Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite + Landboard anyone?

• fesen

Medlem
    26 september, 2006 vid 14:09
    larzonov wrote:
    Cortex wrote:
    Se bara till att skaffa dig en bra försäkring och massor av skydd. Landbording gör *ont*. 😀

Gör det mindre ont om man har en försäkring? 😀

Mmm faktiskt…i plånboken…

• milkman

Medlem
    26 september, 2006 vid 14:16

Här kommer min rekommendation för land och snö:
    Access2, 8m eller 10m. Köper du en mindre så måste du ha så mycket vind och då faller ju idén med kiting på land när det inte funkar på vatten. Dessutom är det de perfekta kiterna på snö, det är storlekarna vi använder mest. (Dessa överlappar din Rippher lite men på land kommer du köra från ca 2-3 m/s och då flyger inga tubar alls, i högre vindar funkar tubar lika bra som foil men är jäkligt mycket mer obekvämt att hålla på med, fast å andra sidan funkar de ju bäst på vatten… Avkall helt enkelt)
    Skall du fixa 98% av dagarna med vind på snö(land) så kör du en combo med Access2 10m och 6m. Accesserna kostar ca hälften av vad en tub kostar så det behöver inte bli fetdyrt.

Angående MBS:en. Core16 är den som jag tycker funkar i hårdhet. Jag gillar varken de andra MBS:erna eller andra märken jag fått möjlighet att prova. Gissar att detta beror på att i downhill belastar man brädan mindre och då behöver den vara lite mjukare?!

PS:Glöm inte att försöka testa de kiter du tror på. Det finns mycket mördande reklam (mig inkluderat).

http://www.ozonekites.se och http://www.kitekraft.se kommer uppdateras med årets landprodukter samt priser (Access2, Manta och Frenzy07) innan helgen. Ring gärna ifall du har några funderingar: 073-141 19 10. (jag kan ha MBS:en hos dig i övermorn ifall du vill:))

• cortex

Medlem
    26 september, 2006 vid 15:06
    larzonov wrote:
    Behöver ju en mindre drake till vattnet oxå.. Har bara en 12a nu så en 8a hade kanske vart fint, funkar t.ex. en Psycho III 8a bra som kompliment till min 12a (en rippehr)? Har hört att foils inte är lika snabba som inflatables och det skulle försämra upplevelsen.. :crazy:

Mummel… som vanligt dras alla foils över en kam och det är få som verkligen har provat dem. 😉
    Din Rippehr 12’a har ungefär samma bottendrag som en Psycho III 10’a. P3’an svänger minst lika snabbt som Rippehr 12’an. P3’an har mer top-end. Finns en del folk på Gotland som kört en hel del Rippehr och även Pulse/P3. De hänger på Kitenation. Kolla med dem.
    En P3 8 funkar nog fint. Den kommer utan problem att flyta in i sweetspot’en på din 12’a och dessutom ge dig en hel del mer top-end. Om du vill få ut mesta möjliga windrange ur dina kites så har du ju även P3 6. Den är rubbat snabb… Fast då kan det vara på gränsen till rejält över-riggat på Rippehr’n innan P3 6’an funkar optimalt.
    Här har du windrange för P3’orna:
    http://www.flysurfer.com/Content/251/?mnid=734

I den nedre delen av ”normal powered” så får man jobba kiten hårt samt ha en snabb och lättplanande bräda. Så plussa på några knop innan du kan åka utan att jobba kiten.

larzonov wrote:
    Och vart i sverige håller kajtech till då? Det är ju så skönt att slippa sponsra posten 🙂

KajTech finns i Uppsala/Stockholm men FS har även återförsäljare lite varstans i landet. Ingen nere i Skåne ännu dock.

larzonov wrote:
    Ska lägga lite krut på att läsa trådar på kitenation oxå.. (som steffo fast i grått? eller…?)

Mnja, lite annorlunda forum än Steffo. Steffo är mera dokusåpa-varianten av ett kiteforum. 😀
    (Fast det är roligare att läsa vissa trådar här än att titta på valfri dokusåpa)

/Kaj(Tech)

• larzonov

Medlem
    26 september, 2006 vid 17:48

Oj, det blev mycket info på en gång…

Men en MBS blir det iallafall! Milkman, jag hör av mig när jag får tummen ur..

Sen ska jag ha mig en foil utan att gå i personlig konkurs på köpet… Ska klura på om det blir FS eller Ozone..

Mycket tacksam, Puss puss!!!

• gh0st

Medlem
    26 september, 2006 vid 17:58

Se till att prova båda innan så du skaffar dig en uppfattning själv. Lycka till, jag är fan allt bra sugen jag med måste jag erkänna.

• larzonov

Medlem
    26 september, 2006 vid 18:20
    gh0st wrote:
    Se till att prova båda innan så du skaffar dig en uppfattning själv. Lycka till, jag är fan allt bra sugen jag med måste jag erkänna.

Så ska det låta! Bara att haka på!

Men prova… Hur? Orkar nog inte ta mig till sthlm..

• pjoter

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:07

Å jag råkar sitta i malmö med en pulse 10a till salu. Kört både vatten och land med den och den är kanon till båda. har kört snö och mountainboard med vanlig c-kite innan och foil är helt klart att föredra. Grymt mycket smidigare på alla sätt.

