Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

• kalabra

Medlem
    23 april, 2004 vid 06:21

Allt det här snacket om att en 16 är som en buss kan jag inte hålla med om. Den är förvisso långsamare än en 12:a men det är ju inte så att man hinner sjunka innan den reagerar, inte min CO2 -03 varje fall.
    Jag hoppas att Gud hör dig för kommer det att blåsa 7-10 så står jag i första ledet med min 16m2.
    Tro mig när jag säger att du kommer att bli förbannad när du inte kan ta höjd och inte planar 70% av tiden pga för liten kite/vind.
    Jag kör inte 12 om det blåser 7-10 för jag anser att det är för lite tryck i grejorna då. Jag är ingen avancerad åkare utan hoppar och håller höjden. Desto bättre du blir ju mer drag kommer du vilja ha. Om du följer nån form av normal utveckling så kommer du efter 10-15 ggr att kunna hålla höjden och ta höjd och då vill du ha draget.

Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2004 vid 07:04

En kite, mycke frustration, två kitar lite frustration, tre kitar och du kan köra i de flesta vindar..
    Köp en kite till så löser du problemet wink.gif

• pjoter

Medlem
    23 april, 2004 vid 08:15

hade gärna köpt två eller 3 kites men tyvärr finns inte de pengarna. frown.gif
    Så e det att vara fattig student och ha en dröse hobbysar.
    kanske att jag kommer tycka detta e så kul att jag säljer av lite gamla grejer men inget jag planerar direkt.

Fördelen e ju att jag har en massa andra saker jag kan göra då vinden inte passar till min kite.

bara tänkte på en annan sak
    om jag kanske kan byta mot en 14 så tror jag att den kiten e en med högre AR.
    men går det fint med det ändå? om jag nu kan byta..

• roland

Medlem
    23 april, 2004 vid 09:23

Svar till:

hade gärna köpt två eller 3 kites men tyvärr finns inte de pengarna. frown.gif
    Så e det att vara fattig student och ha en dröse hobbysar.
    kanske att jag kommer tycka detta e så kul att jag säljer av lite gamla grejer men inget jag planerar direkt.

Fördelen e ju att jag har en massa andra saker jag kan göra då vinden inte passar till min kite.

bara tänkte på en annan sak
    om jag kanske kan byta mot en 14 så tror jag att den kiten e en med högre AR.
    men går det fint med det ändå? om jag nu kan byta..

[/ QUOTE ]
    Du har aldrig varit på vattnet? och du har redan köpt en kite?

• pjoter

Medlem
    23 april, 2004 vid 09:43

precis roland.
    då jag inte är rik som ett troll så måste jag leta grejor för att komma ganska billigt undan å jag vill inte ha ett uppehåll på ett par veckor efter att jag gått en kurs bara för att jag saknar grejor, då har man ju glömt bort det man lärt sig. Ska gå kurs om 2v.
    Då jag tycker skidor, snowboard, wakeboard å inlines e skitkul så anser jag risken att jag ska tycka det här e pest rätt liten så jag behöver nog inte gå en kurs för att se om det är värt att köpa grejor.
    Då vill jag ha dom liggandes så jag kan ut å köra så fort som möjligt efter kurs.

• roland

Medlem
    23 april, 2004 vid 10:06

Svar till:

precis roland.
    då jag inte är rik som ett troll så måste jag leta grejor för att komma ganska billigt undan å jag vill inte ha ett uppehåll på ett par veckor efter att jag gått en kurs bara för att jag saknar grejor, då har man ju glömt bort det man lärt sig. Ska gå kurs om 2v.
    Då jag tycker skidor, snowboard, wakeboard å inlines e skitkul så anser jag risken att jag ska tycka det här e pest rätt liten så jag behöver nog inte gå en kurs för att se om det är värt att köpa grejor.
    Då vill jag ha dom liggandes så jag kan ut å köra så fort som möjligt efter kurs.

[/ QUOTE ]
    OK när du går din kurs så kanske du kommer att gilla just den kiten bara! Dom e flesta e ganska lika med vissa undantag. Men då du har prövat kan det kanske va lättare att bestäma sig hur stor du vill ha istället för att lyssna på en massa inlägg som kan vara väldigt personliga. I skåne e det en himla massa som åker gå ner till stranden dom flesta e ganska snälla faktis wink.gif

• pjoter

Medlem
    23 april, 2004 vid 10:18

Snälla??
    då vet jag inte om det e rätt grej för mig, jag tänkte börja för att alla kiteare verkar så hårda. smile.gif

Jo jag håller helt med dig om att det hade vart bättre å gått kurs å köpt efter. men med ens vanliga otur så kommer man inte hitta nåt på länge då.

Har faktiskt tittat efter kiteare då jag vart på stränderna å så men faktiskt inte sett en enda. vet inte om det är för att det blåst fel eller om dom här nere e lite klena.. smile.gif smile.gif

• hutter

Medlem
    23 april, 2004 vid 11:00

Skåningar är väl klena av naturen ?? wink.gif

• pjoter

Medlem
    23 april, 2004 vid 13:13

jo jag har märkt det… smile.gif
    antingen e det för att dom bor här nere där det e varmt å gott eller så e det för att dom e klena som dom sökt sig hit..
    vilket fall som så betyder väl båda att jag antingen e en klenis eller håller på att bli…. frown.gif

• patrikol

Medlem
    23 april, 2004 vid 13:32

För att inte röra till det med olika vindstyrkor så utgå ifrån att det funkar att kitea ifrån 6 m/s så verkar vara något magiskt vid den vindstyrkan nu väger jag betydligt mer än dig men jag kan inte komma någonstans med en 17 kvm kite vid 5 m/s men jag kan surfa ganska bra med min 14 i 6 m/s allt beror på din vikt storleken på din bräda och på kitensstorlek men ju större kite och större bräda du använder desto tråkigare blir det kite börjar inte bli riktigt bra förräns 7 m/s och uppåt. Alla har olika uppfattningar om saker och ting läggihop vad som sagt och utgå ifrån det. Lycka till!

• patrikol

Medlem
    23 april, 2004 vid 13:36

Jag och min polare startade samtidigt med varsin 14 kvm kite min lågt AR och hans högt AR det enda som man märkte var att han hade svårare för att få upp sin kite ur vattnet när dern hamnade där. Det är lite olika egenheter på sättet att använda kiten men är man ny så är man och då lär man sig det som man måste så det spelar inte så stor roll.

• patrikol

Medlem
    23 april, 2004 vid 13:39

Helt klart kunde inte låta bli att svara när någon påstod att dom flesta som gjort inlägg på denna tråden ”bladdrar en massa strunt…” kliade för mycket i svars fingrarna!

• curry

Medlem
    23 april, 2004 vid 13:40

UDS låter ju egentligen som technotrummor (uddtzz)

• patrikol

Medlem
    23 april, 2004 vid 13:42

Ja det är möjligt men det fungerar så mycket bättre wink.gif

• pjoter

Medlem
    24 april, 2004 vid 09:51

Så, nu har jag iaf köpt en kite å om den e bra eller inte får jag väl se, annars får jag sälja å köpa nåt annat. blev en fuel 13 -03 istället. har väl högre AR tal å så men skulle väl tro att man kan lära sig på den. tjänade iaf 1m2. om det nu spelar nån roll pga troligtvis lite annan form på kite.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.