Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • fesen

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 20:34

    Hade precis för mig att man brukar nyttja detta vid start…har fuskat lite matchracing vid några enstaka tillfällen 🙂

    Hmm…men samtidigt….det är inte så svårt att falla av med varken kite eller bräda…men det är tråkigt… 🙂

    Det här gör det ju lite svårt….tror jag skall kolla lite mer på hur det fungerar i praktiken…

    Till det här med vågor…då kommer genast jag ut på djupt vatten.

    Men…grundreglerna gäller alltid…oavsett vågor eller ej. Det kan vi inte bortse ifrån hur mycket vi än vill.
    Dock måste man visa extra mycket hänsyn då som redan nämnts att marginalerna är mycket mindre.
    Kan vara bra att förtydliga trivselreglerna som gäller vid vågsurfing.
    Kom igen…någon som har bra koll på dom….rapa upp dom bara.

  • alexasu

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 21:19

    lovart/lä regeln är såvitt jag vet en grundregel, även om den är underordnat styrbord/babord- och upphinanderegeln. dessa tre grundregler gäller både vid kappsegling och vid vanlig sjöfart med segelframdrivna farkoster.
    det enklaste (och oftast mest optimala) för den som väjer är dock inte att slå eller gippa utan att helt enkelt gå bakom och sedan fortsätta i samma riktning som tidigare.
    jag vet inte hur “bra” denna regel är mellan kite- å vindsurfare på vågspots, för det är mycket sällan jag och någon kiteares kurser har korsat varandra, och jag har aldrig seglat i några vågor som räknas men den finns och används.
    även jag kommer från jollesegling så jag anser mig ha bra koll på väjningsregler, även om jag vet att jag inte är så bra på att “visa i god tid” när jag väjer, eftersom jag är aningen kappseglingsskadad. kanske är det även därför jag stör mig så mycket när jag måste väja för nån gubbe i habo som kör för babord när jag kör för styrbord. tycker i allmänhet surfare verkar ha ganska dålig koll på grundläggande väjningsregler, lärs de ens ut på landets vindsurfingskolor? ola?
    jag jobbar som seglingslärare/tränare för barn och lär ut de tre grundläggande reglerna för segelfartyg så fort de kan hantera de fyra seglingssätten.

  • jonaish

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 21:23
    jonaish wrote:
    skulle vart roligt att ha en match mellan windsurfarna å kajtarna i fussball..!!

    spöa skiten ur dom på land oxå i någon tävling iaf…

    Speedkenta:……;)

    Okej grabbar.
    Utmaningen är antagen.
    Då kör vi öl-slalom på Haga Park öland nästa gång vi seglat en hel dag.
    Dricka en bärs springa 25 meter sätta en pinne mot pannan, springa tillbaks.
    ta en snaps, springa tillbaks snurra igen.
    5 man i varje lag. Detta håller på tills endast en man står upp.
    Den man som står och det lag han tillhör har vunnit.
    Dom som förlorar måste bäre en T-Shirt en hel vecka där det står
    Jag älskar Kite eller vindsurfing

    ÖlandsKenneth
    Windsurfare/Kiteräddare


    vänskaps match 😉

  • yfo

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 21:54
    donpedro wrote:
    Sen ere väl lite anorlunda i vågorna väl. Att person påväg ut genom vågorna har företräda även om han går för babord och person som är högst i vind har rätt till vågen om två droppar in samtidigt och annars gäller förs på vågen. Jag som vindsurfare tycker att det oftast är jävligt obehagligt att surfa bland kitare. Verkar inte riktigt som dom förstår hur stor plats dom tar med sina linor och plastpåsar å grejjer. Det bäste vore väl om vi kanske kunde dela lite på oss alltså surfare så kitare vi inte behöver va på samma plats.

    Det är ni som inte förstår hur lite plats vi tar, vi kan lägga linorna uppåt!

