Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kite of the year!

  • patrikol

    Medlem
    27 december, 2006 vid 18:13

    @jonaish 356090 wrote:

    Du som tycks va en rik pojke kan ju stödja Naish och andra dyra märken, men vi som vill komma undan billigare och ha pengar över till annat trevligt stödjer de billiga alternativen som är minst lika bra som det dyra alternativen.”

    Tja det var inte många rätt där men jag skall försöka hjälpa dig att få rätt på något av allt du skrev.

    Tyvärr så är jag en fattigpojke dålig kommunalarbetar lön. 4 pojkar som kostar men iofs en fru som tjänar hyffsat, kommer inte ihåg sist när jag hade några pengar över efter den 5 i månaden. Så jag om någon har nytta av att kites är så billiga som möjligt.

    Nu har ju den här tråden aldrig handlat om det.

    Men det hade du sett om du kollat inläggen som finns i denna tråden.

    Det som jag har tagit upp var att marknaden var förstörd i Sverige när det gäller kites.

    Vad det är för skillnad på marknaden och konsumenter kan ju någon som är duktig på sådant göra.

    Det är ju klart som korvspat att Hugos låga priser har gynnat oss fattiga kitekonsumenter men missgynnat marknaden kollosalt.

    När ett företag går in och dumpar priserna till nära nog hälften av vad alla andra kan göra så får det konsekvenser för marknaden.

    Hur det fungerar mera ingående kan jag inte ge mig in på det finns säkert folk här på Steffo som kan förklar det djupare för dig.

  • patrikol

    Medlem
    27 december, 2006 vid 18:28

    @Marcel_101 356099 wrote:

    En man hade föreläsning för ungefär 500 ungdomar. Han tog upp en hundralapp & höll den så att alla kunde se. Han frågade sen: Är det någon som vill ha den här hundralappen?!. Alla räckte ju givetvis upp handen för det var ju ganska mycket pengar. Mannen knölade då ihop lappen och höll sedan upp den igen & frågade: Någon som vill ha den här?. Alla räckte upp handen. Han lade hundralappen på golvet och stampade på den så att den blev smutsig, tog upp den och frågade: Fortfarande någon som vill ha den här?. Alla räckte upp handen. Då sa han: Jag tycker att ni ska ta lärdom av det här.
    Oavsett hur smutsig och ful någon är så har han/hon lika mycket värde. Tänk på det.

    Mycket bra måste jag prova!
    Har själv föreläsningar för så gott som alla ungdomar i Malmö.

  • patrikol

    Medlem
    27 december, 2006 vid 18:44

    @Matthias 356093 wrote:

    Patrik, du e äldst (kanske) på detta forumet och också moderator och DESSUTOM är en person som hissar ärlighet och vett på full stång. Är det då verkligen helt genomtänkt av dig att uttrycka något som detta?

    “Du har aldrig funderat på hur det kan komma sig att han kan sälja kites för mindre än halva priset än alla andra?

    Du tror alltså det är för att Hugo är så himmla vänlig och tänker på att alla ska få billiga kites och dom andra importörerna är några gnidna jävlar som suger pengarna av vanligt folk?

    Ja herre jösse säger jag bara!”

    Och vad är det egentligen du antyder?

    Är det att Hugo håller på med skumraskaffärer?

    Eller var det kanske så att du skrev vad du trodde för tillfället och kanske inte riktigt tänkte efter före du skrev?

    Och är det inte väldigt märkligt hur du som i mina ögon och säkert många andras verkar vara en hyvens kille och verkligen är den som uppmanar alla att göra rätt för sig inte över huvud taget kan tänka sig att gå ifrån dina slagord “Som alltid står jag fast vid mina åsikter” i en situation där Hugo är mer än behövligt öppen med siffror som förmodligen och förhoppningsvis ligger inom rimliga ramar (vad vet jag).

    vilket också bevisar att dina insinuationer om Hugos företag inte alls stämmer och att du visst hade fel uppfattning om det hela (“Jag tycker inte att du gissade mer rätt än jag”).

    Därför är väl inte Toms fråga om en ursäkt från ditt håll särskillt orimlig heller eftersom det ju faktiskt var så att Tom visst hade en susning (“Ok sorry jag förstår nu att du inte har en susning!”).

    Och vilken view av vilket matter e de som inte förändras? “(It doesn´t change my view of the matter at all.)”

    Det står ju helt klart att du förmodligen hade en smula fel och det är väl inte konstigare än att du kliver ifrån dina slagord för en sekund och erkänner att du förhastade dig och ber om ursäkt för att du med antydningar försöker svartmåla Hugo som inte har gjort annat än att ha sålt kites till låga priser, vilket borde vara väldigt tacksamt för vem som helst (utom möjligtvis andra importörer), även för dig.

    sätt åt sidan eventuella “försäljningsmetoder”, det handlar om priser nu.

    Även lite källkritik hade ju varit på sin plats, det citatet i början är ju direkt från kiteforum där vem som helst kan ha skrivit det eller så hade dom saxat det från http://www.harakirikiteboarding.cz/in.php?section=1201&clanek=183

    mvh

    Herregud ett vettigt inlägg ifrån Mathias har du mognat på sistone?

