Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteare, vindsurfare – konflikt?

  • Kiteare, vindsurfare – konflikt?

    Publicerad av johana på 15 augusti, 2012 vid 15:42

    Hej,
    Var ju dock ett tag sen man härjade och då var inte kite speciellt vanligt… Vad gäller idag? Väjningsplikt in/ut genom vågor? Varför har vissa stränder (Klagshamn exempelvis) delat upp området för kiteare och vindsurfare? Krockar man ofta? Känns som en ny spännande dimension i tillvaron 🙂

    fiskmat svarade 11 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • pripps

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:00

    Tycker inte det känns som konflikter,men man vill ju inte trassla in en
    vindsurfare i linorna ! Inte nån annan heller för den delen 🙂
    /Tommy

  • johana

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:05

    Hahaha, näe det kan jag förstå – har läst på lite om kite också – det verkar som att just trassla till linorna vill man undvika till varje pris…. men rent spontant och sett lite grann från stranden så känns det som att en kite tar mer plats – men kanske mest på stranden då…

  • jesper-b

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:28

    Alla redskap hanteras ju lite olika. I till exempel vågridning så har kitare en tendens att gå mycket mer down the line, dvs täcker mycket större distans än vindsurfare. När jag står och väntar ut en våg kan både en och två kitare passera från lovart och försvinna ner åt lä, innan jag bangar på. Det är inte enbart beroende på redskap utan även på segelstil och så men min erfarenhet är att även duktiga kitare som rider vågor går mycket mycket tidigare.

    Det har inte med kiten/kitaren i sig att göra utan mer med att när man blandar olika former av surfing kan det lätt bli lite farligare. Ett mycket tydligt exempel är tow-in och paddle in. Det blir farligt för båda om man gör båda samtidigt. Därför finns tow-införbud på många spots där paddelsurfare håller till. Finns helt klart en liknande aspekt när man blandar kite och vindsurfing.

    Sen skär ju en vindsurfare av typ 5 meters ytan när han/hon kraschar i en våg. Surfare kan bli tokiga på det. En kitare skär av 5 gånger så mycket (då tänker jag radie snarare än yta). Vilket ju är skittrist för alla andra som vill ha en våg i det settet.

    Tror även det kan finnas en komponent av omotiverad oro hos vindsurfare. I synnerhet i lättare vindar har kiten en överlägsen förmåga att ta sig hit och dit. Som vindsurfare tycker man det är lite läskigt med den speeden och de långa linorna. Som kitare känner man full kontroll. Exakt detsamma upplever man som surfare bland vindsurfare. De kommer snabbt som faan från ingenstans och sveper förbi en med läskigt stort segel…

    Slutsats: Det finns goda skäl att hålla isär olika former av surfing, men också möjligheter att samsas om man kommer överens och har förståelse för varandra. En etikett-regel kan vara att den som använder ett redskap som gör allt mycket enklare inte tar varenda våg för de som har jobbigare/svårare redskap att hantera. Dvs en surfare ger en bodysurfare chansen att plocka vågor, en longboardsurfare ger både surfare och bodysurfare vågor, en SUP-are släpper vågor till alla dessa. En vindsurfare släpper till alla från body till SUP och en kitare ger faan i att sno alla vågor från alla tidigare nämnda…

    Det är ju så här det funkar på Hookipa, fast då i mer reglerad form: Om 10+ surfare på plats: Vindsurfing (ock kite) förbjuden. Om 10+ vindsurfare på plats: Kite förbjuden. Sup är väl i princip helförbjudet där även om en och annan respekterad surfare kan slinka in de små dagarna eller Laird kan göra detsamma maxdagarna…

    Typ?

    /JB

    PS: Sen kan man ju tycka att vissa former av surfing helt enkelt är djädrigt töntigt, men det ska man kanske hålla för sig själv…

  • jesper-b

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:34

    Kom på några fler saker att tänka på:

    Vilka människor vistas på stranden och i närheten. Om till exempel en massa barnfamiljer badar och leker där, då ska kitarna hålla sig borta. En nerdunsande kite kan knäcka vilken nacke som helst. En lina kan också skada.

    Fågelliv. Vet inte hur det verkligen ligger till, men har hört att kite skrämmer och stör fåglar mycket mer än surf och vindsurf?

    Känslig natur. Det är bara att kolla hur gräset på yttre delen av Torös kärringvik förändrats sedan kitarna började hänga där. Helt annat slitage än då det bara var vindsurfare.

    /JB

  • pripps

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:39

    Ha ha, det låter som kite är helt överlägset !
    /Tommy

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:54

    Om man ser till ett plattvattenspot som Torkelstorp så funkar samvaron med kite riktigt bra (även om jag naturligtvis hellre hade “klarat” mig utan dom). Som speedare så är det ibland svårt att avgöra åt vilket håll dom kör, och det kan vara lite obehagligt. Och just det faktum att dom ganska snabbt kan jippa, eller vad dom nu kallar det på kite-språk, och ibland utan att hålla uppsikt bakom först. Men den största faran är nog ändå dom som helt plötslig hoppar utan att kika bakåt, då kan det vara litevanskligt att passer i lä även om man passerar 25 meter från dom… Men överlag funkar det som sagt bra.

  • pedersen

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:02
    Jesper B;695535 wrote:
    Fågelliv. Vet inte hur det verkligen ligger till, men har hört att kite skrämmer och stör fåglar mycket mer än surf och vindsurf?

    Känslig natur. Det är bara att kolla hur gräset på yttre delen av Torös kärringvik förändrats sedan kitarna började hänga där. Helt annat slitage än då det bara var vindsurfare.

