Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite för vintern? snart dags för inköp..

  • Kite för vintern? snart dags för inköp..

    Publicerad av rinaldo på 27 september, 2012 vid 07:13

    Jag har tänkt börja kita lite på vinter med snowboard, som jag har förstått de så ska man köra med mindre kite då? på vatten kör jag en ozone edge 14m². väger ca 85, vad ska jag köra med på vintern? vad för typ av snowboard passar sig bäst?

    karl-petter svarade 11 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • solomin

    Medlem
    27 september, 2012 vid 19:30

    Hur mycket kommer du köra på vintern?
    Mycket så köp något som är för snowboard, foil antagligen.

    Lite så köp något du har nytta av på vattnet. Typ 9a om du har så stort som 14 på den andra och är nöjd. Annars räcker nog 7 eller.8a.
    Väger själv 95 och kör 12a samt 8a, och har använt 8 på land.

  • karl-petter

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 13:14

    Jag skulle inte låta mängden tid på snö avgöra valet tub/foil utan istället vad du tänker göra. Planerar du köra på en spot och ihop med kompisar som kan hjälpa dig launcha/ta ned så satsa på en tub, så kan du ha glädje av den
    På vattnet med. Eller så väljer du en closed-cell foil som funkar på vatten med. Stora fördelen med foils är att du lätt kan starta och landa dem själv. Så funderar du på att åka längre sträckor till fjälls eller köra mycket själv så satsa på en foil.

    Vad gäller storlek så runt 8-10 kvadrat passar dig men där är det delvis skillnad på kites. Största skillnaden är hur mycket de-power du kan få ut. Tex gamla foils har de-power som onte är värt namnet medans moderna tubbar har rejäl. Själv(ligger på 90kg) kör jag mest på en Ozone Manta II 10:a från 2009 och den har jag kört i upp till 16m/s men då går den inte lätt att packa ihop själv pga dålig design:( Men upp till 10 m/s funkar den bra för mig. Har även kört en del med min Ozone Instinct Sport+ 13 kvm också från 2009. Med den också upp mot 10m/s men kan bli riktigt jobbig att vända i stark vind om den krashar med LE ned:( Har precis köpt en Ozone REO 10 kvm som jag hoppas mkt på inför vintern.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite för vintern? snart dags för inköp..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.