Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite vs Vindsurfsele

  • Kite vs Vindsurfsele

    Publicerad av toker på 14 oktober, 2012 vid 18:05

    Hej!

    Jag har precis tagit steget och införskaffat mig en komplett kiteutrustning efter ca 7 kitedagar med lektioner.

    Jag köpte allt på kitesverige.se där jag även hittade en billig sele (http://www.kitesverige.se/shop/prolimit-hybrid-1997p.html). Då jag köpte från en kiteshop och selen låg under avdelningen ”kitesurfing” tog jag för givet att det var en kitesele men nu har jag insett att det egentlige är en vindsurfsele.

    Nu är min fråga kan jag använda denna ändå? Eller är det viktigt att jag som nybörjare har en riktigt kitesele, isf vad är fördelarna?

    Selen sitter riktigt skönt men jag har inga andra midjeselar att jämföra med då jag alltid tidigare kört med sittsele. Jag har googlat runt lite och många verkar vara av åsikten att det går alldeles utmärkt att kita med en vindsurfsele men att de brukar gå sönder lite fortare och vara lite mindre stabila(?).

    Jag har dock sett att många kiteselar har ett skydd för magen som denna saknar, ökar detta skaderisken om jag kör med den jag har köpt?

    Den saknar fästpunkt för leashen men jag tror jag kan lösa det genom att dra lite tågvirke bakom ”ryggen” på selen och låta leashen löpa längst den.

    Vad tror ni, kommer det fungera alldeles utmärkt att köra med den selen eller bör jag av säkerhetsskäl försöka byta till en riktigt kitesele? (troligtvis en väldigt dyr affär då dels kiteselarna kostar mer men jag måste dessutom betala 2 extra frakter).

    Tyvärr har jag inte möjlighet att testa några selar då det inte finns någon kitebutik i Linköping där jag bor.

    Jag väger 60kg och kommer köra med en 9m kite om det har någon betydelse.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    /Fredrik

    toker svarade 11 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • solomin

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 20:18

    Det viktigaste är att selen saknar ett ordentligt handtag bak, som är väldigt bra om det går dåligt eller för att få hjälp innan det går dåligt. Men även på kite selar variera det med sådana.
    Sedan är antagligen kroken på selen längre vilket tillsammans med avsaknad av skydd för revbenen gör den obekvämare och du kan förvänta dig blåmärken. Samt om det går dåligt så är det lättare att bryta revben.
    Så byt, klaga lite på de du köpt av att du trodde det var en kitesele.

  • gnutten

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 11:09

    Det går ju ofta att köpa en “platta” löst som du sätter bakom kroken, dvs samma som på kitesele. Gör det lite skönare om man står med kite kl12 mycket.

    Men kan nog också tycka att det ä lite vilseledande på hemsidan. Kolla med köpstället och se vad de kan göra för dig.

  • karlkarl

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 11:39

    I början körde jag med en 10 år gammal vindsurfingsele och fick ibland lite ont i revbenen, men det berodde nog på att selen var någon storlek för stor och kunde glida lite uppåt. Nyligen köpte jag en Mystic Warrior (top of the line), märker inte jättestor skillnad förutom att insidan på warriorn som är gjord av någon slags skumgummi klibbar fast mot min enkelneoprendräkt och förhindrar i princip glidning. Om den du köpte sitter skönt och inte glider omkring så kommer den fungera utmärkt. Testa med en lina och häng dig, sitter den bra och skönt så är den bra och skön.

  • wulltd

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 14:13

    OBS
    Häng dig = kroka i selen i linan och häng i linan genom selen

    Inga olyckor på surfzone 🙂

  • toker

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 15:24

    Tack för alla tips och ideér 🙂

    Jag ska testa och “hänga mig” och se hur det känns.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite vs Vindsurfsele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.