Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite-Recension LF Hifi Comp -10

  • Kite-Recension LF Hifi Comp -10

    Publicerad av above_the_law på 13 september, 2010 vid 20:25

    Ja, jag står till arb.markn. förfogande och har haft lite tid över…:wink:

    Här är i alla fall min uppfattning om min senast inköpta kite, som i o f s inte är en 2011 utan 2010, men eftersom priset på 2010:an nu sänkts och jag inte kunde vänta på -11:orna så…
    Håll till godo eller sluta läs nu;-)!

    Recension av LF Hifi Comp, 13 kvm -10

    Teståkarens Profil
    Nicco Schiller, [url]www.kiteclub.se:[/url]
    Wavejunkie som bara kör vågor unstrapped och gillar så STORA vågor som möjligt typ: Ponta Preta på Cabo Verde, men som även fått dille på airs och areals vid on-shore-kickers.
    Gillar även att varva med POWERED free- och wakestyle när det är platta dagar. Föredrar BOOTS framför stroppar.
    Favourit trick (urkrokad freestyle); R2b, S-bend, S-bend to blind, back roll 540 o s v.
    Längd: 174 cm
    Min vikt: 74 kg
    Bräda/or:
    – Freestyle/wakestyle – A-Board X-series (133 cm)
    – Vågor (ostroppat) – XTSEA 6.3 x 18 x 2 ½ alt Pukas Rawson SR 6.0 x 20 x 2/3 eller Ian Byrne 6.0 x 19 x 2 2/4 (moddad)

    Kite-recension

    Korta fakta:
    – Användningsområdet: Freestyle, (wakestyle), vågor (för medelgod till Pro-åkare)
    – Kitekänslan: Direktstyrd, mycket snabbsvängd och harmonisk
    – Användarvänlighet: Enkel att rigga, pumpa, styra, självstarta/landa
    – Relaunch: Superenkel (även 5:e lina men behövs inte för relaunch)
    – Säkerhet: Top of the line! Total depower via 5:e lina och 90% via dubbel depowertamp som kan kopplas i leashen.
    – Utseende: A designers wet dream
    – Bag, pump, reservdelar: Top of the line

    Teståkarens subjektiva upplevelse av kiten
    Kiten har mycket bra low-end power och ligger någonstans i mitten av vindfönstret. Den backar aldrig i vindfönstret och är sjukt lättsvängd även i större modeller (13 kvm).

    Bommen glider lätt och har lite ”RR-känsla”, d v s kanske lite fet men komfortabel och hög kvalité. Dubbel depowertamp är ett mycket smart och enkelt sätt att få ”lagom” depower om ”nybörjaren” missar ett hopp/trick urkrokad, men för den rutinerade åkaren som vanligen föredrar ”suecide leash” är det mest i vägen och innebär mer tamp mellan fingrarna när man styr med en hand. Tampen är dock av hög kvalité och ger inte skavsår så länge som den inte är sliten.

    Säkerhetssystemet är mycket välfungerande, men erbjuder kanske lite väl många alternativ för min smak. Less is more. OBS! Det går utmärkt att ta bord överflödiga delar på chickenloopen/bommen utan svårare ingrepp, men fråga försäljaren eller teamåkare om hur.

    Sammanfattning
    En RIKTIGT skön och harmonisk kite som har allt och lite till…

    Största fördelen enl mig är att den fungerar lika bra till freestyle, och wakestyle som till vågor, då den är mycket lättsvängd, ger jämnt drag p g a C-shape, är lätt att starta från vattnet och faktiskt ger lite lagom slack i linorna när man släpper på kanttrycket. På så vis funkar den bra till att öva hp-trick samtidigt som den inte tenderar att falla bakåt vid en fet cut back på vågen (så länge som du börjar kanta emot så fort du når vågdalen).

    Kontenta
    The only kite you need, as long as you have it in sizes; 13, 9, 7 and possible 5 (if available;-)!

    /Nicco Schiller

    pepa svarade 13 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • haze

    Medlem
    13 september, 2010 vid 20:31

    Vänta bara tills du får prova Envyn 😉

  • sourra

    Medlem
    13 september, 2010 vid 21:45

    Är du LF-pojke nu Hasse?

