Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite kurser nära göteborg

  • richi

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:04

    Vi kör kurser för femte året i rad här i Halmstad under hela sommaren! Vill du lära dig kitesurfa på stora fina sandstränder och med erfarna instruktörer så har du kommit rätt! Du är välkommen att höra av dig…

    Mvh

    /Rikard

  • nn4an_mike

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:12

    tja Mattias.. du har rätt. Big Mac smakar olika var man än kommer i världen, men man strävar efter att den SKALL smaka samma.
    Detta gör man genom att mycket noga bestämma INNEHÅLLET i i Big Mac’en så att nån Mc donalds restaurang inte helt plötsligt får för sig att Sardiner minsann skulle sitta fint i en Big Mac. Givetvis kommer även en IKO-kurs att variera beroende på var man går den. T.ex kommer man ju tycka att det är trevligare att gå en kurs i smaragdgrönt varmt vatten än i 2 gradigt kallt mörkt vatten i torrdräkt, men INNEHÅLLET skall vara samma.

    Vidare säger du ju att det är hur lätt som helst att bli ett IKO certifierat center, men i så fall tycker jag att alla center borde bli det, så slipper de ju tappa kunder p.g.a. en så fånig grej som att de inte är IKO-certifierade. Sanningen är väl ändå att det inte alls är så lätt att bli det, eller?
    Många skolor skyltar med att deras instruktöter är IKO-certifierade, som ett sorts desperat försök att haka på och få ta del av den goda “IKO-kakan”, utan att igentligen ha något officiellt samarbete med IKO. Bara detta borde ju visa att det är åtråvärt att vara IKO-certifierad.

    Min egna uppfattning är dock att man skall välja skola själv och man får förmodligen lära sig grunderna oavsett om skolan är IKO eller inte.

    Jag tyckte bara att det var fult att starta en falsk ryktesspridning om SWELL, och tyckte därför att det kunde vara på sin plats med en tillrättavisning.
    Kite-aktörerna i Sverige skall konkurrera genom att erbjuda bra kurser till sina elever så att vi slipper allvarliga olyckor även i framtiden. Att försöka ragga elever genom att kasta skit på sina konkurrenter ser bara fult ut och jag skulle inte haft förtroende för en intruktör som har sån bristande respekt för sina kollegor i branschen.

    Mvh
    Mikael

  • nn4an_mike

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:22

    Nämen ojdå… kollade på kiteboarding.se och hittade detta som ett inledande stycke i deras kursbeskrivning.

    “Kiteboarding.se använder IKO’s standard för att lära ut säker kiteboarding. Våra instruktörer har mångårig erfarenhet inom sporten.”

    Fet IKO-logga på sidan har de oxå. Man skulle ju kunna tro att kursena och skolan är IKO-certifierad, MEN ICKE !! Det är instruktörerna som är IKO-certifierade, INTE SKOLAN !, inte enligt IKO själva i alla fall !

    Tja du Rambo, “man skall inte kasta sten i glashus” kanske är en lärdom för dig, eller ? wink.gif

    Mvh
    Micke

  • rambo_johnson

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:26

    Svar till:


    Jag störde mig mest på ryktesspridningen.

    Fördelen med IKO är att kurserna kvalitets-säkras, och det blir en standard för vad som skall ingå i grundutbildningen över hela världen. Lite samma princip som att en BIG-MAC skall smaka samma och innehålla samma ingridienser oavsett var i världen man köper den.

    I och med att IKO centers kan bli av med sin certifiering så är de väldigt noga med att leva upp till IKO’s krav och på så sätt blir det en sorts kvalitetsförsäkring.

    Nu är det dock inte sagt att du garanterat får en bättre kurs för att du går till ett IKO center. DEt är möjligt att ” just den snubben som din polare sa var grym på att lära folk kita, även är det.” . Men det e dina stålar som ryker om du blir missnöjd med kursen. Hos IKO får du en direkt innehållsförteckning över vad som skall ingå i kursen .. och det finns en instans dit du kan klaga om du får en vanlig sketen liten 9 kr hamburgare, när du beställt “stora menyn”.

    mvh
    Micke

    [/ QUOTE ]

    jag har bett IKo att ta bort Swell från deras center lista då dom inte uppfyller kraven för ett säkert IKo center

  • rambo_johnson

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:26

    Svar till:


    Nämen ojdå… kollade på kiteboarding.se och hittade detta som ett inledande stycke i deras kursbeskrivning.

    “Kiteboarding.se använder IKO’s standard för att lära ut säker kiteboarding. Våra instruktörer har mångårig erfarenhet inom sporten.”

    Fet IKO-logga på sidan har de oxå. Man skulle ju kunna tro att kursena och skolan är IKO-certifierad, MEN ICKE !! Det är instruktörerna som är IKO-certifierade, INTE SKOLAN !, inte enligt IKO själva i alla fall !

    Tja du Rambo, “man skall inte kasta sten i glashus” kanske är en lärdom för dig, eller ? wink.gif

    Mvh
    Micke

    [/ QUOTE ]

    det är jag som är IKO för fan, snacka inte skit

  • nn4an_mike

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:32

    Motivera gärna vad det är du anser de inte uppfyller för krav.