    Bra och rak saklig kritik!

    Det trodde jag inte att jag skulle höra före helvetet frös till is!

    “Eller var det kanske så att du skrev vad du trodde för tillfället och kanske inte riktigt tänkte efter före du skrev?”

    Nej jag tror fortfarande exakt likadant och tänker alltid igenom väldigt noga innan jag skriver något.

    Jag tror fortfarande att mina antagende är betydligt närmare sanningen än dina eller Toms.

    Nu är jag absolut inte ute efter att svartmåla Hugo som person.

    Men nu är det ju så att EH i Sverige är Hugo och inget annat så därför blir debatten mera åt det personliga hållet.

  • bohm

    Medlem
    27 december, 2006 vid 18:57

    Det är väl det som kallas konkurrenskraft.. Och det är inte det som har förstört den svenska marknaden, utan förhoppningsvis hållit nypriserna nere.

    Det som verkligen har förstört den svenska marknaden är återförsäljarna/imoprtörerna själva genom att de har har haft typ 5-10 “teamåkare” som fått köpa kites 20-40% billigare (du är väl inkluderad i den skaran) och som sedan i slutet på sommaren/början på hösten sålt beg. kites till struntsummor bara för att de ska ha råd att köpa nästkommande års sortiment. (och eftersom de köpte kitesen billigare än oss andra kan dessa även sälja dem billigare, utan att förlora speciellt mycket)

    En liten schematisk kalkyl…
    Om det finns 5 teamåkare hos varje återförsäljare och varje åkare ska ha 3 kites och det finns 20 återförsäljare i sverige blir det 300 st kites… det är en ganska betydande summa i sammanhanget.

    Nu kan man kanske tro att jag är bitter för att inte jag får köpa nya kites 20-40% billigare… men det jag är bitter över att jag måste förlora 5000-6000 på varje kite om jag skulle köpa den ny, använda den en säsong och sedan sälja den… köper jag en ny EH kanske jag förlorar 3000-4000kr…

  • matthias

    Medlem
    27 december, 2006 vid 19:05

    ja, jag har mognat rätt mycket på sistone faktiskt.
    Synd bara att du knappt tog itu med en enda av dom frågorna jag hade på ett vettigt sätt.

  • bresky

    Medlem
    27 december, 2006 vid 19:28

    naaada

  • mjersen

    Medlem
    27 december, 2006 vid 20:54

    @psychonauten 356065 wrote:

    Respekt till den som kommer med en gammal gaffatejpad C-shape från 2002 och blåser skiten av Bratsen på stranden med sina 2 nya Bowkites för 20 tusen.

    word!!!

  • cortex

    Medlem
    27 december, 2006 vid 21:24

    Ha ha! Äntligen en gammal “hederlig” Steffo-tråd. Har varit alldeles för dött här på sistone. 😀
    Så *äntligen* är det motiverat att komma in och skriva ett mastodont-inlägg igen. Hurra!

    Bresky ligger bra nära sanningen (tycker jag iaf); om Hugo vill sälja billiga kites så är det upp till honom.
    Jag tror dock att märken som står upp för sin egenart och verkligen tror på sina egna konstruktioner (finns ett flertal sådana på marknaden) och inte “bara” kopierar kommer att ha en lysande framtid. Givetvis kommer även lågprismärken att ha en ljus framtid. De riktar sig helt enkelt till olika segment av marknaden som har olika behov och krav.

    Som importör av Flysurfer så tillhör jag väl den del av marknaden som räknas som “dyra” kites. I FS’s fall så beror prisbilden på att deras kites är dyra att producera samt att de lägger en hel del pengar på R&D. Mina marginaler som importör är troligen en hel del mindre än för de stora tubmärkena. Men jag är glad ändå. 😀

    Som “bevis” för Breskys teori så har Flysurfer sålt över förväntan här i Sverige under 2006; försäljningen ökade cirka 2.5 ggr jämfört med 2005. Jag håller just nu på att gå igenom bokföringen för att kunna avsluta året och kan ännu inte ge några exakta siffror på hur många kites som sålts… men kan iaf säga att det är (betydligt) fler än 100 och sannolikt färre än 300. Då räknar jag bara “riktiga” kites; dvs trainers och liknande ingår inte.

    Jag inser att det bara är småpotatis jämfört med ex. vis Cabrinha, men det visar på att marknaden vill ha en radda med olika produkter att välja på med olika features och pris.

    Vill också påpeka att jag inte lever på att sälja kites utan gör det för att jag tycker det är en kul hobby där man träffar mycket trevligt folk. Dessutom har man alltid den senaste utrustningen att leka med… vilket är en sanslös “tur” för mig eftersom jag är en sådan sjujävla prylbög! 😀 😀

    Gott Nytt År på er allihop!

    /Kaj(Tech)

  • bresky

    Medlem
    27 december, 2006 vid 21:33

    borta!