Du är mycket välkommen att prova pulsen på land eller vatten när det blåser igen. (på land har jag dock bara en gammal hemmameckad mountainboard som nog inte går att jämföra i rolighet med riktiga grejer).

• pjoter

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:08
    pjoter wrote:
    (på land har jag dock bara en gammal hemmameckad mountainboard som nog inte går att jämföra i rolighet med riktiga grejer).

som jag just nu såg att det var punktering på också.. :/

• ziik

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:09

finns ju andra brädor än mbs med… bara att de är ”poppis” här hemma i swea. Åker själv på ett eget bygge i nuläget, ska nog handla nått nytt till nåsta år. Men nu är det tight med gash.

Tycker även att scrub, trampa, NoSno, ground industries är värda att ta upp o bräd-djungeln. Glömde säkert ett helt gäng. Men vill du läsa på, kolla in den engelska scenen där kgb (kitegroundboarding) är bra mycket större än här.
    Sen om du vill köra fixedbridle med handtag eller depowerfoil ala bar eller lei spelar ju inte så stor roll, bara man trivs!

Tycker det fina med kite är att man kan variera upplevelsen på så många plan med enkla medel. Är man lite fixaraktig kan man ju kipcha en blade eller nått och aplicera en depowermod. Säkert någon som vill bita till på det och säga att det inte fungerar. Men många som gör och gjort det så det är helt klart görbart. Läs mer på foilzone.com eller racekites eller annat vafritt foilforum. ska du åka FORT ska du kolla på kites för buggyrace… Om du gillar lådbil då förståss 😉

Ne, nu dillar jag mest en massa. kom hem efter 16h plåtarbete nu. så jag är lite seg.

Ha det gott gubbar å vurpa hårt!
    bara å skriiiika som jaan-e -”jag ee int feeeg!”
    //Joel

• johanneslarsson

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:23

vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/vi/9065922.htm?ca=16_s
    det ser ju också ganska njutbart ut när dom åker ner för skidbackar med sånna här också.

• skotten

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:29
    pjoter wrote:
    har kört snö och mountainboard med vanlig c-kite innan och foil är helt klart att föredra. .

Did you spell förnedrar wrong??

heh heh

• larzonov

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:32
    pjoter wrote:
    Å jag råkar sitta i malmö med en pulse 10a till salu. Kört både vatten och land med den och den är kanon till båda. har kört snö och mountainboard med vanlig c-kite innan och foil är helt klart att föredra. Grymt mycket smidigare på alla sätt.

Du är mycket välkommen att prova pulsen på land eller vatten när det blåser igen. (på land har jag dock bara en gammal hemmameckad mountainboard som nog inte går att jämföra i rolighet med riktiga grejer).

Intressant! Vad ska du ha för den?

• larzonov

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:38
    ZIIK wrote:
    finns ju andra brädor än mbs med… bara att de är ”poppis” här hemma i swea. Åker själv på ett eget bygge i nuläget, ska nog handla nått nytt till nåsta år. Men nu är det tight med gash.

Tycker även att scrub, trampa, NoSno, ground industries är värda att ta upp o bräd-djungeln. Glömde säkert ett helt gäng. Men vill du läsa på, kolla in den engelska scenen där kgb (kitegroundboarding) är bra mycket större än här.
    Sen om du vill köra fixedbridle med handtag eller depowerfoil ala bar eller lei spelar ju inte så stor roll, bara man trivs!

Tycker det fina med kite är att man kan variera upplevelsen på så många plan med enkla medel. Är man lite fixaraktig kan man ju kipcha en blade eller nått och aplicera en depowermod. Säkert någon som vill bita till på det och säga att det inte fungerar. Men många som gör och gjort det så det är helt klart görbart. Läs mer på foilzone.com eller racekites eller annat vafritt foilforum. ska du åka FORT ska du kolla på kites för buggyrace… Om du gillar lådbil då förståss 😉

Ne, nu dillar jag mest en massa. kom hem efter 16h plåtarbete nu. så jag är lite seg.

Ha det gott gubbar å vurpa hårt!
    bara å skriiiika som jaan-e -”jag ee int feeeg!”
    //Joel

Ja det finns en massa coola grejer ”out there” men är inte problemet att få hem sakerna till lilla sverige.. Fast det kanske går oftast.. Bara att man e lite lat.. Bygga själv låter ju helt klart intressant…

• milkman

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:43

Vi har med oss våra foilar på alla våra demodagar (även när vi demar Instinct på vatten har vi med oss, de åker fram så fort det är mindre vind). Har säkert demat landboard på västkusten två-tre gånger i år (sist var vi Malmö). Blir mera nu när nya kiterna kommer, bara hålla dig ajour med http://www.ozonekites.se. Access2 8m koster 6 495kr (bestämt idag) om 14 dagar finns allt i Sverige också.
    Sen har vi två Access 6m (2006 modellen), aldrig öppnade, som du (eller någon annan) kan få för 4500 kr, fri frakt i hela sverige.

• larzonov

Medlem
    26 september, 2006 vid 20:43
    johanneslarsson wrote:
    vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/vi/9065922.htm?ca=16_s
    det ser ju också ganska njutbart ut när dom åker ner för skidbackar med sånna här också.
    SEr ju helt OK ut! Funkar säkert 100 gånger bättre än min longboard iallafall :tongue:
Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite + Landboard anyone?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.