Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

• pjoter

Medlem
    22 april, 2004 vid 17:14

Det blev en ny co2 -03:a. 12m2.
    Pratat lite om det och vet inte riktigt om jag behöver den kraften som finns i en 16 då jag inte skulle tro att jag kommer hoppa som en kung eller köra superfort redan efter några månaders åkning. fick dessutom en bra deal i butiken där jag ska kursa på en sån med beg sele å en ful gammal våtdräkt.. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 18:17

Vill inte göra dig besviken men min uppfattning är att du får inte ens hälften av ggr på vattnet som med en 16m2. Byt om du har möjlighet.
    /Christian

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 21:48

ska du köra med en 12, skaffa en gammal windsurfbräda o kör med, annars har du bara en vecka till hösten att se fram emot blush.gif

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:07

Ja tyvärr så var det nog inte så klokt val. Nyfiken på vilka argument säljaren hade för att du som nybörjare skulle ha nytta av den nu inför sommaren. Vi försökte i allafall ge dig goda råd! Har du inte använt kiten så lämna tillbaks den om det är ett företag du köpt den av annars så kan det bli svårt om det var en privat person. Bara en massa negativt? Nej lite positivt också såklart Du kan visst börja med en 12a det kommer att ta så mycket längre tid tyvärr. Vi är allt för många som har stått på stranden för att vi har fel storlek på kiten. Det var det vi försökte varna dig för. 12 an har du nytta av till hösten men då skall du ju ha övat hela sommaren med en större kite i svagare vindar att börja med en 12 helt ifrån början är svårt eftersom det måste blåsa ganska bra för att du skall kunna surfa med den. Lycka till med kiteandet oavsätt vad du väljer att göra! Tänk bara på att vara försiktig i början speciellt om du börjar med en 12a

• eddie

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:23

Fan vad ni bladdrar en massa strunt… det är den 23 april och ni snackar som att det inte kommer att blåsa mer innan hösten.
    Jag tror visst att han kommer att kunna ha en massa skoj med sin 12:a. Framförallt är det en drake som inte känns som en jävla buss… svarar direkt på ”tilltal” gör den också. Skall du bara ha en drake så kanske 14 hade varit ett bättre val, men troligtvis så kommer du bli så jäkla biten att du vill skaffa en till… då kommer du att gilla din 12:a.
    Ursäkta min irritation…. men jag kunde inte hålla käften.
    wink.gif

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:35

Får hoppas för hans skull att du har rätt, men jag är ganska övertygad om att du ”bladdrar en massa strunt…” men vi får se om det blir en så blåsig sommar som du förutspår det hoppas vi ju alla. Var det inte du som stod på stranden och svor för att du inte hade köpt en 14 istället för din 12a ? I sommras? Vi var två stycken som hade 14 kvm första sommaren och det var alldeles för lite vi stod mest på stranden och svor.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:44

Håller med, en tolva är inte kass, det är ingen lättvindskite men heller ingen stormkite, undrar om många som skriver att man ska ha bamse kite för att kunna köra, antingen kört på x3an eller liknande kites som saknar low end, eller har väldigt liten bräda..

• pjoter

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:45

Hummmmm… jag vet inte riktigt vad jag ska tänka å tro men får se hur jag gör.
    Dels är skåne ett jäkla blåshål som hade 4 eller 5 vindstilla dagar från augusti tills mitten på dec. (spanar efter vindstilla då jag håller på med rc plan å heli). Å något lugnare nu under våren men inte mkt. ändå så är det enda ni framhåller som problem att det blåser för lite… trodde det skulle va mer tvärtom.
    dom som kör på bohuskusten som jag kommer från måste ju behöva köra med 25m2 eller nåt??

sedan så känns det som en kite verkar vara en grymt dålig konstruktion för att segla med då den behöver lika mycket segelyta som en normal båt på ca 500kg för att dra fram en snubbe på 75 kg.

Jaja trots dessa för tillfället något trötta funderingar så e man iaf jävligt sugen på att komma ut i vattnet och få prova på!!
    om det blir köp av en 12:a så får man väl hoppas på en monsun sommar! crazy.gif

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:47

Vem här har sagt att en 12a är kass? Och vem nuförtiden kör inte på en liten bräda?

• eddie

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:51

Svar till:

Får hoppas för hans skull att du har rätt, men jag är ganska övertygad om att du ”bladdrar en massa strunt…” men vi får se om det blir en så blåsig sommar som du förutspår det hoppas vi ju alla. Var det inte du som stod på stranden och svor för att du inte hade köpt en 14 istället för din 12a ? I sommras? Vi var två stycken som hade 14 kvm första sommaren och det var alldeles för lite vi stod mest på stranden och svor.

[/ QUOTE ]

… å så läser vi näst sista meningen som jag skrev…
    Ja just det… wink.gif

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:55

Stämmer att det blåser mycket här nere men inte under sommar månaderna tyvärr. Det gäller ju att kunna ta höjd med annars får du gå tillbaka! Anledningen till att det blir problem numera är att man använder allt mindre och mindre brädor. Som jag sagt tidigare så kan du såklart som alla andra som börjat med en 12a att kunna ha skoj med den i sommar men om det blåser som det brukar göra över sommaren vilket vi ju alla hoppas att det inte skall göra så får du mindre tid på vattnet med en 12a.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:55

Patrikol snart 1 på natten, lätt och välja fel ord, med liten menade jag liten 120×35 typ.. Visst är en stor drake bra, men man får köra med en tolva åsså

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 23:02

Tror att det kan ha med vikten på kitearen att göra. Jag väger 90 kg kan nätt o jämt kitea med en 17 kvm i 6 m/s medans polaren som väger 65 kör som fan med en 14 i 6m/s.
    Man är för tung helt enkelt wink.gif

• pjoter

Medlem
    22 april, 2004 vid 23:29

att ni ens orkar gnälla på varandra…..
    e det inte trevligare att vara lite konstruktiv? speciellt när man tillhör en lite grupp…
    nope nu ska jag lägga mig å fundera lite å sen sooooova!
    tack iaf för att ni tar er tid å svara å komma med råd!

ska nog se imorrn om han har en 14 å byta upp till. men jag tror iaf att en 16 blir lite väl tufft som enda kite… speciellt då jag skrivit ett brev till gud om att det ska blåsa 7-10 m/s alla dagar jag e sugen på att åka.
    gonatt!

• pjoter

Medlem
    23 april, 2004 vid 00:32

såg en sak nu när jag tittade lite på olika tillverkares hemsidor. det verkar inte skilja direkt mkt mellan 12 å 14 m2 på papperet. 2 knops vind ungefär i undre vind vilket väl om inte jag är helt ute å cyklar är runt 1m/s. har detta nån verklighetsförankring eller är det enbart rent teoretiskt?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.