  • kasimir

    Medlem
    27 december, 2006 vid 22:52

    Att säga att Hugo skulle ha förstört kitemarknaden i Sverige är inte ett korrekt påstående.
    De priser som Hugo har kanske inte alla återförsäljare har möjlighet att följa, men att det skulle vara att förstöra marknaden är befängt Patrikol.
    Det kommer alltid att finnas de som är villiga att betala mer för en vara även fast den nödvändigtvis inte är bättre än andra. Det är ett fritt val.
    Om andra märken inte har möjlighet att följa priserna så måste de visa att de kan leverera en bättre produkt eller locka köpare på annat vis. De som inte klarar av det försvinner från marknaden.
    Utan dessa fundamentära regler så hade vi alla fått betala rejält mycket mer för våra förmodligen sämre kites.
    Varför köper folk dyra LCD tv när det finns Matsui, Amoi etc. när det förmodligen är hopskruvade av samma kines?
    Hugo säljer bra kites till ett bra pris vill man inte ha en EH så köper man något annat.
    Förövrigt så lär inte alla kitemärken som säljs i Sverige gå i graven pga Hugo.

  • samhansson

    Medlem
    27 december, 2006 vid 23:39

    det är pinsamt att läsa dina inlägg fukkrikööllll

  • jonaish

    Medlem
    28 december, 2006 vid 00:13

    @patrikol 356108 wrote:

    Tyvärr så är jag en fattigpojke dålig kommunalarbetar lön. 4 pojkar som kostar men iofs en fru som tjänar hyffsat, kommer inte ihåg sist när jag hade några pengar över efter den 5 i månaden. Så jag om någon har nytta av att kites är så billiga som möjligt.

    Ja men skit i att köpa Naish som är bland de dyraste märket då !!

    Men köp INTE EH för dom är väl för billiga för dig !!

    HAHAHAHAAaaa…jag kom på dig pat-RIK-ol !!!!

    Asså bara för att du tycker att Hugo snackar skit om andra märken, så som Naish och säljer EH kites billigt.

    Så kommer nog inte Naish att börja sälja kites billigt så som Hugo säljer EH för att du försöker snacka skit om EH och Hugo.

    Be nu om ursäkt till ALLA som kör EH och Hugo oxå såklart, för dina felaktiga påståenden !! 😉

  • patrikol

    Medlem
    28 december, 2006 vid 00:32

    @jonaish 356176 wrote:

    Ja men skit i att köpa Naish som är bland de dyraste märket då !!

    Köp en EH kite!!

    HAHAHAHAAaaa…jag kom på dig pat-RIK-ol !!!!

    Asså bara för att du tycker att Hugo snackar skit om andra märken, så som Naish och säljer EH kites billigt.

    Så kommer nog inte Naish att börja sälja kites billigt så som Hugo säljer EH för att du försöker snacka skit om EH och Hugo.

    Be nu om ursäkt till ALLA som kör EH och Hugo oxå såklart, för dina felaktiga påståenden !! 😉

    Att hugo snackar skit om andra märken för att själv sälja är inget jag hittat på det har skett under alla år här på komfen det vet alla som är har varit med hela tiden på konfen. Det vet Hugo med.

    Vi vet väl alla vad som sägs här eller det är bara jag som kommer ihåg det mesta?

    Jag snackar aldrig skit om någon (detta innebär att man säger någonting som inte stämmer med verkligheten) jag bara belyser vad som hänt på konfen.

    Att jag skulle be om ursäkt till dom som hackat mest på alla här i flera år.
    Kommer inte att hända. (Alltså så fort någon sagt något positivt om något annat märke än EH så har x-antal personer direkt hakat på och berättat hur värdelösa grejorna är.
    Samtidigt som så fort någon nämnt något om EH så har dom aldrig missat att fylla i hur utmärkta och bra alla EH grejor är. Så det är inte bara Hugo som sysslat med detta.)

    Nu är det ju bara jag som svarar emot dom för ingen annan orkar.

    Har inte kommit med några felaktiga påstående.

    Förstår inte vad det är som är så svårt att förstå?

    Jag säger att EH har fördärvat marknaden för alla som inte säljer EH

    Jag säger att Hugo aldrig missat en chans att berätta hur värdelösa alla andra märken än EH är.

    Detta är och förblir fakta och inget annat!

    Detta vet alla som har varit med här på Steffo i några år.

  • jonaish

    Medlem
    28 december, 2006 vid 00:57

    Be nu om ursäkt för alla felaktiga påståenden !

    Naish kommer inte att sälja kites lika billigt som EH för att du försöker snacka skit om EH, det funkar inte så!

    Du måste försöka förstå att EH är ett billigare märke å bättre än allt annat!

    sov nu!

  • sourra

    Medlem
    28 december, 2006 vid 01:03

    @jonaish 356179 wrote:

    Be nu om ursäkt för alla felaktiga påståenden !

    Naish kommer inte att sälja kites lika billigt som EH för att du försöker snacka skit om EH, det funkar inte så!

    Du måste försöka förstå att EH är ett billigare märke å bättre än allt annat!

    sov nu!

    Hallå där vagnreturmannen! Jag är lite nyfiken på hur du har gjort din jämförelse mellan EH och “allt annat”.

Sida 4 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kite of the year!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.