Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • skotten

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 22:43

    ha ha ha ha ha ha ha… you guys really dont wanna find a solution do you?

  • styret

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 04:35

    killen frågar om det finns några dokumenterade olyckor med windsurfare inblandade. vi svarade.

    jag skiter i om ni hittar en lösning för på haga är kiteare förbjudna och dom dagar jag seglar på andra ställen kan jag leva med kitarna.

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 juni, 2006 vid 08:20

    “vill du att jag ska fortsätta?” Ja, gärna!
    Många close cases, vilket är illa, men inte så illa som det görs gällande här tycker jag, trots allt. “Nära köra på en flytande kitebräda”, haha den va bra den.

    Det sker en hel del mellan Wsurfare också eller? Var själv en meter från att få skallen/nacken spräckt av en wsurf-tjomme som slörade över vitvattnet på väg in i vargas. Turligt nog knäckte han bara min mast och segel med sin fena.
    Eftersom jag själv var/är wsurfare, lade jag inte skulden på wsurfare i allmännhet (jobbigt att dissa sig själv) utan på PERSONEN som hade noll koll.
    Tänk nu om det istället hade varit en kitare vs en wsurfare, då helt plötsligt är det den ena sporten som är jättejättefarlig, inte ensklida personer, märkligt!

    Sen kommer jag inte ifrån känslan av att många wsurfare tycker det är surt att dela med sig av spotsen. Då tar man till säkerhetsargument för att “rådiga” wsurfare ska ha spotsen ifred. En intressant intressekonflikt, vad är det som säger att en wsurfare från Linköping har mer rätt till Gislövs Hammar än en kitare från simrishamn (se ovan i tråden)? En lösning är att man bara får utöva sin sport i sin hemkommun. Hmmm, men det är väl inte så kul, speciellt inte om man har Roxen som hemmaspot, bättre då att försöka förbjuda Kite pga av säkerhetsaspekter, så blir allt som det var 1985. Det var bättre förr…
    Är det bara inbillning eller ligger det inte en liten liten gnutta sanning i detta resonemang??
    /Kitenörden

  • oaxen

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 09:03
    Oregistrerad wrote:
    “vill du att jag ska fortsätta?” Ja, gärna!
    Många close cases, vilket är illa, men inte så illa som det görs gällande här tycker jag, trots allt. “Nära köra på en flytande kitebräda”, haha den va bra den.

    Det sker en hel del mellan Wsurfare också eller? Var själv en meter från att få skallen/nacken spräckt av en wsurf-tjomme som slörade över vitvattnet på väg in i vargas. Turligt nog knäckte han bara min mast och segel med sin fena.
    Eftersom jag själv var/är wsurfare, lade jag inte skulden på wsurfare i allmännhet (jobbigt att dissa sig själv) utan på PERSONEN som hade noll koll.
    Tänk nu om det istället hade varit en kitare vs en wsurfare, då helt plötsligt är det den ena sporten som är jättejättefarlig, inte ensklida personer, märkligt!

    Sen kommer jag inte ifrån känslan av att många wsurfare tycker det är surt att dela med sig av spotsen. Då tar man till säkerhetsargument för att “rådiga” wsurfare ska ha spotsen ifred. En intressant intressekonflikt, vad är det som säger att en wsurfare från Linköping har mer rätt till Gislövs Hammar än en kitare från simrishamn (se ovan i tråden)? En lösning är att man bara får utöva sin sport i sin hemkommun. Hmmm, men det är väl inte så kul, speciellt inte om man har Roxen som hemmaspot, bättre då att försöka förbjuda Kite pga av säkerhetsaspekter, så blir allt som det var 1985. Det var bättre förr…
    Är det bara inbillning eller ligger det inte en liten liten gnutta sanning i detta resonemang??
    /Kitenörden

    Som satan läser bibeln… ; )

    Min poäng var och är: om det händer för många olyckor, särskilt om andra än utövaren själv drabbas, så löper hela företeelsen stor risk att omgärdas av förbud och annat elände. MEN, om tillräckligt många “individer” skapar problem så är det gruppen som får ta smällen.
    Vidare är jag ju inte så naiv att jag tror att kajtarna kommer försvinna.
    Jag har heller inte hävdat att någon har mer eller mindre rätt till ett spot, bara att det var lugnt att dela G-hammar med drygt 50 andra vindsurfare, men det kändes inte lika lugnt när det fanns två kajtare i brytet.
    På hemmaplan seglar jag emellanåt tillsammans med gamla vindsurfare som gått över till den “mörka” sidan (kite ; )) – det funkar utan problem. Men de har bra koll på pinalerna och det blir ju aldrig särskilt trångt.

