Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

• putte

Medlem
    21 april, 2004 vid 19:15

Picklefork = grym bräda för nybörjare…
    Funkar kanske inte så bra om ett år eller två, men då lär du ändå va i nyköpartagen wink.gif

• roland

Medlem
    21 april, 2004 vid 19:26

OK har fattat helt fel

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2004 vid 19:54

mja en 16(speciellt om du kçr rhino) kan snabbt bli fçr mycket och dragga dig over hela stranden. liten kite ar bra att borja med av sakerhetsskal. fast inte om man gar ut i fetmycket vind…

12 m^2 och 5-7m/s mar bra att borja med, med 16 har man redan tryck vid 7 och det kan vara lite obehagligt i borjan.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2004 vid 19:57

picklebradorna ar inte sa bra, farliga kanter.

anvand aldrig bradleash by the way.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 april, 2004 vid 19:59

”fast inte om man gar ut i fetmycket vind…” och da ar ju naturligtvis 16 annu varre saklart …

alltsa nar man ar nyborjare och ej har koll pa vind, battre att ha mindre kite. overriggad nyborjare ar farligt

• stebe

Medlem
    21 april, 2004 vid 20:17

Svar till:

mja en 16(speciellt om du kçr rhino) kan snabbt bli fçr mycket och dragga dig over hela stranden. liten kite ar bra att borja med av sakerhetsskal. fast inte om man gar ut i fetmycket vind…

12 m^2 och 5-7m/s mar bra att borja med, med 16 har man redan tryck vid 7 och det kan vara lite obehagligt i borjan.

[/ QUOTE ]

Det finns ingen 12m^2 i världen du kan segla med i 5m/s om du inte väger 40kg och står på en longboard smirk.gif mitt råd är lite större drake 14-17 i vindar mellan 6-8. Större drakar är lite långsammare och blir därför lite enklare att kontrollera.

Men självklart gåt det utmärkt att börja med en tolva..
    Använd sunt förnuft och ta hjälp av erfarna utövare.. lycka till smile.gif

• pjoter

Medlem
    22 april, 2004 vid 08:14

hummmm… nu blev jag inte direkt klokare….

• kalabra

Medlem
    22 april, 2004 vid 08:26

För att enkelt sammanfatta det:
    En större kite runt 16-17 kan du köra i sjöbris och lättare vind. ca 6-10m/s. Denna storlek är den som används absolut mest för svenska förhållanden, skall du bara ha en kite så är det den storleken du skall satsa på. Uppskattningsvis så har jag använt min 16 i 75% av de fall det varit möjligt att segla.
    För att komplettera din linje om du har en 16 så passar en 12:a utmärkt.
    En mindre kite på 12m2 kör du från ca 8-14 m/s.
    Jag väger 83kg, kör på en 140cm bräda, siffrorna är ungefärliga men borde funka bra som riktlinjer.

Lycka till!

• kitefredrik

Medlem
    22 april, 2004 vid 12:20

För att krångla till det lite här, men det är ändå viktigt att tänka på:
    Drakar med lägre AR, som då lämpar sig till nybörjare har nackdelen att de har sämre depower!! (OM du inte har UDS, som då ska ge dig mkt depower i draken)
    Vilket gör att du blir lättare överriggad. Eftersom du är nybörjare bör du köpa en drake med lägre AR än topp-modellerna (typ x2, x3, BT).
    Så då måste jag kommentera det som ”Kalabra” skriver: Att hålla en 12:a till 14ms om du väger 83kg är inget du gör som nybörjare eller ens medelgod åkare (om du har en drake med lågt eller mellan AR). Snarare skulle jag säga att du kör mellan 7-10ms om du väger runt 80-85kg med tex en 12:a aero1, aero2, rhino2.

Rätta mig gärna någon om jag har fel. smile.gif

Jag har själv en rhino2 12:a, bräda på 144*36cm och väger 82kg. Jag kör den från 6,5-12ms. Det är ett jäkla bottendrag i Rhino2 vilket gör att depowern inte är så stor.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 12:38

North rhino 14 är en extremt bra drake för en nybörjare i svenska förhållanden. Den har grymt drag och är inte för snabb. Du kan använder den 80 % av dagarna du kitar. försök att hitta en för ca 5000 kr så kommer du billigt undan. Som förtsa bräda bör du ha en twintip på ca 150 med mycket volym och många fenor, typ cabinha prankster.

lycka till med åkningen i sommar…

• teda

Medlem
    22 april, 2004 vid 13:00

Kan väl slå ett slag för Cabrinhas CO2 oxo då när vi ändå håller på .. en 16 kvadratare funkar skitbra att lära sig på, funkar många dagar oxo, har inte provat Recon men kan tänka mig att man som nybörjare uppskattar det om man nu har råd med en ny …

• ollefax

Medlem
    22 april, 2004 vid 13:12

hur kan UDS ge mer depower än någon annan? min slackar baklinorna lite på när jag har max utskotat och jag förstår ej hur man ska få mer depower än så? (jag har iofs ganska lång depowerlina)

• kalabra

Medlem
    22 april, 2004 vid 13:41

mmm… jag hör dig…står dock fast vid att en 16 passar mig bäst i 6-10m/s Och en 12:a passar mig bra i 8-14m/s. Rätt trimmad förståss. Jag kör mellan AR drakar.
    Men det är subjektivt och självupplevt, vindhastigheten är däremot bekräftad mot VVK:s väderstation.

Jag gillar inte Prankster brädans rockerkurvan, den är seg att få igång. Däremot Icon 150 är en bra nybörjarbräda som har en rak rocker och planar snabbt. Cabrinha kommer med en Prodigy bräda som nog också kan vara ok. Vill dock ändå slå ett slag för en bräda runt 140 då jag tror att man tröttnar snabbt på en större bräda.

• biorno

Medlem
    22 april, 2004 vid 14:31

Ja den som säger något annat än att din deopwer lina är lång ljuger….

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 14:36

Det är för att fästpunkten på bomen är flyttad. Linan som går ner till chiken loopen går inte igenom bomen. Det är lite svårt att greppa när man inte ser det framför sig men gå in på naishkiteboarding.com så finns där beskrivning hur det funkar med både bilder och film.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.