Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite badzonen habo ljung

  • kite badzonen habo ljung

    Publicerad av pjoter på 19 juli, 2013 vid 21:49

    Pratade med Micke som äger campingen och han var precis som varje år rätt less på att den superenkla regeln inte följs. För egen del blir jag också förundrad över hur det kan vara så j*vla svårt att ge tusan i att köra genom badzonen.

    Har varit där 3 ggr den senaste veckan och det ser lika kass ut varje gång. Har sett kitare ligga å kryssa framför barn med gummibåt, barn med surfbräda och även krasha kiten på stranden där barnfamiljer suttit.

    Krashar någon kiten i närheten av där jag sitter med mina barn kommer jag definitivt inte klaga till Micke, jag kommer gå bärsärk på personen och hans utrustning, oavsett hur stor eller liten han/hon är eller om det är någon jag känner väl.

    Så var så snälla och ge f*n i att köra i närheten av barnfamiljerna!!!

    Om inte för regelns och ev förbuds skull så iaf av ren sjävbevarelsedrift. Är rätt säker på det är fler än mig som skulle ta till rejält med övervåld om deras barn skadas.

    Cheers Pjott

    d-dave svarade 10 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 07:14

    Det är ju helt sjukt att ni har problem med detta vart eviga år!

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 10:46

    Det hade varit väldigt bra med stora tydliga skyltar mitt på stranden som markerar var badzonen börjar och slutar.

  • t_h_s

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 10:47

    Att inte köra i närheten av badare känns självklart även om uppenbarligen inte alla resonerar så. Ett annat problem om jag förstått rätt är att Micke vill slippa se kitare innanför bojarna även när det är folktomt för att ev badsugna annars inte vågar ge sig ut i vattnet. Alltså måste avgränsningen som sådan alltid respekteras under badsäsongen. Några flera bojar skulle ev hjälpa då det framförallt är de som normalt inte kitar där som inte informerat sig om var de ska uppehålla sig. I brist på det så måste alla som vet reglerna och vill kunna fortsätta kita i Habo: Uppmärksamma alla snedseglare direkt vid intrång i badsonen på vad som gäller!

  • t_h_s

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 10:48

    @ilikekitesurfing 713206 wrote:

    Det hade varit väldigt bra med stora tydliga skyltar mitt på stranden som markerar var badzonen börjar och slutar.

    Japp! En rejäl skylt och någon boj till.

  • pjoter

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 21:20

    Det stämmer att det även gäller då det inte är badare i vattnet. Barn kan få för sig att bada i alla möjliga väder, även när det småregnar och blåser 10m/s. Kommer familjen då ner till stranden och det är fullt med kites som krashar precis där dom badade dagen innan så klart de känner sig hindrade från att göra det de betalt för att göra på semestern.

    bättre skyltar är påväg vad jag förstått. Dock handlade det till stor del om locals som kört på den spoten i många år som jag såg. Svårt att säga till besökare vad som gäller samtidigt som det ligger 3-4 locals och gör precis motsatsen.

    Så ni som kör där regelbundet, se till att följa den löjligt enkla regeln.

    Och nästa sak är att ni som kommer på besök, fråga ALLTID!!! vad som gäller på stranden du besöker!
    Tycker det är självklart om man åker utomlands att man pratar med localsen om vad som gäller. Alla är ju skittrevliga.

  • smdj

    Medlem
    21 juli, 2013 vid 09:46

    Hej

    Håller med om allt ovan.

    Tycker även att de skolor som ofta är där kan ta lite mer ansvar för vad som pågår.
    Dels att man inte kör i badzonen men också att de startar och landar på ett säkert sätt långt ifrån badare, ute i vattnet är det både lättare och säkrare.

    Skylt har ni pratat om och det tycker jag med ska upp på engelska också givetvis, det är inte sällan det är Mikes egna boende på campingen som kör i badzonen.

    Istället för bojar, i med stolpar och dra rep igenom en bit ovanför vattnet.
    Har man självbevarelsedrift så håller man sig en bit därifrån då.

    Och för er som tycker det är farligt så står det fortfarande en rätt stabil träbrygga 150m ut i vattnet som ingen åker in i (än)?

