Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • jonaish

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 20:15

    hhahaha…….

    ett brottargrepp på mig…. hahah 😉

    VINDsurfare är lite sega på att få bra med fart när de startar å ska iväg…
    och det är därför det kan bli en krock.. för de e sega på att komma iväg;)

  • _alexander

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 20:40
    jonaish wrote:
    hhahaha…….

    ett brottargrepp på mig…. hahah 😉

    VINDsurfare är lite sega på att få bra med fart när de startar å ska iväg…
    och det är därför det kan bli en krock.. för de e sega på att komma iväg;)
    du är så jävla trög så det är synd om dig
    kan du inte bara hålla käften

  • jonaish

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 20:48

    hur är det då??

    är windsurfare snabba i starten ?!?!

    de går iaf inte lika fort när de startar som de gör med kajt.. lr har ja fel igen ??

    tar du åt dig lr

  • niklas82

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 21:31

    AH detta eviga tjat, funkar skit bra när jag är o kör med vindsurfare. känns inte som någon är i vägen för någon, men visst det uppstår situationer ändå även om ingen av surfarna är noobs, Red ut det bara så löser sig grejorna.

    I vilshärad kan man alltid hoppa över v-surfarna om man känner att man kommer för nära 🙂 (bild från vilshärad -05)

  • fesen

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 21:59

    Man får inte snorkla mitt i farleder vad jag vet???
    Dykare skall alltid markera området med dykarflagg just för att undvika sådana olyckor!

    Ja du måste nog nästan vara dykare själv….för i sanningens namn….hur många som rör sig på havet/sjön vet egentligen vad flaggan betyder? Inte är det många…det kan jag lova. Men…det behöver jag ju inte tala om för dig. (Bevisligen 😀 )

    För att komma in på ett litet annat spår. Jag kanske skulle utöva lite avancerad vågdykning någon dag. Då kommer jag hata alla typer av surfare! Å då är det mest synd om mig! 😉

    Som sagt 1000 gånger tidigare…sluta gnälla på ett forum när idioter bär sig åt som idioter. Säg till idioten på plats.
    Olyckor…ja…dom händer överallt….inte minst i trafiken. Tråkigt men sant.
    De flesta bilolyckor sker med förare som innehar körkort….så snacket om att någon form av licens skulle vara en lösning på alla problem är bara att glömma…tyvärr.

    (Jaja…nu skall jag fortsätta å läsa tråden…så detta har väl någon redan sagt 100 gånger…så påpeka gärna detta för mig….för gnälla är vi bra på här)

  • mrmille

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 22:51

    Kan vi inte disktutera strulet med badjävlarna på stränderna sommartid istället? Det är dom som verkligen inte fattar ett skit. Vi har utlyst ett principiellt kiteförbud sommartid (vid bra och soligt väder) på de spots som innefattas i vår lokala “kite- OCH windsurfklubb” här. Visst kommer det hit idioter från andra delar av landet och kör ibland bland 1000 badgäster men dessa brukar ganska snabbt få info om vad som gäller.

    Som ni säkert förstår delar vi klubbnamn, lokal, spots och i vissa fall till och med våra fruar mellan wind- och kitesurfare. Tillväxten av kitesurf gör ju att ingen hinner med. Fram tills dess är det kanske lika bra att dela upp spotsen OM det är crowded. Annars spelar det ju ingen roll, eller?

    Däremot anser jag att en stor del av ansvaret ligger hos de som ger ut kurser. Jag har sett så många personer som gått en kurs på västkusten inte ha någon koll alls på “vett och etikett” inom kitesurf. Seriöst, vem lär sig alla regler på en halvdagskurs… Detta innefattar dock inte alla som gått kurserna, en del har kanske detta medfött. Jag vill gärna slippa se att surfsporter skall bli licensierade. Dvs att man måste uppvisa ett cert som säger att man kan dittan och dattan för att få surfa på en viss spot eller köpa utrustning.

    Tittar man på statistik i exempelvis Frankrike så drabbar runt 20% av alla allvarliga olyckor inte kitaren själv utan en helt annan person som befunnit sig på fel plats vid fel tid. Kiteförbudet är inte speciellt nära i frankrike, däremot kommer dom kräva ett certifikat inom något år.

  • yann

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 06:54

    Det händer även incidenter med vindsurfare. Jag har fått ett segel i huvudet när jag vågsurfade (paddelsurfade).

