakitesurf-se

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 17:52

    Hej!

    Tycker du skall ge dig ut på en plats där der är andra som kitesurfar så du inte är helt själv.

    Skall du öva kitekontroll, är det bra precis som du har tänkt, att ge dig ut utan bräda i början.

    Den platsen som du finner lämplig att köra på, skall ha stor fri yta om du skall lancha kiten på land. Minst 80m fritt åt alla håll, från farliga objekt (Stenar, stolpar,träd).

    Har du inte stor yta att ta upp kiten på tycker jag du skall be någon som har våtdräkt på sig, ta med din kite ut i vattnet så att du kan lancha den där ute.

    Kom ihåg att de flesta olyckor som nybörjare råkar ut för sker på land.

    Ge dig inte ut i för mycket vind, max 9-10ms.

    Mvh Henke

  • oldkook

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 20:00

    Tack så mycket för Redig info. 🙂

  • olandstoken

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 08:53

    Jag skulle absolut INTE rekommendera dig att ge dig ut i 9-10m/s med en 12:a!
    10m/s Det är tokmycket vind för en 12:a även om man är van.

    Håll dig till dagar med lätt bris (5-6m/s) i början.

    🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies kita själv första gången?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.