• Kite-nissar

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 maj, 2000 vid 18:32

    När ska kitesurfarna fatta att den sporten inte går att utöva på samma ställe som vindsurfing? Var i Cabarete i vintras och märkte att kite-surfarna vill segla mitt i viken utanför stranden, självklart för där är det ju bäst förhållanden. Men vad händer när den lilla kiten trillar i sjön? (Det gör den jag lovar). Eller när kiten gör en lågsniffning i 100 blås? Linorna kan då sabba den bästa surfdan eller skada folk. En vindsurfare i Cabarete fick en lina på sig som höll på att kapa halsen. Efter det förbjöd nån lokal strandboss, som tydligen hade nått bakom pannbenet, all kitesurfing vid Cabarete beach. Kite-nissarna förpassades till Bozo Beach där bara några vågsurfare håller till, men där var shore breaket för stort så några extra jobbiga kitesnubbar fortsatte att sabba vattnet i Cabarete.
    En dag höll en snubbe på med flyguppvisningar över huvuden på folk och var allmänt irriterande. Han stod på stranden med hyffsad onshore vind och tappade plötsligt kontrollen över sin dödliga leksak( inte helt oväntat). Den susade över turisternas huvuden, linorna trasslade in sig in en palm och kiten kraschade i AHD-grabbarnas restaurang! Det tog väl en timme för honom att samla ihop sin patetiska röra och be om ursäkt, sen såg man inte honom nått mer.
    Själv skulle jag kunna tänka mig att pröva kitesurfing nan gång eftersom det går att segla även i <10kn - vindar, men aldrig bland vindsurfare.
    Så klart!

    anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • helge

    Medlem
    19 maj, 2000 vid 07:54

    Kan tänka mig att när man e nybörjare på kite så håller man sig nog gärna på grunt vatten alltså ganska så nära strand kanten men inte så pass nära så att kiten kan flyga ner på någon som e på stranden. Själv windsurfar jag där jag surfar e där ca.2 st som sysslar med kite och jag kan säga lugnt att där ALDRIG har varit några problem i och med att dom håller sig på det grunda
    och där e sällan jag för vågorna på mitt place e fan så större på det djupa!
    Nepp tycker nog att kite surfare och windsurfare får ta och komma överens själv skall jag köpa en kite snart! brädan e fixad =)
    seeya..

  • johan_g

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 11:42

    jag tycker självklart det är kul med nya varianter av sporten, men att förneka att det är problem är bara löjligt.

    Har själv fått falla av flera 100 m för att inte bli intrasslad i en störtande ‘kajt’, vid Kanaha – innan det förbjöds där.

    Har stått på stranden (mellan volleboll planerna) när Flash Austin skulle ‘landa’ sin kite, men missade med 40 m och smackade ner rätt i volleyboll planen. Rammade fyra pers. succé.

    ‘Kajtarna’ är väl dessutom lika farliga sig själva. På Eurosport igår visade dem kite segling från Tarifa – en van seglare hade fastnat i linorna ute till havs (mellan Tarifa och Marocko eller va de nu e) – och 2 st som försökte hjälpa honom fastnade också. En fjärde lyckades ta sig till land och få tag i en båt. Skitbra!

    Det här är ju bara att jämföra med windsurfing mitt på en badstrand: Skulle ju inte va så bra om vissa åkte omkring och gjorde framåtloopar mitt bland badturister som ligger och flyter på luftmadrasser med en pinacolada.

    Kajta lugnt – jag tycker det är kul med en ny sport, men vill inte fastna i några linor.

    /johan_g

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 13:16

    jaja visst lite problem händer ju alltid .. Men mycket gnäll från surfare som uiinte vågar testa på något nytt eller har råd till något
    Jag annser att kitarna har lika stor rätt till vattnet som windsurfarna!!

  • helge

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 18:09

    Tycker denna bilden visar att det funkar ganska så bra att där e många kites i luften! Eller????
    dom ser inte ut att ha trasslat in sig !

  • tigger

    Medlem
    9 juni, 2000 vid 10:37

    Jaa det e klart att alla ska få va i havet!!

    Själv har jag itne testat kite än men jag kommer la göra det snart! Det verkar ballt!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2000 vid 14:02

    Nu får man inte glömma att denna bild visar ca 1/500 dels sek av verkligheten…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2000 vid 16:29

    Jo, kitefolket ska akta sig för att trassla till det för övrigt folk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.