• Publicerad av joo på 8 mars, 2004 vid 19:40

    Finns det någonstans i närheten av Västerås där man kan lära sig kitesurfa?
    Funderar på att köpa en kite och bygga en bräda p.g.a. av en tajt kassa.
    Eller är det välldigt svårt att bygga sin egen bräda?

    anonym-anvandare svarade 20 år sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • putte

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 22:57

    Köp en begagnad om du e helt ny på’t, man ska nog inte ge sej in i branshen förän man har stenkoll på exakt hur man vill ha brädan, dessutom kan man komma rätt lindrigt undan med en beg

  • zaihttam

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 23:01

    du snickrar ju nog inte ihop en bräda den här sommaren iallafall. sen den där kassan räcker nog inte långt där heller, så tyvärr. men köp begagnat de e alltid bra att börja med!

  • patrikol

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 23:26

    Materialet ligger på cirka 3000:- om du inte gör mer än en bräda. Och hur bra blir den första brädan man gör?

  • joo

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 05:47

    okej, tack för svaren.
    Då blir det nog till o leta på en begangnad breda också.
    Men hur stor kite ska man ha? Jag väger ca 57kg.

  • patrikol

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 08:36

    Antingen en mindre typ 9-12 eller en större 16-17 du väger ju ganska lite brukar rekomendera stor till nybörjare för det blåser inte så mycket när du går ut med den, är det sen sommaren du börjar köra på så blåser det lite i allafall.

  • zaihttam

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 17:20

    en 16-17 e nog i absolut största laget, inte så kul om det kommer en vindby på låt säga 10m/s. Då e det bara för dig å plocka fram kryckorna, jag skulle vilja säga att ungefär 12-14kvm e lagom, det kan du hålla från ungefär 4 upp till ca 8m/s kanske mer. så de e mitt tips!

  • joo

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 18:18

    Ja jag ska nog satsa på en ganska liten drake.
    Men kan man köra med en vanlig krok (som i windsurfing) på selen i början för att snabbt kunna kroka ur?

  • zaihttam

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 18:27

    givetvis! det ända som egentligen skiljer sig mellan en windkrok och en kitekrok är att en kitekrok är lite mer böjd för att man inte ska trilla ur om man gör t ex “dead man”. men i början är det ju inga som helst problem att använda sin gamla windsurfingsele.

  • putte

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:03

    Har aldrig vågat på att pröva med min WS-sele, gammal jävla relik… Men många säger att dom inte håller för trycket, man kan få sånna jädra ryck att det trasar.

  • yeeah

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 19:22

    jag använde en windsurfarsele och det gick åt helvete!! kan säga att det är ganska så otäckt om man är nybörjare (som jag) och selen inte pallar ett ryck dessutom gör det lite småont… så köp en kitesele istället!

  • joo

    Medlem
    12 mars, 2004 vid 12:21

    okej, är en kitesele mycket dyrare än en vindsurfingsele?
    men kan man köra med själva kroken från en vidsurfsele?

  • zaihttam

    Medlem
    16 mars, 2004 vid 19:32

    köp dig en billig kitesele, kostar inte mer än ett par hundringar så e du på den säkra sidan!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 maj, 2004 vid 20:45

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.