• debkausf

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 17:20

    @oddma 537844 wrote:

    Okey tack så mycket för alla svar.
    Men jag är ganska ny inom kite och jag kör ju på en Naish Torch 12kwm.
    Känns som om den behöver ganska bra vind för att den ska klara vara i luften i huvud taget om jag tex jämför med min förra cabrinha 12kwm.
    Är det bara för det är en Naishen är en C-kite ?

    Jag provkörde torch 12an i lättvind förra sommaren och upplevde precis som du att den drog dåligt upwind. Jag kör normalt cabrinha switchblade ids som börjar dra tidigt pga extremt bra bottendrag. Många som kör switchblade har 10m som största kite, själv har jag dock en 12:a som största just för att jag älskar att fis-kryssa med vågbrädan soliga dagar när vinden ligger mellan 5-7 s/m. Är vinden för klen för att ta höjd med kan man alltid köra downwind. Jag tycker dessutom man får bra kitekontroll-träning på fis-kryssningarna. Byt till bowkites 12+8m(=ett vindregister från 5-15m/s) så behöver du ju bara 2 kites istället för 3. Eller fortsätt köra c-kites, de är ju bra det mä! Btw:Skotten har rätt om lättvindskitingen…fast 4 m/s lär väl knappast ge varken höjd eller glädje. 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 17:56

    @SkånePaul 538018 wrote:

    Sen Cortex, kan du inte slänga upp en film där ni rippar i 4m/s?? Ni måste väl ha en sådan någonstans för marknadsförings skäl?

    Finns ingen?

    Sen jämför inte bottendrag hos en Bow 12 med en C 12, det säger väl sig själv med tanke på hur kitesen är utformade?? Eller hur? 🙂

  • debkausf

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 18:43

    @SkånePaul 538271 wrote:

    Finns ingen?

    Sen jämför inte bottendrag hos en Bow 12 med en C 12, det säger väl sig själv med tanke på hur kitesen är utformade?? Eller hur? 🙂

    Jovisst har du rätt men man kan väl få jämföra funktionaliteten vid rådande förhållande. Missförstå mig rätt men inte fan kör man runt o glor på kitens utformning när man surfar!?:wink:

  • sourra

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:02

    Hehe, den som köper en Torch 12 som lättvindskite har inte gjort sin hemläxa. Den som köper den för att ha som kick ass-kite när det blåser 8 m/s eller mer har däremot gjort läxan.

    Ska man köra lättvind ska man till en början inte ha byig vind utan den ska vara jämn och go. Sen underlättar det såklart med en SLE-kite eftersom de drar lite mer per kvadratmeter (men på bekostnad av andra egenskaper). Switchblade är ju en SLE-kite så klart den har bättre lättvindsegensdrag per kvadratmeter än en c-kite som t.ex. Torch. Istället är ju C-kites gottigare att kroka ur med än SLE-kites. Jag som oftast inte åker de 7 milen till Varberg på tveksamma prognoser är inte så jäkla brydd om lättvindssurf. Det viktigaste är att det är gøy när vinden är som det ska vara.

  • skanepaul

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:43

    @debkåusf 538275 wrote:

    Jovisst har du rätt men man kan väl få jämföra funktionaliteten vid rådande förhållande. Missförstå mig rätt men inte fan kör man runt o glor på kitens utformning när man surfar!?:wink:

    Nej, det kan man ju inte då tycker jag, ska man direkt jämföra så jämför med en 9-10:a bow.

  • gurra_g

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 20:50

    Här har vi goa grejer serrö!

    Ett nice paket: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21936/cat/9

    Om detta inlägg värkar konstigt placerat så är det för att jag inte orkat läsa igenom hela tråden.. 🙂

  • cortex

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 21:03

    @SkånePaul 538271 wrote:

    Finns ingen?

    Sen jämför inte bottendrag hos en Bow 12 med en C 12, det säger väl sig själv med tanke på hur kitesen är utformade?? Eller hur? 🙂

    Ähh, jag *bor* ju inte inne på Steffo.

    Vi spelade in den här nere i Habo i våras på demo-weekenden. Du var där och satt och surade på stranden. 😀

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=GmJMeC2RMI4[/YOUTUBE]

    Då blåste det dessutom mindre än 4 m/s. Kolla i comment-fältet på YouTube för mer detaljer.

    BTW, detta är då med Speed2 15 + en Session 141 på fötterna. Det finns Speed2 19 och Door också. :smirk:

    Och åter igen; det är inte kul i 3.5 m/s men man kan åka… och så snart det blåser 4.5 – 5 m/s (dvs när tubeåkarna med mycket slit precis kan hålla höjden) så har man ordentligt med kraft och kan poppa rejäla unhooked raileys exempelvis. Eller hoppa någorlunda okej ikrokat.

    Om du vill se fler filmer på folk som kör i uberlättavindar och har kul så hoppa in på http://www.flysurfer.com och kolla under gallery.

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 21:12

    Tror det får bli lite videoinspelning i sommar. man kan ha sjukt kul i lättvind med bra grejer. å då menar jag bra grejer, alltså inga gamla sletna facklor. 😉

  • skotten

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 23:44

    haha is that how you ask your sponsor for new gear Pjot?

  • skanepaul

    Medlem
    1 april, 2009 vid 09:10

    @Cortex 538297 wrote:

    Ähh, jag *bor* ju inte inne på Steffo.

    Vi spelade in den här nere i Habo i våras på demo-weekenden. Du var där och satt och surade på stranden. 😀

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=GmJMeC2RMI4[/YOUTUBE]

    Då blåste det dessutom mindre än 4 m/s. Kolla i comment-fältet på YouTube för mer detaljer.

    BTW, detta är då med Speed2 15 + en Session 141 på fötterna. Det finns Speed2 19 och Door också. :smirk:

    Och åter igen; det är inte kul i 3.5 m/s men man kan åka… och så snart det blåser 4.5 – 5 m/s (dvs när tubeåkarna med mycket slit precis kan hålla höjden) så har man ordentligt med kraft och kan poppa rejäla unhooked raileys exempelvis. Eller hoppa någorlunda okej ikrokat.

    Om du vill se fler filmer på folk som kör i uberlättavindar och har kul så hoppa in på http://www.flysurfer.com och kolla under gallery.

    /Kaj

    Tack! Precis vad jag ville se!

    Jag var dock inte i Habo nån gång under förra året så jag fick inte bevittna detta live tyvärr.

    Och Pjott pjott, säger du sketen fackla en gång till så skickar jag skotten på dig!

  • cortex

    Medlem
    1 april, 2009 vid 09:55

    @SkånePaul 538348 wrote:

    Tack! Precis vad jag ville se!

    Jag var dock inte i Habo nån gång under förra året så jag fick inte bevittna detta live tyvärr.

    Ahh, ok, sorry. Chansade på att du varit där eftersom “alla” var där. 😀

    /Kaj

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.