    Mvh
    Mikael

  • nn4an_mike

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:47

    Svar till:


    Svar till:


    Nämen ojdå… kollade på kiteboarding.se och hittade detta som ett inledande stycke i deras kursbeskrivning.

    “Kiteboarding.se använder IKO’s standard för att lära ut säker kiteboarding. Våra instruktörer har mångårig erfarenhet inom sporten.”

    Fet IKO-logga på sidan har de oxå. Man skulle ju kunna tro att kursena och skolan är IKO-certifierad, MEN ICKE !! Det är instruktörerna som är IKO-certifierade, INTE SKOLAN !, inte enligt IKO själva i alla fall !

    Tja du Rambo, “man skall inte kasta sten i glashus” kanske är en lärdom för dig, eller ? wink.gif

    Mvh
    Micke

    [/ QUOTE ]

    det är jag som är IKO för fan, snacka inte skit

    [/ QUOTE ]

    Som sagt… det enda som fick mig att reagera var detta inlägget som var skrivet av dig.

    “swell har inget IKO center inte enligt IKo i alla fall, fast vi vet ju alla att man kan va IKO fast man inte är det så det spelar ju mindra sexuell roll”

    Detta stämmer ju faktiskt inte.

    Jag tror inte att du behöver sprida sådana rykten för att få elever. De allra flesta som blir sugna på att lära sig kita ser ju dig i flera kite-filmer och det är ju inget tvivel om att du är djävligt duktig och säkert en bra instruktör.
    En viktig grej inom marknadsföring är dock att aldrig hacka på sina konkurrenter, eftersom man då försätter sig själv i försvarsställning och det utifrån verkar som om att man vill ta bort focus från sin egen bristande kompetens. Jag tror du skulle tjänat på att hitta en egen speciell grej med dina kurser som de andra inte har i stället för att försöka hitta nackdelar hos alla andra skolor.

    Mvh
    Micke

  • rambo_johnson

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 13:48

    för det första så kör dom foils som strider totalt mot IKOs föreskrifter samt att dom tycker dessutom att det är gött att köra foils.

  • nn4an_mike

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 14:02

    hmmm … ok … jag kan inte se någonstans att IKO fördömmer Foils. De har däremot som krav att centren endast skall använda kitar som går att återstarta från vattnet.
    Men detta känner du säkert till mycket bättre än jag.

    Min syster gick kurs hos swell för 2 månader sen, och då användes mycket riktigt en foil-kite. Detta var dock en övningskite på 2 m2, och den användes enbart på land. Så fort det var dags att hoppa i plurret för att body-dragga och senare även öva med bräda så användes en LEI ( Naish Boxer II school edition )

    Under kursen fick min syster äver information om fördelar och nackdelar med både foils och LEI-kites, där rekommendationen om jag inte minns fel var att LEI är att föredra om man skall kita på vatten.

    Mvh
    Mikael

  • rambo_johnson

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 15:51

    haha, gött för henne

  • nn4an_mike

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 15:54

    laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ha ha, japp

  • 19861743

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 14:09

    ok, tack. då vet jag lite vad som finns!

  • mozzy

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 21:53

    RAMBO => Varför denna smutskastning av swell? mad.gif
    Sen när kör swell med foils för deras IKO-kurser?
    Som ovan nämt så IBLAND körs en 2-linors foilkite på land för att
    lära eleven styra kiten, men
    OFTAST börjar man direkt i vattnet med en LEI. Anledningen till foil på land
    borde du kanske kunna lura ut själv?!?
    En LEI i powerzone med full fart ner mot stranden pfiii….. punka…
    En foil? – Ingen punka…
    Vad jag har för mig styrs en foil på samma sätt som en LEI…. lr? smirk.gif = Eleven lär sig!
    Ta för fan reda på litta fakta innan du uttalar dig!!!
    Om du endast grundar din “ta bort swell från IKO” teori pga
    foils borde du fan ta reda på lite innan du uttalar dig!

    IKO eller inte?!? Det ligger nått i BigMac-teorin…
    Så vitt jag vet är iaf …swell det ända centrat i sverige som kan ge eleverna
    ett IKO-cert…
    (borde kanske inte skriva det för nu börjar väl en tragisk tråd om IKO-cert…)
    Ett IKO-cert ger juh iaf uthyrare en bild av hur duktig en ev. hyresaspirant är,
    vilket gör att de kan avråda eller icke en uthyrning där badgäster
    som kan skadas (även utrustning)…

    Rätta mig gärna om jag har fel!

  • mrmille

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 22:13

  • egan

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 22:21

    ja och vad fan vet du om det. även om rambo kanske har fel när han snackar om swell så har du ju fett mycket fel i det du säger. Jag har inte koll på alla, men dom jag vet som är med på kiteboard.se är mycket duktiga och tar det ytterst seriöst. eller du kanske är av annan åsikt? och vad i så fall grundar du det på?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite kurser nära göteborg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.