Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite kvalitet

  • Kite kvalitet

    Publicerad av walle på 1 maj, 2005 vid 18:27

    Det e tydligen inte bara vi som tjatar om kvalitet på kites!
    http://www.kiteforum.com

    På kiteforum.com har det varit lite olika trådar om “kvalitets kites” jämfört med “billiga kites”

    Vissa påstår att en sämre sydd kite, med bl.a skrynkligt tyg, flyger sämre… andra påstår att det kvittar!

    Det blir kul att följa den tråden

    Själv vet jag inte om jag skulle känna skillnad på om det var rynkor på min kite!?

    Men mitt sunda förnuft säger mig att om tyget e slätt(utan rynkor) så fördelas trycket bättre, det blir mindre slitage på sömmar och kiten håller längre!
    ( så för mig känns det gött att ha välsydda kites )

    Men det e klart att om man kan köpa en ny kite till begagnat pris så kan man ju byta varje år och då har det ingen betydelse…

    Vad tycker ni och hur ser ni på kvalitet/pris?

    (tänkte försöka hålla olika märken utanför så gott det går… bara kul att se hur folk tänker här.)

    rambo_johnson svarade 19 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • denrica

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:12

    Jag tycker man ska köpa riktiga grejor en gång, istället för att köpa skräp flera gånger.
    Bra grejor håller längst.
    /DJ

  • walle

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:15

    Svar till:


    Jag tycker man ska köpa riktiga grejor en gång, istället för att köpa skräp flera gånger.
    Bra grejor håller längst.
    /DJ

    [/ QUOTE ]
    du tycker som jag alltså smile.gif

  • curry

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:25

    jag tycker de borde sänka priserna o höja kvalitén…

    shocked.gif laugh.gif grin.gif smile.gif

  • denrica

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:29

    Svar till:


    jag tycker de borde sänka priserna o höja kvalitén…

    shocked.gif laugh.gif grin.gif smile.gif

    [/ QUOTE ]
    Låter inte som om det är du som ska sälja dom!
    wink.gif /DJ

  • Kjellorix

    Gäst
    1 maj, 2005 vid 20:34

    Inlägg raderat av Kjellorix

  • curry

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 20:59

    det är väl inte tyget som gör kites dyra direkt

  • Kjellorix

    Gäst
    1 maj, 2005 vid 21:07

    Inlägg raderat av Kjellorix

  • rambo_johnson

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 21:21

    vi har lite nya feta material, men jävlar va dyra dom är, vill ni pröjja 3000-4000kr mer för en kite? den komemr iofs hålla dubeblt så länge om man inte dödar den i ett träd etc.

    kiten går inte att sy dock så man får limam hela skiten med ultraljud.

  • curry

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 21:33

    hihihi..
    ultraljud = kineser med strykjärn…

    grin.gif

  • mrmille

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 22:40

    Så länge det handlar om LEI/Tube kites spelar det nog mindre roll då det inte är annat än avancerade vindfång (detta är helt 100% sant).
    Men naturligtvis skall duken vara slät och fin, om inte är det ju bara skicka tillbaka kiten och kräva en utan. Reklamation kallas det.

    Vad gäller foils eller ARCs, som då är en vinge, har jag aldrig sett något som liknar ett veck eller annat i duken när dom flyger.

    Kanske för att dom kostar mer och har högre krav?

    Hur som helst, är produkten inte vad tillverkaren utlovat har man rätt att kräva en ny.

  • nic

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 00:01

    Håller med. På foil syns det om det finns nåt skit i produktionskedjan med en gång. Inte samma på LEI…

    nic

  • antiques

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 08:22

    Man kan ju börja tillverka mylarförstärkta LEI kites istället.. men va fan, dom körs hårt och kostar lite… Hur länge tror ni en cross håller utan service??

    Satsa på foiler om ni vill ha kvalite tror jag, på nått sätt så känns det som dom är mer välsydda.

  • eddie

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 21:14

    Svar till:


    Så länge det handlar om LEI/Tube kites spelar det nog mindre roll då det inte är annat än avancerade vindfång (detta är helt 100% sant). … vad gäller ARCs, som då är en vinge, har jag aldrig sett något som liknar ett veck eller annat i duken när dom flyger.

    [/ QUOTE ]

    Intressant att man kan ta höjd med dessa avancerade vindfång… *ler*
    Nä självklart fungerar både en LE och en foil på samma sätt som ett vanligt segel eller en flygplansvinge gör. Mao så är det av yttersta vikt att det inte finns något fladder eller veck som stör luftströmmarna. Spontant så känns det som att just “kanalerna” på en foil borde ge sämre aerodynamik… just för att formen/ovansidans “släthet” skiljer sig ganska mycket från en flygplansvinge. Eller?

  • rambo_johnson

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 20:48

    Svar till:


    vi har lite nya feta material, men jävlar va dyra dom är, vill ni pröjja 3000-4000kr mer för en kite? den komemr iofs hålla dubeblt så länge om man inte dödar den i ett träd etc.

    kiten går inte att sy dock så man får limam hela skiten med ultraljud.

    [/ QUOTE ]

    fan tysk FAN ;( snacka om plott med allt skitsnack på forumen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite kvalitet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.