    Egentligen är det här en kopia av det som hände när snowboardsporten boomade, själv började jag 1979, mängder med kids drog till fjälls. Kidsen hade noll koll och noll fjällvett, vilket skapade en hel del friktion mellan skidåkarna(vindsurfarna) och brädåkarna(kajtarna). Nu för tiden lever man i frid sida vid sida i backarna.

    Förmodligen kommer vi också kunna samexistera – man kan också anta att det kan uppstå en del “friktion” på vägen dit.

    Håll dock med om att kajtandet är en smula mer riskfyllt än t ex vindsurfing, eller?

    / Patrik

  • styret

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 11:42
    Oregistrerad wrote:
    “”Nära köra på en flytande kitebräda”, haha den va bra den.

    om du svarar mej så kan du ju lära dej läsa. det står inte “nära att köra på” stod körde på.

    poängen med mina exempel var att det var bara tureneller nån annans uppmärksamhet som redde upp sittuationen.

  • herodude

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 13:31
    Oregistrerad wrote:
    “vill du att jag ska fortsätta?” Ja, gärna!
    Många close cases, vilket är illa, men inte så illa som det görs gällande här tycker jag, trots allt. “Nära köra på en flytande kitebräda”, haha den va bra den.

    Det sker en hel del mellan Wsurfare också eller? Var själv en meter från att få skallen/nacken spräckt av en wsurf-tjomme som slörade över vitvattnet på väg in i vargas. Turligt nog knäckte han bara min mast och segel med sin fena.
    Eftersom jag själv var/är wsurfare, lade jag inte skulden på wsurfare i allmännhet (jobbigt att dissa sig själv) utan på PERSONEN som hade noll koll.
    Tänk nu om det istället hade varit en kitare vs en wsurfare, då helt plötsligt är det den ena sporten som är jättejättefarlig, inte ensklida personer, märkligt!

    /Kitenörden

    det hade jag inte gjort heller om det rört sig om en kille, men ni kanske kite sporten har haft sån otur att det bara är sånna som han i ditt exempel… för statestiken talar rätt tydligt eller? jag vet ju bara själv vad jag har sett och upplevt på vattnet… men som jag nämnde innan ni som kan behärska det får surfa vart ni vill hur ni vill, synd bara att det är ett antal som förstör ryktet för de som kan åka och uppföra sig…

  • skotten

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 00:09

    Agreed, Herodude. I am glad someone finally got the point instead of just giving me bad rep points.

    The point you just raised expresses the opinon of many kiters. I mean at the end of the day its much easier for us kiters to avoid a windsurfer than it is another kiter.. and we seem to avoid each other pretty well. Its just a few that dont seem to show any type of respect for others or the weather conditions.

    Any suggestions as to how we can move the saftey issue forward??

    For instance…. Körkort for kiters? exclusive Noob areas? Setting up local meetings between an elected board of Kiters and windsurfers once every 3 months?

    All ideas welcome.

    Tony

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 16:48
    styret wrote:
    Oregistrerad wrote:
    “”Nära köra på en flytande kitebräda”, haha den va bra den.

    om du svarar mej så kan du ju lära dej läsa. det står inte “nära att köra på” stod körde på.

    poängen med mina exempel var att det var bara tureneller nån annans uppmärksamhet som redde upp sittuationen.

    attans osis. jag körde på en planka med båt engång. undra om det va mitt fel för att jag var ouppmärksam eller om det var den där jävla snickarens fel som lagt den på ett ställe så den drev ut mitt framför min båt.

