• Publicerad av wallstersson på 18 mars, 2005 vid 07:51

    Hej jag har kört på en 5.3 m2 snow kite under 2 vinter säsonger och lite på sommaren, så kan redan grund kunskaperna, men tänkte nu införskaffa mig en riktig kite för vatten. Jag väger 62kg, hade funderat på ngn av Cabrinhas modeller. 2004, 2005, och då undrar jag om en 2004 nitro 12 m2 är för avancerad för mig? Ni får gäna ge tips om andra cabrinha kites och andra märken och storlekar…

    luuddee svarade 19 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mrmille

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 22:35

    För dig som är van vid foil kan det nog vara bra att hålla sig till det, eller hybriderna.

    Peter Lynn har en serie mycket bra C formade “foils” som är högpresterande, enkla att använda, säkra och framför allt så får du mycket kite för pengarna.

    Vill du satsa på världsmästar märken är det nog Flexifoil som är det bästa alternativet. Dock ställer dessa större krav på förhållanden. EH och andra märken är även bra men ofta är de rätt känsliga för hur dina väderförhållanden är. Åtminstonde vid en jämföresle! <- Nota Bene. Det beror alltså lite på vart du bor, eller vart du tänkt åka. skicka ett pm eller slå ett mail till eric@kiters.se så hjälper jag dig vidare!

    wink.gif

  • bohm

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 22:53

    Bästa alternativet? för den som säljer flexifoil, kanske…Finns nog närmare ett tiotal märken som håller måttet…

    Men för att svara på frågan: Jag har inte testat nitro men har testar Co2 och det är en utmärkt kite. (Om du inte är helt tappad bakom en vagn, så funkar ALLA märken på svenska marknaden. visst, vissa är lättare till nybörjare, , men “nybörjare” är man max en sommar.) Jag väger 65kg och kör 90% med min 13m2 (råkar ju va av det exelenta märket Slingshot) så runt 12-14 tycker jag är bästa storleken om man ska ha endast en storlek.

  • mrmille

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 23:26

    Jo, det var lite det jag ville ha fram.

  • wallstersson

    Medlem
    19 mars, 2005 vid 09:08

    jo men min förra var ingen foil de var en single skin kite! hehe men jag vill inte ha sån utan en vanlig. så det skulle vara bra att köpa tex en nitro i 12 m2 för då slipper jag byta efter en sommar tex om jag hade köpt en som bara var för nybörjre?? eller? tongue.gif

  • mrmille

    Medlem
    19 mars, 2005 vid 14:52

    Skulle säga att PL är mellansvåra. Men du har ju exempelvis Phantom som är en mycket högpresterande kite men lite svårare än tex Venom. Dock så får du nog i längden ut mer av en lite svårare kite.

    Det samma gäller för alla andra märken. Det finns både enklare och svårare!

  • george_jung

    Medlem
    19 mars, 2005 vid 14:56

    kolla säljes! fet deal på ny SS fuel 13 2005. perfekt för dig!

  • luuddee

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 13:53

    fan va alla babblar. . nitron e en bra kite som inte är för svår att köra.. men fastna inte för cabrinha bara. kolla lite andra märken också. jag har en EH 12:a till salu.. ananrs typ slingshot eller north. håll dej till 04:a frammåt så får du en bra kite oavsett va du väljer.. köp ingen foil bara..

  • matthias

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 15:24

    vörd

  • wallstersson

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 16:13

    tackar Luuddee det var ett sånt svar jag hoppades på en som fatta att jag inte ville ha foil! har kollat runt ganska mycket och har hittat en ny komplett 2004 nitro 12 m2 för 5500kr i USA…vilket är ganska bra pris + att det nog blir en cabrinha icon eller lab rat bräda. vilken av desssa och vilken längd på bräda är att rekommendera till mig som är 175 cm….? confused.gif

  • patrikol

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 18:12

    Jag har en Icon 130 som är så gott som i nyskick om du är intresserad av en sådan.
    Alla stora märken och EH har bra grejor har själv haft Cabrinha och varit jätte nöjd med dom, så det blir säkert du med!

  • luuddee

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 18:23

    hmmm.. om du ska ta hem en drake från USA så tillkommer skatt o tull o moms o skit.. tror det e +33% så den blir ganska dyr isåfall. jag hade nog satsat på en 130 bräda.. själv hade jag tagit iconen då du har störst nytta av den när du blir lite bättre. och jag tror itne det är särskilt stor skillnad vad gäller att lära sig det e nog mer en smaksak..

  • wallstersson

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 21:12

    Har en sån tur att jag har en snäll morbror som åker till usa ganska ofta med sitt jobb !! så han tar med grejjorna så slipper man alla kostnader!!!

  • luuddee

    Medlem
    22 mars, 2005 vid 15:40

    då e de ju inget snack om saken..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.