• Kite stolek

    Publicerad av neomax på 26 juni, 2012 vid 21:56

    Tänkte jag skulle byta kite. Har i dag Cabrinha switchblade storlek 12a och 8a -2010
    Tycker att det funkar bra men tänkte skulle byta till RRD Obsession MKIV 2012 Men dom finns bara 9a eller7a
    Jag väger 65kg
    Vad skulle ni valt för storlek????

    xshaolin svarade 11 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • viktor77

    Gäst
    27 juni, 2012 vid 06:34

    Obsession finns i fler storlekar. Vem köper du av? Jag kan rekommendera http://www.rrddenmark.dk/, som har riktigt låga priser.

    Jag väger 25 kg mer än dig och byter från 12:an till 9:an (båda RRD Obsession) vid runt 10 m/s. För din del skulle nog 9:an bli rätt gångbar. Med nya bommen, Global Bar v4, har du mer depower också vilket höjer vindregistret lite.

  • masterharen

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 10:09

    Om du nu ska byta ner dig, antar jag att du ska sälja dina kites? Om du nu ska kan du slänga iväg ett pm till mig.

  • neomax

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 19:41

    Jag tänkte att jag skulle ha en 12 a och en9a eller7a
    Dom har ingen 8a som jag skulle vilja ha

  • xshaolin

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 21:00

    Hur tänkte du nu masterharen? Byta ner sig? Jag har bytt hela mitt Cabrinha quivver mot RRD och har inte ångrat en sekund!

  • masterharen

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 21:35
    XShaolin;691997 wrote:
    Hur tänkte du nu masterharen? Byta ner sig? Jag har bytt hela mitt Cabrinha quivver mot RRD och har inte ångrat en sekund!

    Jag skrev med ivriga fingrar om att kanske få skaffa mig nya kites, har faktiskt aldrig prövat rrd så jag har inte så mycket att säga på den fronten och ber om ursäkt för att det misstolkades.

  • filip81

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 06:04

    Nyfiken, vad görr RRD så mycket bättre?

  • viktor77

    Gäst
    28 juni, 2012 vid 07:11

    RRD har en riktigt genomtänkt design på sina kites, vilket minimera slitage, gör de enkla att hantera (packa, pumpa upp, launcha etc) och grymt sköna att flyga med. Varje storlek är specifikt designad och inte bara en förstoring/förminsking av grundmodellen. Det gör att även en 12:a är snabb och skön att loopa.

    Allmänt är flygegenskaperna på RRDs kites lite över det vanliga och de vinner därför ständigt tester där vanliga kitare får välja sin favorit.

    Bom och linor är i en helt annan klass. Linorna består av två lager där det inre lagret är långa ej avklippta dyneema-fibrer och det yttre är ett vävt lager med dyneema. Det gör linorna sköna att hantera (tjockare, mindre trassel) och framför allt töjs de i princip inte alls. Depowern är ovanför bommen, enkel att nå och justera, och depowerlinan är “streachig”, så du inte får en lång depowerlina som dinglar runt.

    Du kommer inte ständigt behöva byta center/depowerlina som på Naish och andra bommar där linorna går oskyddade genom bommen. På RRDs bom är dessa linor skyddade av ett mjukt men hållbart plasthölje. Det gör också att du inte bränner fingrarna ifall du kör med en hand i mitten av bommen.

    Och ja när session är slut och det är dags att packa ner kiten behöver du inte bli frustrerad över att klämma ner kiten i väskan. Bara att zippa upp hela fronten på väskan och lägga ner kiten. Som sagt genomtänkt.

  • filip81

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 09:08

    Inga probs att gå från Cabrinha till tex RRD vad gäller säkerhetssystem mm? Man är ju rätt inrutad iom att det var på cabrinha man lärde sig (på kursen)

  • jaca

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 09:42

    Min rekommendation är att prova runt så mycket som möjligt! Det är lätt att man blir insnöad på ett märke och aldrig upptäcker att en annan tillverkare egentligen passar din personliga åkstil bättre. Jag kör Slingshot och Naish just nu men provar runt så fort jag får tillfälle.

    Jag testade en RRD Religion MKII 7m i Varberg för en månad sedan och blev lite religös! Blev imponerad av finishen på allt från själva kajten och hur den var sydd till de “runda” linorna som i princip är trasselfria! Bommen satt “skönt” i handen och jag har alltid varit emot depower ovanför bommen men med den stretchiga depowerlinan, skyddande plasthöljet så blir den väldigt bra. Grymt snabb kite helt i min smak när jag kör strapless!
    Kan mycket väl rekommendera RRD (som jag har varit lite skeptisk till tidigare, vet inte varför?!)

    Så prova så många olika kajtar som möjligt innan du bestämmer dig! Du kommer få många “aha”-upplevelser!

  • lima-ko

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 09:54
    viktor77;692008 wrote:
    RRD har en riktigt genomtänkt design på sina kites, vilket minimera slitage, gör de enkla att hantera (packa, pumpa upp, launcha etc) och grymt sköna att flyga med. Varje storlek är specifikt designad och inte bara en förstoring/förminsking av grundmodellen. Det gör att även en 12:a är snabb och skön att loopa.

    Allmänt är flygegenskaperna på RRDs kites lite över det vanliga och de vinner därför ständigt tester där vanliga kitare får välja sin favorit.

    Bom och linor är i en helt annan klass. Linorna består av två lager där det inre lagret är långa ej avklippta dyneema-fibrer och det yttre är ett vävt lager med dyneema. Det gör linorna sköna att hantera (tjockare, mindre trassel) och framför allt töjs de i princip inte alls. Depowern är ovanför bommen, enkel att nå och justera, och depowerlinan är “streachig”, så du inte får en lång depowerlina som dinglar runt.

    Du kommer inte ständigt behöva byta center/depowerlina som på Naish och andra bommar där linorna går oskyddade genom bommen. På RRDs bom är dessa linor skyddade av ett mjukt men hållbart plasthölje. Det gör också att du inte bränner fingrarna ifall du kör med en hand i mitten av bommen.

    Och ja när session är slut och det är dags att packa ner kiten behöver du inte bli frustrerad över att klämma ner kiten i väskan. Bara att zippa upp hela fronten på väskan och lägga ner kiten. Som sagt genomtänkt.

    Och alla dessa funktioner är RRD ensamma om på marknaden?

  • ghiller

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 12:13

    Jag köpte en RRD v4 bom och måste säga, ja, RRD är helt ensamma om detta. Helt överlägsen allt annat jag provat. Jag har visserligen inte RRD kites, men bomen är grym.

  • xshaolin

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 19:55

    Jag kör 3 olika modeller (4 kites quivver)av Rrds line och håller med om allt det Viktor snackat om…jag föll för dess smootha och direkta flygkänsla…snabbt svängande , med lågt bomtryck , lätt vikt och bra drifting och underbara bom…
    Jag har tidigare ägt både Cabrinha switchblades , Convert och Nomad samt testkört Drifter men för mig passar RRd känslan bättre…
    Prova alla märken och modeller ni kommer över innan ni bestämmer er..det gjorde jag..jag testade Cabs, Ozones, Slingshots osv innan jag fann “mitt setup” …ditt blir antagligen ett helt annat…det är ju som allt annat…smaken är som baken…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.