    Många exempel av de ni räknat upp ska inte få hända men de där va ganska komiskt… 🙂 om de hade vart en snorklande människa hade det då varit hans fel att han blev påkörd?

  • the_novice

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 19:29

    Många exempel av de ni räknat upp ska inte få hända men de där va ganska komiskt… 🙂 om de hade vart en snorklande människa hade det då varit hans fel att han blev påkörd?

    Man får inte snorkla mitt i farleder vad jag vet???
    Dykare skall alltid markera området med dykarflagg just för att undvika sådana olyckor!

  • donpedro

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:16

    QUOTE]

    attans osis. jag körde på en planka med båt engång. undra om det va mitt fel för att jag var ouppmärksam eller om det var den där jävla snickarens fel som lagt den på ett ställe så den drev ut mitt framför min båt.

    Många exempel av de ni räknat upp ska inte få hända men de där va ganska komiskt… 🙂 om de hade vart en snorklande människa hade det då varit hans fel att han blev påkörd?

    Det känns lite som att det är just den attetyden som gör hela grejjen ofröjdefull.

  • pa-drift

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 09:07
    manno wrote:
    Tycker det är lugnt att köra med kitare som har koll. Men det var nåt hallon ute i ringenäs i blå torrdräkt som flög omkring, det var lite obehagligt, har man ingen koll på prylarna tycker inte jag man ska köra på stället där “alla” är.

    Vem kan säga att man har 100% koll egentligen….

  • pa-drift

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 09:21
    hfghenke wrote:
    Har just kommit hem från en heldag med feta vågor och bra vind i Ringenäs/Halmstad men jag är lite förbannad fick väja för kiters hela jävla tiden.
    Förmodligen är det inte bara Halmstad som drabbats av kite svärmar i våg spotsen och nu vill jag få reda på vad som gäller innan jag får nacken avskuren av ngn draklina.
    Vem ska väja för vem? Vad säger reglerna, finns det några?
    Måste kitarna hålla sig mitt i våg spotsen kan dom inte falla av down wind?

    Snälla… Ta bara och dela upp spotsen. Gör inge höna av det.
    Rätta sig efter de kända surfspotsen runt om i världen.

    vh öjje

  • olla

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:35

    Kitare väjer alltid för vindsurfare i alla läge!!!
    Det är viktigt att alla håller på detta stenhårt, och visa tydligt vad som gäller. Om nån idiot håller på o kita i vågorna och är i vägen så är det bara att förklara för dem. Lyssnar de inte så är det bara att köra rakt emot dem. Anledningen är att det absoulut inte fungera med kitare och vindsurfare på samma ställe pga kitens lutning på linorna i förhållande till masten.
    Kitar man på samma ställer som vindsurfare riskerar man dessa personers liv. En kitelina med 100 kg spänning kan skära av ett huvud eller en arm hur lätt som helst.
    Jag kitar själv mycket och ser till att aldrig vara i närheten av vindsurfare, och jag vet själv hur oroväckande det känns. 2 kitesurfare ska inte få sabba dagen för 50 vindsurfare om de tror att de har rätt till väg
    Nu vet ni vad jag tycker
    Mvh
    Ola Jakobsson
    S46

  • olla

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:51

    Kitenörden dra åt helvete. Om du inte fattar hur farligt det är med kite o wsurf på samma ställe när det blir lite crowded så kan du inte ha mycket hjärnceller.
    Där finns hela tiden en viss osäkerhet när man kitar, hur duktig man än är.

    Kitesurfare ska respektera när det är vindsurfare ute och hålla sig undan om det finns minsta risk för att man kan störa windsurfarna. Som jag skrev innan, det är inte acceptabelt att en kitare ska sabba dagen för 20 wsurfare

    Thats it.
    Mvh
    Ola Jakobsson
    S-46

  • rabbit

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 06:27
    Ölla wrote:
    Kitar man på samma ställer som vindsurfare riskerar man dessa personers liv. En kitelina med 100 kg spänning kan skära av ett huvud eller en arm hur lätt som helst.

    Är detta allmänt vedertagen “fakta” ?

    /rabbit

Sida 5 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.