  • yfo

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 21:56
    Oregistrerad wrote:
    På grund av vissa intelligensbefriade kite-åkare så är det nog bara en tidsfråga innan vi får förbud på många ställen. Jag träffade på en idiot idag som drog upp sin drake över både hus och folk på den lilla stranden på Läjet och när jag påpekade att det kanske vore bättre om han gick i från den stora stranden en bit bort svarade han att “det gick ju bra igår”…………….vafan ska man säga?? Jag är personligen emot förbud i alla de former men med sådana “utövare” är det nog ofrånkomligt i längden! När det sen gäller väjningsregler mellan kiteare och vindsurfare så är det väl så att det är själva kitearen man ska väja för och inte hans 30meters linor+drake som vissa kiteare verkar tro………. //Johan

    Men SUCK! Sura schmetare! Vi tar inte upp 30 meter, vi lägger ju för fan knappast ned kiten så den slickar vattnet när vi möter en vindsurfare? Ne vi tar kanske max en meter när vi möts!

    Gamla jävla griniga gubbstruttsar, där har vi problemet! Bort med dem så var detta problemet löst.

  • fesen

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 21:59
    yfo wrote:
    Det är ni som inte förstår hur lite plats vi tar, vi kan lägga linorna uppåt!

    Lugn å fin nu…det har vi nog redan rett ut.

    🙂

  • jonaish

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 11:36

    de måste ju va vindsurfarna som är så jävla trög så det är synd om dem..
    kan ni inte bara söka lite ?!?!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=13438

    är det svårt att söka lr vad är problemet ??

  • jonaish

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 11:41

    de e ju som Ceasar säger :

    Ceasar wrote:
    Trist att att ni ska hålla på som ni vore 6 år och bråka om “en traktor i sandlådan”. Uppe i Umeå är vi alla i samma båt och leker med samma traktor.

    MVH / Sliten_varg P18

    😀

  • fesen

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 12:22
    jonaish wrote:
    de måste ju va vindsurfarna som är så jävla trög så det är synd om dem..
    kan ni inte bara söka lite ?!?!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=13438

    är det svårt att söka lr vad är problemet ??

    [IRONI]
    Vilken jäkla tur att vi har ett ljushuvud som dig här då!
    [/IRONI]

  • hbgsurfer

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 21:11
    manno wrote:
    Tycker det är lugnt att köra med kitare som har koll. Men det var nåt hallon ute i ringenäs i blå torrdräkt som flög omkring, det var lite obehagligt, har man ingen koll på prylarna tycker inte jag man ska köra på stället där “alla” är.

    Tjena!!

    Jag håller med, Kitesurfare som är “NYA” och inte har riktigt check på
    sina grejor, ska överhuvudtaget inte vara nära någon eller några föremål
    överhuvud taget tycker jag, defenitivt inte dom som inte har gått kurs!

    För det är ju så att man tror sig kunna åka o ha koll på sina grejor men
    när faran är frame handlar dom i panik, så snälla
    ni som känner er minsta lilla
    osäkra eller är nya gå en kurs eller var minst 300 meter från strand, Windsurfare, Surfare, Kitesurfare eller något annat levande organ tack!!

    Kitesurfar själv//Marcel

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 02:34

    Hej Fesen.

    Du har missat en liten detalj. Vi vindsurfare gippar också helst. På en stor lättvindsbräda är det väl hugget som stucket, men det är otroligt svårt att plana genom ett slag men ganska lätt att göra det genom en gipp. Men på en stor bräda är det inte hela världen, brädan har mycket flytkraft och det är lätt att knalla runt masten även utan planing. På en liten bräda gäller det däremot att vara smidig som en katt och snabb som en gasell, det är rätt lite volym i nosen så den sjunker vid minsta misstag.

  • s

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 13:40

    Konflikten mellan vindsurfing och kitesurfing är hanterbar om alla håller sig till väjningsreglerna. Kitearna behöver troligen inte vara oroliga att det blir förbjudet med Kite pga att det stör några vindsurfare.
    Det är bara för oss vindsurfare att gilla läget… Att det är färre kiteare som kan reglerna är vindsurfare är inte så konstigt. De är oftare nya på vattnet och kommer från andra sporter mer än vindsurfare som är gamla stofiler i sammanhanget 😉
    Men det är ju väldigt önskvärt att ALLA KAN REGLERNA! Läs på http://www.apelviken.nu – där finns allt och det är ingen diskussion om dem. De gäller.

    Men det vore ju bra om kiteare också var lite aktiva på att säga till sina kiteande vänner som är nybörjare (och mest kollar upp på kiten och krachar mer än andra) att de kunde söka sig till vatten där det inte är så mänga andra.