    Jag – “Va fan håller du på med”
    Vindsurfare – “Surfar”
    Jag – “Jo tack jag märker det men du kan väl låta bli att göra det på mig”
    Vindsurfare – “Jag såg dig ju inte!”

    När jag sen tog upp incidenten på kallsupen (gammalt vågsurfforum) gör vindsurfaren själv ett inlägg där han hotar mig med stryk, skit i halsen och att nästa gång skulle han köra på mig på riktigt med nån tångfena (ingen aning vad det är men jag antar att den är vass).

    Hade killen bett om ursäkt och kollat att jag var OK hade det varit lite trevligare. Gör man ett misstag får man lixom krypa till korset och be om ursäkt.

  • jonaish

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 07:02

    mm precis…..

    det är INTE kajtare som är problemet…!! de e ni själva [vindsurfarna]

    när sanningen kommer fram så får man höra vem som har rätt å vem som hade fel….nä så säger ja inte att ALLA vindsurfare surfar som idioter för de finns säkert kajtare som gör de oxå…

    de är det här uppklarat ?!?!

  • johanw

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 07:16

    @Lars_K]Förresten brukar de flesta kitare jag mött köra upp kiten i vädret vid möte och då tar de ju inte mkt plats på vattnet. Falle och hans polare gjorde det varje gång och det var ett rent nöje att joina dem på vattnet i Lejet i torsdags! Detta kanske man kunde ha som specialregel för kitare vs vindsurfare men det vore ju inte så kul för kitaren att tappa all fart så fort han möter en vindsurfare )[/QUOTE wrote:

    pecis, det e ju inte så att vi kör med linorna längs med vattnet när man får mötte av en wsurfare.. man tar ju upp kiten när man för mötte och då tar vi ju inte så speciellt mycket plats..

  • fesen

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 12:22

    Alltså….det är inte svårare att mötas windsurfare-kitesurfare än kitesurfare-kitesurfare.

    1. Vinden in från höger = företräde

    Detta är huvudregeln…
    Är man då kitasurfare och har rätt till väg så innebär det INTE att man får åka som man vill….det innebär att man snällt väljer att stanna kvar högst i vind…MEN kör upp kiten högt! <--- Mycket viktigt.
    Det är ju också mycket viktigt att den som väjer gör detta om det behövs…och är man kitesurfare som väjer så håller man kiten lågt!

    2. Upphinnande surfare väjer för långsammare surfare

    Detta för att väldigt få har ögon i nacken.
    Det gäller att vara uppmärksam som upphinnande surfare att den långsammare surfaren kanske väljer att vända på ett eller annat sätt.
    Den som vänder bör se sig för dock.
    Någon som vet om samma skyldighet gäller för vändande surfare som för vänstersvängade bilister/motorcyklister/what-ever?
    Jag antar att vindsurfare oftare slår (styr upp mot vinden vid vändning) än gippar (Tvärt om så klart)…eller?
    Kitesurfare har en tendens till att oftast “gippa”.

    3. ALLA väjer för yrkestrafik

    Enkelt.
    (Dock finns det vissa försök att klassa betalande kursdeltagare som yrkestrafik…men…den tro vi väl inte på?)

    4. Trivselregler

    Sedan finns det som de flesta redan vet lite “regler” för allas trevnad på vattnet som t.ex. att man bör ge folk företräde som är på väg ut…MEN detta kan ibland vara i konflikt med “riktiga” regler…så hur skall vi särskilja dessa?

    Vissa vill påstå att kitesurfare väjer för vindsurfare som väjer för vågsurfare som väjer för badande/dykare. Detta är INTE en “riktig” regel…det är dock en ganska så bra “trevnadsregel”…som oftast kommer sig helt naturligt då kitesurfare är snabbare än vindsurfare som är snabbare än vågsurfare som är snabbare än dykare/badare. En vanlig missuppfattning är att kitesurfare skall väja för vindsurfare rent generellt….men så är det INTE.

    Folk som hoppar….ja dom kan vara lite oberäknerliga så det som gäller för de som hoppar är att man skall ha GOD UPPSIKT och se till att man har GOTT OM SÄKERHETSMARGINALER. Det gäller att se till att inget finns “down wind”. Man har INTE företräde när man hoppar! Så det gäller att se till att man inte tvingar surfare att väja som är på väg mot området man anser behöva som säkerhetsmarginal. Generellt sett så är det nog viktigare att separera vart man hoppar än att separera vindsurfare och kitesurfare. Eller?

