Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kite hurghada

  • Kite hurghada

    Publicerad av hampuss på 12 april, 2012 vid 14:35

    Har precis bokat en resa till grand hotel i hurghada 17 april.. Är det någon som vet om man kan kitea där eller var närmsta spot är?

    center grand seas verkar vara det som gäller.. Lyckas inte klura ut hur långt det är från hotellet, någon som vet?

    Tar med 7a och 12a så ska man väl klara sig?

    Ha de gott!

    ankpelle svarade 11 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kowal

    Medlem
    4 maj, 2012 vid 13:10

    tjena. jag bodde på grand i februari.. kiteade på Hotels Magawish strand. Det pungade på bra med vind, hade ingen chans med min tolva, fick köra 8an.. Dock så var det ganska byigt just på den spoten. Man var tvungen och kitea ut en bit från stranden där det fanns ett grunt område med sandbotten, dock stenar och koraller lite varsom. Kan vara farligt o slå i huvudet i en sten.

    Taxi till den stranden från grand kostade cirka 10 egyptiska pund. Inga pengar direkt..
    Där betala man cirka 8 euro per dag till kitestället. Så får du full backup med båt om något skulle hända, eftersom man kitear offshore. Så får du lämna kiteutrustning där, som de låser in på stranden osv.

    Där finns tryckluft så du slipper ta med pump osv. Jävligt trevligt folk för övrigt.

    Men just spoten var byig för mig, jag är van vid Lomma Habo ljung som är helt perfekt liksom.

  • alexander-j

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 07:27

    Hej,
    Var nere i Hurghada förra året och bodde inne i “turistbyn” strax söder om själva staden.
    Vi tog taxi till El Gouna för att köra där. Fanns tre st spots alldeles intill varandra så det var bara att ta en promenad och kika vilket ställe man gillade bäst. Generellt kan jag säga att alla tre spotsen var bra. Dock ska man vara medveten om att vinden gärna dör någon timme på eftermiddagen, så man inte är ute på det djupblå då. Lite svårt att komma in i så fall…

    Den mest norra av de tre sköttes av tyskar och gick att köra på hela dagen, även vid lågvatten (om vinden höll i sig).
    Den mittersta kördes av polacker och var något billigare och mer avslappnad gällande att du måste ha med cert för att visa att du kan köra. Tyskarna var noggranna med detta, så det är bra att ta med ditt intyg om du har ett…
    Den södra spoten sköttes av Egyptierna själva och där körde mest locals, men de talar engelska och gav ändå ett bra intryck tycker jag.

    Sedan fanns det ett par platser mellan Hurghada och El Gouna som vi såg att folk körde på, dock var de inte alltid “officiella spots” = ingen kostnad, ingen säkerhetsbåt etc.

    Vi hade kontakt med en firma i Hurghada som kör ut till en sandö med båt, såg riktigt fint ut, men vi kom dessvärre inte dit då vi upptäckte företaget sista dagen på resan. Kostade lite mer att åka med dem också, men det kanske det är värt då man i princip har en spot för sig själv.

    Lycka till!
    Bara att fråga om du har fler frågor.

  • ankpelle

    Medlem
    6 juli, 2012 vid 11:30

    Jag bodde på Hilton longbeach inga problem att kita på stranden där, var där i oktober varmt i vattnet och 8-10 ms varje dag. Mycket trevligt, synd att det är en helvetes massa dryga ryssar där….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kite hurghada

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.