  • haze

    Medlem
    13 september, 2010 vid 21:56

    Nope icke alls men har testat den plus en hel del andra 2011 kites från flera olika märken.

    Plus att de sägs att en del teamåkare kommer köra Envy i de mindre storlekarna och Hi-Hi i de större i Europa.

    Fortfarande RRD Religon som är bäst i vågor av de jag har testat så jag behåller den ett tag till om det går.

    eller jo delvis LF kille om man räknar in brädorna Twinskimmen och Rawson Skate.

  • above_the_law

    Medlem
    16 september, 2010 vid 08:08
    Haze;630997 wrote:
    Nope icke alls men har testat den plus en hel del andra 2011 kites från flera olika märken.

    Plus att de sägs att en del teamåkare kommer köra Envy i de mindre storlekarna och Hi-Hi i de större i Europa.

    Fortfarande RRD Religon som är bäst i vågor av de jag har testat så jag behåller den ett tag till om det går.

    eller jo delvis LF kille om man räknar in brädorna Twinskimmen och Rawson Skate.

    …Hur får du spons när du är sååååå ombytlig Hasse?
    Inte ens Robban skulle ju acceptera eller i alla fall gilla om jag körde på andra märken samtidigt som han sponsrade med Flexifoil när han drev agenturen för dom, fast än det är en av mina närmaste vänner… Jo, om det var BEST som han själv sålde så klart…

  • haze

    Medlem
    16 september, 2010 vid 09:44

    Ombytlig? Spons?

    Jag får inte gratis kites, med andra ord så är jag inte sponsrad. Ombytlig? Kört 4 olika märken sedan 2001 då jag köpte min första kite. Naish, Flexifoil, Caution och nu RRD.

    Sen får jag ju testa en hel del kites via shopen. Och mer eller mindre måste testa vad vi skall ta in till shopen/shoparna.

    Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg faktiskt Nicco eller vad du vill komma med det.

  • above_the_law

    Medlem
    16 september, 2010 vid 11:54
    Haze;631403 wrote:
    Ombytlig? Spons?

    Jag får inte gratis kites, med andra ord så är jag inte sponsrad. Ombytlig? Kört 4 olika märken sedan 2001 då jag köpte min första kite. Naish, Flexifoil, Caution och nu RRD.

    Sen får jag ju testa en hel del kites via shopen. Och mer eller mindre måste testa vad vi skall ta in till shopen/shoparna.

    Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg faktiskt Nicco eller vad du vill komma med det.

    Que?!
    Vill inte “komma alls (någonstans)”;-).
    Trodde absolut att du var “halv-sponsrad” eftersom du; kör kiteskola, jobbar i surfshop, samt är så aktiv ang prylarna på webben. Konstigt är det ju annars eller?
    Vem vill inte ha lite spons / bättre priser? Samtidigt vill man ju inte “hora” eller outa sådant som man inte kan stå för ang utrustingen för att behålla trovärdigheten så klart (enl min subjektiva mening)… Därför frågade jag hur DU sköter den saken…
    Så, var den verkligen en så konstig fråga?

    Nu hoppas jag i a f att du förstår vad jag skrev…eller?

  • haze

    Medlem
    16 september, 2010 vid 16:27

    Skrev något men skiter i det….

  • above_the_law

    Medlem
    17 september, 2010 vid 07:08
    Haze;631459 wrote:
    Skrev något men skiter i det….

    Jag också…

    Menade inte att kritisera. Med “MAN” så syftade jag ju på mig själv/vem som helst, INTE på DIG så klart….suck….
    Bättre att förklara vad jag menade när vi ses den 24-26.

  • hengo

    Medlem
    17 september, 2010 vid 13:19

    kan bara instämma, riktigt fin C-kite, bästa jag kört.. Det enda som är synd tycker jag är att den har 5 linor.
    Lurar fortfarande på hurvida de blir envys eller hiffis 2011, vägrar blanda!

  • pepa

    Medlem
    18 september, 2010 vid 06:42

    Så länge man inte får kite gratis är spons för suckers. Alltså för såna som mig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite-Recension LF Hifi Comp -10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.