    OCH!
    Kitearna bör nog vara väldigt försiktiga då det gäller badande! OM det händer olyckor med badare, dvs turister, så kommer våra kustsamhällens kommunkontor få reda på detta direkt! Och det finns väldigt mycket makt hos turistcheferna då kustsamhällena lever mer eller mindre på turism! Ett kiteförbud är inte svårt att driva genom om det skadar turismen på orten.

    Däremot brukar tursitchefer vara rädda om alla turister, även kiterarna. De brukar ofta se till att alla trivs och är beredda på dialog. Det finns många stränder längs vår kust och det finns utrymme även för kiterare som är turister. Men de klassiska badstränderna finns det stor risk att de kommer fredas från kiteare i framtiden.

    Problemet är inte alls lika stort med vindsurfare och badare. Se bara på Apelviken där det badas massor och vindsurfas massor! Det beror på att vindsurfarna kräver mer vind och större djup. Det är inte många badare ute då det blåser 10m/s+. Och i exemplet Apelviken har vindsurfare och badare levt sida vid sida i över 25 år.
    Kiterna är däremot ute på grunda vatten i lättare vindar, då det är fler badare ute. Här behöver kitearna verkligen vara aktsamma och självsanerande i sin sport. Se till att de som inte sköter sig och stör de badande får en tillsägning av en annan kiteare! Att en badare skriker biter inte lika mycket som att en från egna gänget säger till.

    För oss vindsurfare så gäller samma sak, men problemet är mindre. Men om det finns badare ute – håll er undan!

    Och för alla vindsurfing och kiteklubbar ute i Sverige så har jag att rekommendera dialog med den berörda kommunen. Det är mycket bättre att offra några minuter på att prata med turistchefen, park- och naturchefen eller vilka det nu är som besämmer över vår framtid! Att de har ett namn på en person och ett nummer att ringa om det vore något är guld värt! Bara det lugnar ner debatten och vi får en direktdialog istället för ryktesspridning!

    Hang loose and hang out!

    /Staffan

  • fesen

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 14:03
    Rasmus_W wrote:
    Hej Fesen.

    Du har missat en liten detalj. Vi vindsurfare gippar också helst. På en stor lättvindsbräda är det väl hugget som stucket, men det är otroligt svårt att plana genom ett slag men ganska lätt att göra det genom en gipp. Men på en stor bräda är det inte hela världen, brädan har mycket flytkraft och det är lätt att knalla runt masten även utan planing. På en liten bräda gäller det däremot att vara smidig som en katt och snabb som en gasell, det är rätt lite volym i nosen så den sjunker vid minsta misstag.

    Ok! Tack…då har jag lärt mig något nytt om vindsurfing nu 🙂

  • weeboy

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 00:26

    Kitare väjer alltid för vindsurfare i alla läge!!!
    Det är viktigt att alla håller på detta stenhårt, och visa tydligt vad som gäller. Om nån idiot håller på o kita i vågorna och är i vägen så är det bara att förklara för dem. Lyssnar de inte så är det bara att köra rakt emot dem. Anledningen är att det absoulut inte fungera med kitare och vindsurfare på samma ställe pga kitens lutning på linorna i förhållande till masten.
    Kitar man på samma ställer som vindsurfare riskerar man dessa personers liv. En kitelina med 100 kg spänning kan skära av ett huvud eller en arm hur lätt som helst.

    Det är sant! jag blir mycket oroligt när kitarna närmar mig, men vad göra?
    Som tur börjar intresse för kite minska generelt har vi tur dör den ut och vi kan vara ute med våra segel fria!

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 juni, 2006 vid 21:02
    Rasmus_W wrote:
    Ölla wrote:
    En kitelina med 100 kg spänning

    Jag känner mig också lite frågande till det här. Vad är det för lina som har så hög spänning? Nån lina som går mellan bågens ändar eller så? Späningen i linorna som går från kitare till kite kan väl inte bli större än ungefär kitarens vikt delat med antal linor? Dvs han måste väga minst 200 kilo om det ska bli 100 kilos spänning i en kite med två linor.

    Enkel räkning.
    120 kg Hugo ska slungas 20 m upp. 2 linor som lyfter. Momentan kraft kan lätt över bli 100 kg på en lina. Varför spacar de linornas hållbarhet så högt annars?
    /Ola

Sida 8 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.