• kite problem

    Publicerad av ellarn på 11 juli, 2012 vid 16:39

    Hej har kitat ca 10 gånger nu och har fått kol på grejerna nu, kan vända och åka mindre sträckor men får problem när jag vill åka en längre bit.
    Kör med en 14 kite i bra vind 8 och väger 95 och får inge vidare tryck i kiten över en längre tid, så måste röra på kiten hela tiden, Har kollat runt mycket på hur andra göra men får inte till det. Så undrar om någon har tips hur jag ska göra.

    MVH en bekymrad kitare

    ellarn svarade 11 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tobbekite

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 17:20

    “i bra vind 8” menar du 8m/s då?
    Väger du 95kg så är det inte säkert att du har tillräckligt med kraft i kiten för att kunna parkera den och kryssa, även om det är en stor kite. Behövs kanske nån m/s till.

    Alternativt så kantar du brädan för mycket i förhållande till vindstyrkan, känner du att du tappar fart så får du släppa lite på kanten. Lyckas du inte ta höjd så är det antingen för lite vind eller att du behöver fila på din teknik.
    Hur mycket man kan kanta brädan får man bättre känsla för ju mer man kör, så det är bara att träna på 🙂
    Är viktigt att ha lagom trimmad kite också. Samma sak här, mer träning ger mer känsla för vad som är “lagom”.

  • viktor77

    Gäst
    11 juli, 2012 vid 20:42

    Jag väger som du ellarn och kör med en 12:a i dom vindarna, så kraft lär du ha så det räcker. Att hålla en jämn hastighet över en längre sträcka och kunna parkera kiten kräver en del träning. Tänk på att inte göra för stora justeringar. Minimalt med input är det bästa när du väl fått upp farten. Försök att parkera kiten på en position, runt 45 grader och gör fartändringar med brädan istället.

  • ellarn

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 20:16

    Tack för tipsen, men det här med trimning hajar jag inte riktigt.

  • sandstroem

    Medlem
    18 juli, 2012 vid 11:02

    Jag väger 110 och kände som du i början. Nu var jag inga problem från 8ms.

    Jag kör en north evo 14. Jag tror det handlar en del om teknik? Eller kanske är det brädan som är för liten?

    Jag är fortfarande nybörjare så jag vet inte säkert, kanske ska du ha en större bräda? Jag kör med north x ride 139*41.5 men funderar på att köpa en lättvindsbräda för svagare vindar än 8.

  • mikepunisher

    Medlem
    19 juli, 2012 vid 13:58

    Precis.. tänkte också fråga vad du har för brädstorlek..

    Jag kör 13 kvm och en bräda på 144×46. I 8 m/s skulle jag lätt kunna ha en mindre bräda. Väger 90 pannor…

    Men tekniken är en avgörande faktor, och det är antagligen så att du försöker ta för “mycket” höjd. Precis som viktor77 skriver, försök göra små justeringar och känn hur det påverkar din åkning… Bara att träna. 🙂

  • mackansson

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 06:07
    ellarn;693021 wrote:
    Tack för tipsen, men det här med trimning hajar jag inte riktigt.

    Med trimning menas hur du justerat längden på dina 4 linor. Detta kan du göra på två sätt:
    1. Justera bridles, alltså fästpunkten mellan kite och linor.
    2. Justera depower, sitter vid baren.

    För att få mer kraft ska du göra de två yttre linorna kortare, alternativt de två mittlinorna längre.

    Det man ofta lär sig i början är att man sätter linorna på de yttersta knutarna på alla bridles. Om du känner att du har för lite kraft, prova att sätta de två yttre linorna på knutar närmare kiten.

  • ellarn

    Medlem
    31 juli, 2012 vid 08:50

    Har 136-40 bräda, så den kan va i minsta laget när man är nybörjare, men är på gotland och kitar nu och fick låna en större bräda och hade alla tips med mig så gick det grymt bra. Sätter vändningarna nu och kan ta höjd, så idag blir det toside. Tack för alla tips och kite är så jävla kul nu

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.