    /Danne

  • mjersen

    Medlem
    21 juli, 2013 vid 15:33

    @pjoter 713223 wrote:

    Tycker det är självklart om man åker utomlands att man pratar med localsen om vad som gäller. Alla är ju skittrevliga.

    mm det gäller att hålla habolocalsen på sin goda sida, annars kanske inte bilen rullar så bra när ni ska hem från surfet.

  • r1k

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 08:41

    @pjoter 713197 wrote:

    Krashar någon kiten i närheten av där jag sitter med mina barn kommer jag definitivt inte klaga till Micke, jag kommer gå bärsärk på personen och hans utrustning, oavsett hur stor eller liten han/hon är eller om det är någon jag känner väl.

    *morr morr*

  • d-dave

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 12:11

    @pjoter 713197 wrote:

    Pratade med Micke som äger campingen och han var precis som varje år rätt less på att den superenkla regeln inte följs. För egen del blir jag också förundrad över hur det kan vara så j*vla svårt att ge tusan i att köra genom badzonen.

    Har varit där 3 ggr den senaste veckan och det ser lika kass ut varje gång. Har sett kitare ligga å kryssa framför barn med gummibåt, barn med surfbräda och även krasha kiten på stranden där barnfamiljer suttit.

    Krashar någon kiten i närheten av där jag sitter med mina barn kommer jag definitivt inte klaga till Micke, jag kommer gå bärsärk på personen och hans utrustning, oavsett hur stor eller liten han/hon är eller om det är någon jag känner väl.

    Så var så snälla och ge f*n i att köra i närheten av barnfamiljerna!!!

    Om inte för regelns och ev förbuds skull så iaf av ren sjävbevarelsedrift. Är rätt säker på det är fler än mig som skulle ta till rejält med övervåld om deras barn skadas.

    Cheers Pjott

    Du får vara lite tydligare när du skall leka matcho. Du säger att du tar till våld om någon krashar i Närheten. Jag hade haft förståelse om någon skadas. Det du talar om hade bara förstört för dig själv. Ponera att någon krashar sin kite på stranden (som mot all förmodan inte kände till regeln) och du förstör kiten. Det är då du som blivit skyldig att ersätta, antingen med pengar eller som farthinder när du blir påkörd av bilen efteråt. Vårda språket och arbeta med ord istället för hot om våld. Det blir trevligare för alla!

  • gnutten

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 13:20

    Kände till reglen??? Att man inte ska krascha kite på/över andra människor. Och därmed utsätta dem för stor risker.

    De flesta gånger folk hamnar i farliga situationer beror på dem själva. Inte att de avsiktligt kraschar uppe på stranden. Utan att de kör för när och gör något de inte klarara av. Är man minsta osäker kan man väl hålla bra avstånd och inte behöva hamna i en sådan situation.

    Tex om man är osäker på launcha; bär ut kiten i vattnet en bra bit (bort från folk). Starta sen där. Händer det något då, så är det bara du själv som skadas. Trist, men klart bättre än någon utomstånde som får dina kitelinor lindade runt kroppen.

  • pjoter

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 21:44

    🙂
    haha, många saker har jag gjort men att leka macho och hota med våld är inte det jag är känd för precis. . Det jag däremot gjort är att skriva ett argt mess efter att ha sprunget runt å varit trevlig och sagt till folk att ta det lugnt längs badstranden i ungefär hur många år som helst. På samma sätt som jag förklarat för badare att det inte är en jättesmart ide att gå rakt emot mig och mina elever samtidigt som de håller på att lära sig kitekontroll typ 300m från alla andra badande.

    eftersom jag älskar gammal hederlig steffo-anda med lite lagom sköna personangrepp så tänkte jag att jag får väl svara på det du skrivit.

    1, Om någon krashar kiten på ett barn så handlar det tyvärr inte om att ungen får lite småont. En kite eller kitelinor kan knasa till rätt mkt på en människa så jag tycker att nära är farligt nog för att jag som beskyddande förälder skulle bli riktigt jävla arg ( å jag är sjukt trevlig å förstående vanligtvis). Skulle jag vara på stranden med famlijen så skulle jag gissa att det skulle vara min sambo som skulle bli den som reagerade hårdast.

