Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

  • haze

    Medlem
    11 september, 2008 vid 14:21

    @SiomaN 498901 wrote:

    Grejen är den att det var en fjolla som fick en kite på sig. När han blev träffad flög han “flera” meter. Så hade han ju sagt till tidningen iaf ;D

    Och med detta menar du vad? Det gynnar ingen i Varberg att snacka skit om denna man eller någon annan som klagar på oss. Internet är stort och folk kan se sånt här. Så varför säga sånt här skit för?

  • sourra

    Medlem
    11 september, 2008 vid 14:34

    Skickar du en kite rakt genom powerzone och prickar nån i ryggen så kan vederbörande nog få en rätt fin resa. Nu var det ju lite synd att han ringde tidningen men det var ännu mer synd att han blev träffad. Det är helt förkastligt att jazza nära stranden när det står folk downwind.

  • willyskipper

    Medlem
    11 september, 2008 vid 15:20

    @sourra 498888 wrote:

    Det är klart att man kan tycka det är läskigt att möta en kitare om man inte själv kan relatera till hur det är att styra en kite.

    Visst är det så.

    Men jag tycker att man kan likna det med att en vindsurfare bränner 2m ifrån en vågsurfare som ligger och paddlar. Antagligen ingen fara men 501a gången smäller det. Dessutom ingen trevlig känsla för vågsurfaren.

    Nej jag tycker att linlängd och kite skall innefattas i väjningsreglerna som särkerhetsavstånd eftersom man utsätter andra för fara. Precis som man inte kör för nära andra med snabb motorbåt tex, man håller ett särkerhetsavstånd helt enkelt.

  • oscar

    Medlem
    11 september, 2008 vid 17:59

    Jag tycker det är obehagligt nog att möta vissa vindsurfare. En del kör så JÄVLA nära så hade man gjort minsta oförutsedda grej så hade blivit en fin krasch. Håll avstånd!!

  • rrd

    Medlem
    11 september, 2008 vid 18:43

    Visst är det så, marginaler ska man självklart ha när man kan. Riskerna ska tas där det inte finns något alternativ, i stora tuffa vågor tex. Och risken tar man själv och utsätter inte andra för.

  • doc

    Medlem
    11 september, 2008 vid 19:04

    @sourra 498888 wrote:

    Vad det gäller skadorna som anges i den där rapporten så skulle det vara intressant att veta när undersökningen är gjord. Varför jag säger så är för att den avslutas med något att om man hade kites med quick release skulle antalet skador kunna minskas. Det tyder ju på att den inte är dagsfärsk om man säger så. Själv anser jag att antalet skador även skulle minskas om folk inte gick ut med för stora kites bara för att de inte har mindre.

    Den är från 2004, så den är inte helt antik heller. Då var det väl en och annan som fortfarande körde på gamla drakar utan quick, men inte så himla många.

    Håller helt med om att vissa vindsurfare också borde hålla avstånd bättre.

  • sourra

    Medlem
    11 september, 2008 vid 23:24

    4 år sedan är rätt länge i en sport som är 10 år gammal.

  • kvabbso

    Medlem
    12 september, 2008 vid 06:53

    ska vi inte sjunga We shal over come allihop nu och se till att vi skärper oss på vattnet, även dom som tycker att dom kör perfekt. Kite är något “nytt” som kommit för att stanna och förmodligen växa ännu större.
    Så det går inte att kör på som förut, ett nytt elemet i vattnet kräver nytt tanke sätt. Människor som är idioter kommer alltid att finnas, såväl i vattnet som i konsumkön.

    Jag tror om vi hade ett öppen dialog på stranden, istället för krig på forumet så hade det varit lättare. Här verkar vissa vilja missförstå för att göra coola innlägg, eller samla alohas från sina surfvänner.

  • neven

    Medlem
    12 september, 2008 vid 12:48
    Doc;498867 wrote:
    A Prospective study of kitesurfing injuries

    “for an overall self-reported injury rate of 7 per 1000 hours of practice.

    Intressant artikel. Jag hittar siffror för fotboll är ca 3 skador /1000 timmar träning eller 35 skador/1000h om det är match. Det är inte skadefrekvensen som sådan som är extremt hög för kite, utan de allvarliga skadorna.

    Hittar också en artikel där det står att
    Quick release systems are available and have reduced injury rates from 7.6 injuries per 1,000 hours to 4.8/1,000 hours.”

    Skulle vara intressant om nån hade tillgång till denna från 2007:

    Kitesurfing: When Fun Turns to Trauma-The Dangers of a New Extreme Sport.

    Case Report
    Journal of Trauma-Injury Infection & Critical Care. 63(3):E76-E80, September 2007.
    Spanjersberg, Willem R. MD; Schipper, Inger B. MD, PhD

    En förklaring till att hjälmanvändare inte råkar ut för vissa typer av skador kan ju också vara att de kanske är mer försiktiga av sig som personer, och kanske inte beror på hjälmanvändandet i sig.

    Nu är det ju framförallt viktigt att en person inte skadar någon annan. Generellt tycker jag att den kan “kvitta” om man bara skadar sig själv.

  • neven

    Medlem
    12 september, 2008 vid 13:00
    sourra;499086 wrote:
    4 år sedan är rätt länge i en sport som är 10 år gammal.

