Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • kris

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 21:45

    Det var en rätt otäck incident i Björlanda idag, där otillräcklig kunskap om krafterna ställde till det.

    En kille tappade helt kontrollen och gjorde en dödsföraktande bodydrag över vattnet och sen upp på land, över stock och sten – rakt mot en parkerad bil med huvudet före.
    Det gick blixtsnabbt och vi var tre pers som fick kasta oss på honom och linorna innan han hann bli en kylarprydnad..

    Tack och lov gick allt bra men Björlanda är litet för kite när det blåser apa och är fullt med surfare. Det är nära in på bryggor och parkerade bilar dessutom.
    Vill dock påpeka att det fanns en annan kitare där som uppförde sig exemplariskt, ställde upp kiten varje gång surfare kom nära och hade full koll.

  • weeboy

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 23:39
    Oregistrerad wrote:
    På grund av vissa intelligensbefriade kite-åkare så är det nog bara en tidsfråga innan vi får förbud på många ställen. Jag träffade på en idiot idag som drog upp sin drake över både hus och folk på den lilla stranden på Läjet och när jag påpekade att det kanske vore bättre om han gick i från den stora stranden en bit bort svarade han att “det gick ju bra igår”…………….vafan ska man säga??//Johan
    kajtare är hänsynlsösa idioter !
  • weeboy

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 23:44

    [jag tycker inte om kitare på vattnet, då jag inte har haft bra upplevelser av dem vi får väll se hur det blir sen om min syn förändras, men om det fortsätter på samma bana så är blir det bara värre…
    WORD!..

  • skotten

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 23:46

    small minded idiots like you dont help :-/

  • skotten

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 23:47

    then we will all be banned.. Stop whining like a bunch of women and sort it out.

    Weeboy – need a bigger spoon?

  • weeboy

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 23:48
    pjoter wrote:
    trist att denna diskussionen alltid skall komma upp.
    inlinesåkarna va ivägen för skatearna, snowboardåkarna för skidåkarna, skidåkarna för snowboardåkarna, vindsurfare för vågsurfare osv osv…….

    alltid jävligt trist när det finns folk som tror dom är bäst å skiter i all säkerhet.. men ge er på dom istället för gruppen kitare. jag har vart med om vindsurfare som åkt så nära att dom hade nockat mig med masten vid ev kastfall. det handlar inte om vad som körs, det handlar om idioterna som kör.

    Ska en kitare skriva…………..

  • tha_nerd

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 05:27

    Puh, alltid lika tröttsamt när man drar alla över en kam, ex. kitare e idioter, och inte inser att vi alla är unika individer. Zzzzzz va trött jag blir zzzzzzzz!
    /Kitenörden

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juni, 2006 vid 11:07

    Det kan vara svårt att diskutera säkerhet med oerfarna kitare. Innan både kiting och windsurfing blir förbjudit, kanske det är dags att ta diskutionen upp offentligt tillex. i Sydsvenskan. På det sättet blir folk medvetna om att man måste skilja på kitare och windsurfare. Jag menar: I alla fall ha kvar en av sporterna innan båda bli blir förbjudna.
    Vi kan tillex. inte längre surfa på soptippen vid Näset, därför att fågelälskarna menar att kitana inte har respekterd regalrna och varit ute vid området där fåglarna håller till. Det är aldrigt aktuellt att surfa dit pga lågt vatten så det måste vara kitare som stör där
    JJ

  • janne_b

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 11:53

    Verkar vara ett hett ämne det här.
    Här är en lösning som funkar bra i Kapstaden (se bifogad bild)
    där Kite-seglarna håller sig i lä om windsurfarna på samma spot.
    Dessutom sattes skyltar upp i t.ex. BigBay upp med just denna
    uppmaning. Tycker att detta borde kunna funka även här, eller?
    /Janne

  • jonaish

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 13:17

    ska det inte va 50% till windsurfarna och 50% till kajtarna….?!?!?

    du har ju gjort 2/3 till windsurfarna och 1/3 till kajtarna …typ

    ää sak samma… jag skiter i vilket för hör hemma så tycker alla det är roligt att se oss ute å surfa lr va vi nu gör…..
    de fågel/fiskälskare som kommer till hammaren har inte mkt att säga till om efter som de inte bor här…

    kolla med EU-reglerna lr andra om man kan förbjuda surfare vi olika spots..!!!

    för det är ju samma sak med vattenscooters… Sverige “hittar på & förbjuder som de vill” vad jag har hört så kan man inte förbjuda att man kör vattenscooter i Sverige efter som EU-reglerna tillåter det lr hur det va….

    som i habo…gubben som äger lr va han nu gör stranden kan bara förbjuda kajtarna m.m. att gå på marken han äger,,, men om de går typ 1m ut i vattnet så kan han inte förbjuda det.. efter som ingen kan äga vatten… kanske någon liten sjö men iaf inte vattnet vid en strand…

    lr ….?!?!