    /JB

    Jag tänkte på det när jag var ute senast. Jag vindsurfade i närheten av fågelskyddsområdet i Påarp, Halmstad. Fram och tillbaka i två timmar. En flock skarvar satt och latade sig i närheten. Senare kom två kitare ner och seglade på typ samma ställe som jag. Så fort dom närmade sig skarvarna lyfte alla och flög i motsatt riktning. Det hände med en gång när dom kom.

  • getwet

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:52

    Allt som är stort och flyger i luften anses som farligt av samtliga djur som kan tänkas vara bytesdjur…….En kite uppfattas alltså som en mycket stor predator! med andra ord, i fågelskyddsområden är det direkt olämpligt att kitea.

  • footloose

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 06:29
    getwet;695546 wrote:
    Allt som är stort och flyger i luften anses som farligt av samtliga djur som kan tänkas vara bytesdjur…….En kite uppfattas alltså som en mycket stor predator! med andra ord, i fågelskyddsområden är det direkt olämpligt att kitea.

    Undrar hur empiriskt visat detta är. Min gissning är att kiteingens påverkan på djurlivet är mest spekulationer.

  • animal

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 07:14

    Samtidigt som jag förstår frågan och generellt inte vill bromsa några diskussioner upplever jag en risk med denna typ av trådar. Så länge diskussionen är nykter och saklig är det väl inga problem, men risken är att man återigen hamnar i provocerande generaliseringar som inte leder någonvart. Generaliseringar av både sporterna som sådana och dess utövare.

    Såväl vindsurfare som kitare, SUPare och vågsurfare kan ha dåligt omdöme, både på vatten och bakom tangentbordet (Ingen kritik mot innehållet i just denna tråd). Som utövare av både kite och vindsurf tycker jag det är trist att det blivit en sådan uppdelning mellan de olika utövarna. Det borde vara mer surfer love helt enkelt!

    Sen det där med fågellivet. Jag tror (jag vet inte, och det är det nog ingen som gör) inte att störningsmomentet är så stort. Hur många fåglar ligger och plaskar i vattnet när det blåser tillräckligt för att det ska vara kul med vind- och kitesurf? De gånger man skrämt upp någon stackars anka har den bara flyttat på sig ett 50-tal meter. Man har ju provat just drakar som fågelskrämmor och det har ju inte funkat nåt vidare.

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 07:34

    Är helt med Animal och rubben på den här tråden är kanske lite olycklig.

    Det finns ju ingen konflikt mellan “kiteare, vindsurfare”, inte minst för att många då skulle vara i konflikt med sig självs eftersom de utövar båda sporterna…

    Det handlar om omdöme, respekt för andra både på och av vattnet och förstå vilka möjligheter och begräsningar som den egna sporten innebär. Oavsett vattensport finns det vissa saker som man behöver tänka på och ta hänsyn till när man väl är på vattnet. De allra, allra flesta jag träffat, seglat och surfat med genom åren sköter detta hur bra som helst. Sedan finns det alltid undantag, oavsett val av utrustning…

  • safesurfer

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 07:45

    I TT fungerar det jättebra med både kite och vindsurfing då det finns gott om plats på vattnet som är platt i hela viken. Jag tycker det är lite besvärligt med alla linor som ligger dels över bilvägen och dels kors och tvärs precis där man ska gå i. Om jag snubblar på en lina och får draken att lätta eller om en lina fastnar under bilen så blir jag ju delvis ansvarig för eventuell olycka. Om man just ska starta eller håller på att ta ner sin kite så är det såklart en annan sak. Skulle uppskatta om man lät bli att lämna saker liggande dels på vägen och dels precis i gången ut till vattnet, både som vindsurfare och kitare.

  • johana

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 08:13

    Tackar alla för synpunkter, som ni säkert förstår är jag inte ute efter att skapa en konflikt eller skapa osämja bland alla oss som vill njuta vind och vågor. Det var mest att jag ville ha en uppdatering – “förr i tiden” så var det mest att hålla rejäla säkerhetsavstånd till badande, någon enstaka surfare stötte man väl också på… samma gäller nu men det finns fler farkoster att hålla reda på – takck Jesper B för slutsatsen som för min del avslutar hela frågeställningen…

  • jesper-b

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 10:49

    Jag håller med om att man måste vara försiktig med etikettering och generalisering vad gäller “surfare”, “vindsurfare”, “kitare”, med flera kategorier. Jag är varken surfare, SUPare, eller vindsurfare, jag är Jesper som håller på med lite allt möjligt, gärna i vågor. Några av mina allra bästa vänner både surfar, kitar och vindsurfar, towar, mm.

    Håller också med om att diskussioner om olika redskap och former av surfing lätt kan spåra ut, och således ställer vissa krav på de som diskuterar.

    MEN!

    Jag håller INTE med om att trådar som dessa är olyckliga. Tvärt om är det viktigt att det samtalas både på line-up, stränder och på platser som denna. Det ger oss möjligheter att utbilda oss själva i olika perspektiv och synpunkter. Det är sådan kommunikation som gör att olika typer av surfing kan samexistera. Jag tycker till och med att denna typ av diskussioner är en av de viktigare inslagen på surfzone. Här har konfen en viktig funktion att fylla.

    Vill passa på att berömma de som bidragit till denna tråd, då jag inte upplever inläggen som varken onyanserade eller ogenomtänkta.

    Ses på line-up, oavsett redskap!

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 11:21

    Trådar är bra, diskussion här och, helst, på våra spots är ju enbart fint. Flera situationer har dykt och lösts bland annat genom detta forum, som nu senast i Fituna.

    Jag tycker endast att rubben kanske är lite olycklig (om det var där ordet “olycklig” introducerades i den här tråden) eftersom den kan misstolkas som att det är etablerat att det finns en konflikt mellan kite å vindsurf. Så ere inte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteare, vindsurfare – konflikt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.