    2, Jag har vid ett flertal tillfällen sett kites krashas jäkligt nära badande, som tur är så har inte föräldrar förstått hur jäkla farlig situationen är, annars är jag rätt säker på att de reagerat klart annorlunda.

    3, Jag gissar att du själv inte har barn. Alla föräldrar, eller iaf de jag känner skulle flippa rätt rejält om barnen var i riktig fara pga nån idiot som uppenbarligen inte förstår risken med ett litet fel.

    4, Att du överhuvudtaget orkar gå in och försvara en “stackare” som inte orkat fråga någon av de 20 andra personerna på stranden om reglerna säger mer om dig än om de flesta kitare jag känner.

    5, Du tycker alltså det är ok att köra på någon efter att du brutit mot regler och varit allmänt vårdslös och en fara för allmänheten? Du verkar vara en helmysig kille, du får jättegärna ha på dig en dumstrut på stranden så jag vet vem jag inte behöver vara trevlig mot.

    cheers
    (fasen vad gott med lite gammal hederlig steffo)

    @d-dave 713264 wrote:

    Du får vara lite tydligare när du skall leka matcho. Du säger att du tar till våld om någon krashar i Närheten. Jag hade haft förståelse om någon skadas. Det du talar om hade bara förstört för dig själv. Ponera att någon krashar sin kite på stranden (som mot all förmodan inte kände till regeln) och du förstör kiten. Det är då du som blivit skyldig att ersätta, antingen med pengar eller som farthinder när du blir påkörd av bilen efteråt. Vårda språket och arbeta med ord istället för hot om våld. Det blir trevligare för alla!

  • lidde

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 19:44

    En del förändringar har utförts för spoten vid Habo Ljung camping. Läs mer på Skånes Kitesurfklubb webbsida:
    http://www.surfklubben.se/?p=129

  • mericsson

    Medlem
    27 juli, 2013 vid 07:58

    @Lidde 713491 wrote:

    En del förändringar har utförts för spoten vid Habo Ljung camping. Läs mer på Skånes Kitesurfklubb webbsida:
    http://www.surfklubben.se/?p=129

    Gott Lidde.
    Borde inte den pinnade tråden ‘Regler Habo Ljung 2010(?!)” uppdateras också isf? Tror många fler med mig typ aldrig är inne på surfklubben.se men rätt ofta här på Steffo.

  • maramas

    Medlem
    27 juli, 2013 vid 10:54

    Är det bara jag som ser en väldigt enkel lösning på problemet?
    Badzon = kite förbjudet!!
    Kitezon = bad förbjudet!!

    Att inte köra kite i badzonen är självklart, och ja tydligare skyltar och fler bojar hjälper helt klart till! Även jag som varit där ett par ggr kan ha svårt att se bojarna ibland, så fler bojar behövs!

    Men jag ser det som ett lika stort problem i att det badas i kitezonen och att det ligger familjer på stranden och solar där kitelaunch är ok. Något campingen borde informera sina nya gäster om att I INTE göra! Samt att det till höger om golfbanan, där det är ok att rigga ligger en fotbollsplan där barn sparkar boll och det ständigt reses/rivs tält mitt i allt riggande.

    En tydligare indelning där bad och badgäster är lika förbjudna i kitezonen som tvärtom ÄR lösningen på problemet!

    Sen ska alla givetvis ta sitt ansvar ändå och bla bla bla (inkl badare) 😀

  • davids

    Medlem
    27 juli, 2013 vid 18:28

    @d-dave 713264 wrote:

    Du får vara lite tydligare när du skall leka matcho. Du säger att du tar till våld om någon krashar i Närheten. Jag hade haft förståelse om någon skadas. Det du talar om hade bara förstört för dig själv. Ponera att någon krashar sin kite på stranden (som mot all förmodan inte kände till regeln) och du förstör kiten. Det är då du som blivit skyldig att ersätta, antingen med pengar eller som farthinder när du blir påkörd av bilen efteråt. Vårda språket och arbeta med ord istället för hot om våld. Det blir trevligare för alla!

    Varför skulle han vilja leka Mark Matcho, vad är så bra med honom? Och vad spelar det för roll om någon krashar i Nyköping? Mycket märkligt inlägg..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite badzonen habo ljung

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.