    Ja, och om en artikel publiceras i 2004 kan man räkna med att experimenten är gjorda ca 1 år tidigare. Här finns den som fulltext för den som är intresserad http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/plaatjes/risico%20kitesurfen.pdf)

    I det här fallet finner jag att det står:

    “We surveyed a population of 235 kitesurfers in Schleswig-Holstein, Germany, over the course of the entire season from April 2002 to October 2002”

    Står också att:

    “Forty-two athletes (18%) used a quick-release system, which enables the athlete to release the kite when he or she loses control of the kite.”
    18%!!! Den siffran måste vara uppe i 99% nu iaf.

    Så visst har det hänt mycket sen dess, men har inte hittat så mycket data från det. Eventuellt i artikeln jag nämner ovan, men jag kommer tyvärr inte åt den. Doc kanske gör det?

  • lars_k

    Medlem
    12 september, 2008 vid 13:15

    Har inte ni en egen konf där ni kan diskutera er menlösa skit-sport???

    😉

  • blackadder

    Medlem
    12 september, 2008 vid 17:10

    Hahaha

  • carrera

    Medlem
    12 september, 2008 vid 17:33

    Jag måste få göra ett litet inlägg här! Jag är en surfare som började vindsurfa för länge sedan typ när brädorna såg ut som en toalett dör typ! höll på långt in på 90-talet innan jag lade av! Gjorde comback typ 2004 o då var ju liksom kitarna något nytt på vattnet för mig hade ju sett dem på bild osv! Sedemera hamnade man här på konfen o läste om ett mer eller mindre gängkrig er emellan som jag aldrig riktigt förstod! vet inte om jag är ovanligt vänlig på vattnet mot de andra som är ute för där har jag ALDRIG haft problem med Kiteáre! Men mitt stora irritation moment just nu är den attityd man möts av på stranden av MÅNGA Kitare, kan inte sätta fingret på vad det är men det är inte längre någon Surfsoule, goá hjälpsamma vibbar liksom! Tycker det är skit kasst! Är det verkligen så här illa att det är förutfattade meningar mellan kite & Vindsurfare lärs det typ in när man lär sig grunderna !!
    Lite ironiskt menat men tycker det är synd stränderna är stora nog för oss alla, och vi ska gemensamt arbeta för att andra gillar att vi är där!!!

  • rrd

    Medlem
    12 september, 2008 vid 17:50

    Hur går det i diskussionen mellan klubbar-kommunen i förbudsfrågan?

    I lokalpressen har det publicerats/planterats “artiklar” och insändare i ämnet senaste veckorna.

  • doc

    Medlem
    12 september, 2008 vid 18:45

    @Carrera 499314 wrote:

    Jag måste få göra ett litet inlägg här! Jag är en surfare som började vindsurfa för länge sedan typ när brädorna såg ut som en toalett dör typ! höll på långt in på 90-talet innan jag lade av! Gjorde comback typ 2004 o då var ju liksom kitarna något nytt på vattnet för mig hade ju sett dem på bild osv! Sedemera hamnade man här på konfen o läste om ett mer eller mindre gängkrig er emellan som jag aldrig riktigt förstod! vet inte om jag är ovanligt vänlig på vattnet mot de andra som är ute för där har jag ALDRIG haft problem med Kiteáre! Men mitt stora irritation moment just nu är den attityd man möts av på stranden av MÅNGA Kitare, kan inte sätta fingret på vad det är men det är inte längre någon Surfsoule, goá hjälpsamma vibbar liksom! Tycker det är skit kasst! Är det verkligen så här illa att det är förutfattade meningar mellan kite & Vindsurfare lärs det typ in när man lär sig grunderna !!
    Lite ironiskt menat men tycker det är synd stränderna är stora nog för oss alla, och vi ska gemensamt arbeta för att andra gillar att vi är där!!!

    Mina fördomar:

    Jag tycker det finns plenty surferlove kvar på stranden, men visst ligger en konflikt och pyr under ytan.
    Problemet är nog att kitesurfing är lite mer av fräck extremsport än vindsurfing och därmed lockat en klick med coola kiteare som för en utomstående (oförstående) verkar sprungna ur streetskategänget. Attityd är allt. Påminner mig (som skidåkare) om en del snowboardare som åker halfpipe med hängslen utanpå de alldeles för stora brallorna eller jibbers med skidor på fötterna som säkert är bra på det dom gör men ser ut som skadskjutna kråkor när man släpar upp dom i en brant pist eller en halvmeter puder.
    Dom flesta i det här gänget växer nog till sig med tiden frånsett ett o annat ruttet äpple, som i alla sporter, om dom inte bryter nacken först efter en missad Mobe i 20cm vatten.

    Bästa sättet att bekämpa det måste vara att fortsätta heja glatt och hjälpa varandra, oavsett vad man har under fötterna. Och ju fler duktiga kitare vi får på vattnet, desto fler som kan be rötäggen att dra till en öde strand.

    Dom flesta olyckor inom kitesurfing sker på land, inte i vatten. Oftast i samband med start och landning. Ju fler vindsurfare som lär sig hjälpa till med dessa moment desto mindre risk för olyckor. Varje steg man behöver ta med draken på land är farligt.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.