    Det svåraste är nog dock att hantera nybörjare och idioter.
    Det är ganska enkelt att skilja dessa åt.
    Nybörjare tar åt sig av tips och kritik.
    Idioter intar försvarsställning och antar fjortis-attityd vid tips och kritik.
    VÄLDIGT många halvidioter finns det också….värt att nämna…nybörjare eller mindre erfarna åkare som har svårt att ta tips och kritik. (Jag erkänner villigt att jag ibland tillhör denna gruppen en dålig dag) Så man bör ha lite stil å finess när man kommer med tips eller kritik…då sjunker det in lättare och man undviker att framstå som en buffel. Detta oavsett om man har rätt eller fel i sin kritik. En trevlig diskussion är alltid mer givande än resande individ som vräker ur sig diverse förnuftigheter å pekpinnar. Tänk på att man då oftast framstår som idiot själv…och det är ju oftast inte syftet.

    Jaja…detta är ett försök att komma fram till något som vi alla kan enas om.
    Uppfattar du inte detta…så läs igen…uppfattar du inte detta efter du läst igenom flera gånger å istället börjar jiddra som en stucken gris…ja då kan du faktiskt för allas trevnad kyssa mig i ryggslutet och dra dit vindarna aldrig blåser.
    MEN…om du nu tycker att detta var en bra ansats till lite trivsel och ordning och reda men att det fattas något, vilket det säkert gör, så kom gärna med förslag så diskuterar vi detta.

    Ha en fetsolig dag!

    //Robban

  • lewold

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 18:31

    Gött Fesen, känns som du har gjort en ganska vettig sammanfattning.

  • alexasu

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 18:52

    glöm inte heller att den som ligger i lä har företräde!
    dvs om båda kör får styrbords halsar (vinden från höger) och den ene tar mer höjd än den andre å de är på kollisionskurs har “den ene” företräde, förutsatt att de går ungefär lika fort.

  • fesen

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 19:19
    alexasu wrote:
    glöm inte heller att den som ligger i lä har företräde!
    dvs om båda kör får styrbords halsar (vinden från höger) och den ene tar mer höjd än den andre å de är på kollisionskurs har “den ene” företräde, förutsatt att de går ungefär lika fort.

    Hmm…du menar att om en surfare som är down-wind från en annan….och som tar mer höjd har företräde? Hmm…troligen sant ja. Up-wind åkaren blir uttryckt så att säga.
    Det är en liten luring….jag skulle ju helst se det som att den som ligger down-wind och tar mer höjd hinner ifatt.
    Hmm…alltså…vindsurfare…känns som enkelt….up-wind surfaren får helt enkelt slå. Men…med kite-surfare är det lite lurigare…då man oftast gippar…eftersom det är väldigt mycket lättare.

    Ursäkta…men det var väldigt länge sedan jag läste på dessa regler.
    Men denna eventuella regel…är det en grundregel….eller en “trivsel/race/match-regel”?

    Alltså i grund och botten så beror ju denna regeln på att den som ligger up-wind har mer vind och därför större manövermöjligheter….och…att slå är säkrare än att gippa.

    Men som sagt…kitesurfare gippar.

    Hmm…jag skall inte gräva ner mig i mina funderingar ännu…finns det någon som har koll på denna regel???
    Och eventuellt ett bra förslag på en enkel regel…eller….kan förtydliga den som finns…

    //Robban

  • fesen

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 19:27

    Hmm…rackarns….vart nästan helt tyst här inne.

    Blåser det bra ute eller är jag en så stinkande glädjedödare?

  • lars_k

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 19:59

    Jo, du verkar ha bra åsikter. Jag skulle dock vilja trycka mer på vågseglingsreglerna, om nu det dyker upp mer kitare som rider vågor. Marginalerna blir genast mkt mindre när det är stora vågor inblandade.
    Och att en båt som kommer ifrån lä och tar mer höjd än lovartbåten har företräde är en gammal känd regatta regel. Utnyttjas gärna för att trycka motståndare över startlinjen innan startskottet, hehe… (jo, jag har kappseglat en del med jolle och kölbåt ;)).
    Vet dock ej om denna regel är optimal för väjning kite- vs vindsurfare…

Sida 7 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.