Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite nybörjarkurs – vågbräda o drake

  • Kite nybörjarkurs – vågbräda o drake

    Publicerad av ____sa på 20 maj, 2007 vid 11:04

    Undrar om tips på bra kite nybörjarkurser? Bor på västkusten. Var finns det mer info att hämta?

    Har vindsurfat i några år, är det någon som provat vågbräda och drake? Var finns det mer info om denna kombination?

    gurra_g svarade 16 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • gurra_g

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 12:14

    Om du menar vågsurfingsbräda o kite så fungerar det jättebra ihop riktigt kul o köra utan stroppar i småvågor o med stroppar i stora vågor… Men det är inte speciellt lätt att lära sig på, speciellt inte om man inte har koll på kiten… Mycket bättre att lära sig kita på en lite större twintip kitebräda o sen när man fått in tekniken på den kan man börja öva med vågbräda…

  • bohm

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 13:38
  • langens_kite

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 21:54

    @____SA 384303 wrote:

    Undrar om tips på bra kite nybörjarkurser? Bor på västkusten. Var finns det mer info att hämta?

    Har vindsurfat i några år, är det någon som provat vågbräda och drake? Var finns det mer info om denna kombination?

    Snacka med Mårten
    http://www.kiteskolanbastad.se/

  • chohoo

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 22:13

    @____SA 384303 wrote:

    Har vindsurfat i några år, är det någon som provat vågbräda och drake? Var finns det mer info om denna kombination?

    Mark Shinn är en hejare på detta. Han kommer att köra några clinics på bl.a. detta tema tillsammans med oss här i El Médano framöver. Men jag kommer återkomma med mer info när det blir dags …

  • skotten

    Medlem
    20 maj, 2007 vid 22:50

    Speak to any one of my instructors at http://www.kiteboarding.se

  • ____sa

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 07:54

    @Gurra_g 384313 wrote:

    Om du menar vågsurfingsbräda o kite så fungerar det jättebra ihop riktigt kul o köra utan stroppar i småvågor o med stroppar i stora vågor… Men det är inte speciellt lätt att lära sig på, speciellt inte om man inte har koll på kiten… Mycket bättre att lära sig kita på en lite större twintip kitebräda o sen när man fått in tekniken på den kan man börja öva med vågbräda…

    Jag menar vågvindsurfingbräda på 80 l, fungerar det med drake.

  • psychonauten

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:07

    @____SA 384449 wrote:

    Jag menar vågvindsurfingbräda på 80 l, fungerar det med drake.

    Nej den är alldeles för stor.
    och Stropparna är felplacerade på en wsurfbräda.

  • gurra_g

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:58

    @____SA 384449 wrote:

    Jag menar vågvindsurfingbräda på 80 l, fungerar det med drake.

    jaha nej inte speciellt bra. Går att köra på men eftersom den bara har en fena blir den väldig instabil i sidled o det blir jätte jobbigt att hålla kurs. Kanske skulle fungerar bettre om det var 3 fenor… Jag har bara provat en gång men 1 fena…

  • ____sa

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:31

    Ett stort tack för alla förslag, vad ska jag satsa på för nybörjarbräda och drake om jag vill köpa begangnat. Har det hänt mycket det senaste året eller två åren i drakväg? Jag är främst ute efter lätt vinds kite. 75kg, 175cm.

  • pjoter

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:44

    har hänt mkt de senaste åren.
    ska du köra lättvind e de flysurfer speed 1 eller 2 som gäller.

  • chohoo

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 21:17

    Funkar hur bra som helst att köra på en 80 l. Men det beror ju lite på vad du vill ha för känsla. Jag har kört på mini malibu och det fungerar bra, också för att ta höjd. Här kör folk på vågbrädor med både en och fler fenor utan att klaga.

  • gurra_g

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 13:17

    @Chohoo 384730 wrote:

    Funkar hur bra som helst att köra på en 80 l. Men det beror ju lite på vad du vill ha för känsla. Jag har kört på mini malibu och det fungerar bra, också för att ta höjd. Här kör folk på vågbrädor med både en och fler fenor utan att klaga.

    Men är det vindsurfingvågbrädor de kör på?

    Jag tyckte inte det var speciellt bra med vindsurfingbräda i alla fall med en fena, gick ju att köra på men inte speciellt kul. Vanlig vågsurfingbräda fungerar ju jätte bra…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite nybörjarkurs – vågbräda o drake

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.