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juni, 2006 vid 15:12
    Oregistrerad wrote:
    Det kan vara svårt att diskutera säkerhet med oerfarna kitare. Innan både kiting och windsurfing blir förbjudit, kanske det är dags att ta diskutionen upp offentligt tillex. i Sydsvenskan. På det sättet blir folk medvetna om att man måste skilja på kitare och windsurfare. Jag menar: I alla fall ha kvar en av sporterna innan båda bli blir förbjudna.
    Vi kan tillex. inte längre surfa på soptippen vid Näset, därför att fågelälskarna menar att kitana inte har respekterd regalrna och varit ute vid området där fåglarna håller till. Det är aldrigt aktuellt att surfa dit pga lågt vatten så det måste vara kitare som stör där
    JJ

    Fel: Hillarparn ansåg främst att antalet utövare (Kitare + Wsurfare) var det som utgjorde störningsmomentet.
    Fel: Att döma en hel sport pga av enskilda utövare är, just det, fel.
    Har du ofta problem med kitare på näset, isåfall vardå?
    /Kitenörden

  • oaxen

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 16:30

    Generaliseringar är bra att använda. Ibland!

    Självklart kan en grupp sportutövare (t ex kajtare) dras över en kam. Samma sak hände skateboard i slutet av 70-talet när den första stora vågen drabbade Sverige. Några olyckor gjorde att en majoritet av kommunerna förbjöd skateboardandet.
    Skulle det visa sig att tillräckligt många kajtare orsakar olyckor så kan man nog räkna med att kajting stämplas som en “farlig” sport. I det läget är nog ett totalförbud inte helt omöjligt. Särskilt om tredje-part drabbas!
    Att vindsurfarna skulle drabbas i o m detta ser jag ingen större risk för. Även om vindsurfing är en sport i marginalen är den trots allt väletablerad och har ingen farlig-sport-stämpel.

    Jag tror inte att kajtarna KAN kajta på alla vindsurfingspots i Sverige. En del vågspots blir snabbt överbefolkade bara med ett par kajtare på vattnet. Ett exempel på detta är t ex Gislövshammar andra helgen i september i höstas – trots att de två tre kajtare som var ute var mycket rutinerade så kändes det med ens väldigt trångt och lite otryggt. Har aldrig haft några “close calls” med kajtare – än?!

    I första hand måste kajtarna ägna sig åt sten hård självsanering och fostran.

    I andra hand så måste vi vindsurfare hjälpa till med fostran, vid behov. Med sedvanlig trevlighet oss surfare emellan.

    / Patrik

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juni, 2006 vid 17:21

    “så kändes det med ens väldigt trångt och lite otryggt”, mmmmm
    e de inte detta som är problemet , mer KÄNSLA av osäkerhet än faktiska tillbud? Ett tips, koncentrera dig mer på egen åkning, ju mer du kör bland kitare ju tryggare kommer du att känna dig, det är inte lönt att vara nostalgisk och tro att du (ni) ska ha spoten för dig (er) själv, kitarna är här för att stanna!! Förresten, har det överhuvudtaget skett någon dokumenterad olycka mellan wsurfare och kitare???????
    /kitenörden

  • styret

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 17:42

    jag har varit enbart ett par meter från att få in en av sveriges mest rutinerade kajtare rätt in i seglet. hade jag inte tokslörat bort hade jag vart tre segelrutor fattigare och jag själv hade följt med igenom.

    vi har haft tappade kitar studsande över surfstranden när den har varit fullbellagd.

    jag har sett badare få dyka för skenande kitare på avgränsat badområde.

    Jag en bekant som har legat i vattnet och ska vattenstarta då kiten kommer uppifrån i vind och slår ner bara nån meter lovart om personen som sedan får alla linor med mera över sej och vart nära att trassla in sej.

    jag har för mej nån seglade rätt in i en förbiflytande kitebräda för nått år eller två sen och slog sej rätt duktigt.

    vill du att jag ska fortsätta? och det är bara grejer som hänt i min direkta närhet. Jag seglar ihop med kitare på olika ställen och många sköter sej exemplariskt. men det händer grejer.

  • the_novice

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 17:51
    Oregistrerad wrote:
    “så kändes det med ens väldigt trångt och lite otryggt”, mmmmm
    e de inte detta som är problemet , mer KÄNSLA av osäkerhet än faktiska tillbud? Ett tips, koncentrera dig mer på egen åkning, ju mer du kör bland kitare ju tryggare kommer du att känna dig, det är inte lönt att vara nostalgisk och tro att du (ni) ska ha spoten för dig (er) själv, kitarna är här för att stanna!! Förresten, har det överhuvudtaget skett någon dokumenterad olycka mellan wsurfare och kitare???????
    /kitenörden

    Jag har tappat räkningen men här är några exempel:
    – Igår var jag nära att få en kitare som kylar-ornament, rådiga vindsurfare hann få tag på kitaren som släpades över land.
    – En kitare i torkelstorp gör sjönödstecken (överriggad) och jag hjälper honom in till rätt sida av kungsbackafjorden (i höstas).
    – står på stranden i apelviken vid mina prylar när en kitare kommer släpandes in över land och folk som står där (förra sommaren).
    – plockar upp en tappad kitebräda som ligger mitt i farleden i askims viken, kitaren hade gjort en faceplant, tappat linserna och sedan dragits in mot land med huvudet före (drygt ett år sedan).

    Antal vindsurfare under samma tid med problem = 0

Sida 4 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.