Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kite blir OS klass

  • klang

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 21:50

    oj, är alltså RSX inte med i OS 2016? Ingen vindsurfing klass, utbytt mot kite, där ser man…

  • mick

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 06:11
  • mahi

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 06:27

    Spiken i kistan för windsurf som OS gren började väl när RSX valdes

  • sailortrash

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 08:25

    det är ju grymt kul att kiteboarding blir os-gren, det kan ju eventuellt tona ner all röka gräs och jibber attityd som sporten dras med.

    vindsurfing är ju redan en erkänd regattaaktivitet.

    sen håller jag med övriga att RSX gör ju ingen glad..speed (om vädret tilltåter) och formula känns mer som os-dicipliner..

  • jfr007

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 12:14

    Som gammal formula-seglare måste jag erkänna att detta var helrätt och välförtjänt. Ska bli grymt kul att titta på. Den balla babordsstarten på kite-VM i San Fransisco visar ju att det lätt kan bli ganska kul att titta på, och det är just vad arrangörerna ska sikta på för den här kategorin.

    Sorry surfers men vindsurfing hör inte hemma på OS (särskilt av materialskäl men också eftersom OS inte sällan går på vindfattiga ställen där en kite är ball men en formula bara blir kul med seniga superatleter som torrpumpat X9-bom på ett gym i fyra år) även om vi är några få entusiaster som vill övertyga världen om sportens förträfflighet. Ganska tankeväckande att vissa klassförbund, bl a för en av Europas snabbast växande kappseglingsklasser, aktivt och övervägt valt att inte ansöka till OS bl a för att behålla bredden.

    Ännu mer nöjd är jag såklart över att flerskrov är tillbaka på programmet och att det inte blev F18 utan något som mixed-besättningar fixar kraften i (Nacra 17 med foils). Grymt kul det också!

    Låt oss ha surfingen för oss själva.

    // Jonas

  • petter

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 17:04

    Inte helt insatt i kite och os men är det kappsegling de ska göra med kite? Starterna lär i varje fall bli spännande vid en tjuvstart… 🙂

  • petter

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 17:12

    Hittade denna 🙂

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=qUTAjW5CQjY”]20110818 Kite Tangle.mov – YouTube[/ame]

  • surfan

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 17:16
    JFR007;687859 wrote:
    Som gammal formula-seglare måste jag erkänna att detta var helrätt och välförtjänt. Ska bli grymt kul att titta på. Den balla babordsstarten på kite-VM i San Fransisco visar ju att det lätt kan bli ganska kul att titta på, och det är just vad arrangörerna ska sikta på för den här kategorin.

    Sorry surfers men vindsurfing hör inte hemma på OS (särskilt av materialskäl men också eftersom OS inte sällan går på vindfattiga ställen där en kite är ball men en formula bara blir kul med seniga superatleter som torrpumpat X9-bom på ett gym i fyra år) även om vi är några få entusiaster som vill övertyga världen om sportens förträfflighet. Ganska tankeväckande att vissa klassförbund, bl a för en av Europas snabbast växande kappseglingsklasser, aktivt och övervägt valt att inte ansöka till OS bl a för att behålla bredden.

    Ännu mer nöjd är jag såklart över att flerskrov är tillbaka på programmet och att det inte blev F18 utan något som mixed-besättningar fixar kraften i (Nacra 17 med foils). Grymt kul det också!

    Låt oss ha surfingen för oss själva.

    // Jonas

    så sant kan bara hålla med!!!!

  • swe-514

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 19:08

    Hajmat?

    /Rikard

  • klang

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 20:11

    Hi

    You probably have already heard the bad news that Windsurfing was not selected by ISAF to be part of the 2016 Olympic Regatta in Rio

    Believe me we are working on a plan to reverse this decision… In the meantime, we will not stand a chance without you taking action too.

    Please click the following link and sign the petition

    http://www.change.org/petitions/isaf-keep-windsurfing-as-olympic-discipline?utm_medium=facebook&utm_source=share_petition&utm_term=share_page_mobile

    AND ask all your friends to do so

    AND ask them to ask their friends

    AND ask them to ask their friends

    and so on until we have 100,000 signatures or more.

    That is our first target and with your help we can do it. There are other plans in the works which we are working on but if you do what I ask then you will have done your part… for now

    I’ll get back to you with more as it happens

    Regards
    Rory Ramsden
    RSX Class

  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 21:21

    No offence men hur skall man kunna hitta 100.000 som vill hålla liv i RSX som OS klass?

    Känns uppfriskande att man byter ut den tycker jag. Jag älskar windsurfing och sport men hade svårt hålla gäspningarna borta när man försökte kolla RSX på OS. Ingen bra reklam för windsurfing. Då är det bättre man testar nått nytt.

  • swe-514

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 12:15

    Jag tror en “Skiffboard” liknande bräda likt Exocet RS D2 skulle vara klippt och skuren som OS-bräda.Det kommer snart visa sig om prestandan räcker till.Verkar dock intressant och synkar väl mot segelbåtarna(Om nu det är intressant för acceptansen inom segelbåtsvärlden, då Kite valdes in!?)

    Sen finns ju FOD conceptet också som ett alternativ, men de har försökt ett tag utan resultat av någon anledning.

    Håller med om att RSX bör ses som en parantes(eller ett led i ) i Vindsurfing/brädseglingshistorien.

    Kite ligger i tiden, men Vindsurfingen/Brädsegling kommer att växa sig starkare och det har inte så mycket med OS att göra i vilket fall 🙂

    /Rikard

  • dr-masse

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 13:06

    Ingen vindsurfare som jag känner bryr sig om RSX och OS. Inte en enda. Och när inte ens vi, som ändå håller på med sporten, knappt är intresserade, vem skall då vara det.

    Kan ni nämna herr- respektive dammedaljörerna från de två senaste OS-tävlingarna?

    Sorgligt, men sant. Ett felbeslut från början, jag var nere och kikade på RSX i ett av förkvalen till OS senast i Portugal och min enda tanke var “uj, hur blev det såhär?”.

    Grymt duktiga seglare, fel prylar och tävlingsform. Vindsurfing har, om vi skall vara ärliga mot oss själva, inget i OS att göra. Om det däremot blåste mer…

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 13:23

    För en gångs skull är Kite-konfen roligare.
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=86695″]Kitesurfing klart för OS 2016! – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • the_novice

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 14:51

    Konstigt att besluta innan det tagits fram hur grejorna skall se ut, för det blir väl en entyps klass?
    Hur roligt är det förresten att titta på Kite när det blåser mindre än 4m/s, same same but different….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kite blir OS klass

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.