Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiten faller ner

  • Kiten faller ner

    Publicerad av surfmore på 13 oktober, 2008 vid 08:45

    Hej, jag har precis börjat med kite. Har gått kurs och har hunnit vara ute ett antal gånger. För 2 veckor sedan lyckades jag äntligen komma upp och fick köra en vända, det var värt allt slit! :). Dock så har jag problem med att kiten ibland faller framåt (från kl12 oftast), men även från andra positioner också. Vad jag har förstått så kan det bli som om det är för lite vind och byigt. Jag kör i Björkäng (söder om varberg) och det har varit i vindar från 6ms upp till 8-9ms som detta har hänt. Sist var det mellan 7-8ms då det hände. Det var bra power i draken tyckte jag men ändå trillade den ner några gånger, var lite byigt men ändå, kändes fel på nåt sätt. Mina styrlinor upplever jag som ganska slaka, kan det vara att jag har för sträckta framlinor som gör att kiten faller framåt? Det är en rrd hyperkite -07. Tacksam för svar.

    ********* svarade 15 år, 1 månad sedan 21 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • johanneslarsson

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:05

    börja med att definiera vad som är framåt och bakåt,

  • surfmore

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:41

    Om jag står med kiten kl12 så faller leading edge sidan ner mot mig och gör typ en halv framåtvolt och landar upp och ner. (Jag trodde leading edge var fram på en kite med tanke på att den flyger med den sidan först).

  • neven

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 12:26

    Låter som att du depowrar för mycket för den aktuella vinden och kitestorleken vilket gör att kiten flyger fram i fönstret och tappar kraft. Försök dra åt dig bommen så att det är lite mer spänn i styrlinorna (gör att kiten kommer lite längre bak i förnstret) och sen kan du släppa efter lite när det kommer en by. Sen får du vara hyggligt snabb på att dra tillbaks bommen när byn passerar för annars riskerar det att det blir såsom du beskriver. Övningssak helt enkelt.

  • johanneslarsson

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 14:28

    som neven säger så behöver draken mer kraft, testa att trimma den med knutarna på draken så att du kortar styrlinorna. sen finns det ingen anledning att stå med draken kl.12, om du håller den lägre ner så faller den aldrig och dessutom kommer åkare förbi bakom dig lättare. lycka till! /johannes

  • jotte

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 15:40

    Har precis köpt samma kite och hade samma problem när jag provade den första gången. Kiten kändes opålitlig, ville ofta “hindenburga” och jag fick hela tiden ha den i rörelse för att inte tappa all kraft. Detta är jobbigt när man som nybörjare vill att den ska stå stabilt kl 12 när man sätter på sig brädan och ska starta. Ska testa korta styrlinorna nästa gång, kanske hjälper.

  • surfmore

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 21:37

    Tack för tipsen! Som Jotte skriver så har jag kiten kl12 då jag sätter på mig brädan och ska vattenstarta, det är oftast då det händer. Vad betyder “hindenburga”? :). Ska testa att korta styrlinorna samt dra åt mig bommen då den vill gå över huvudet och se om det fungerar bättre.
    I manualen står det att man ska ha de här inställningarna:
    “On Hyper type three knots on the center line and two on the back
    lines allows great tuning adjustment.
    For standard conditions we suggest the backlines connected on the
    knots closest to the bar while the center line is in the middle
    knots.”
    Är det standard conditions inställningen man ska köra på då tycker ni?
    För den levererades med helt andra inställningar.

    Har väl förstått att det kanske inte är den bästa kiten för nybörjare men jag hoppas jag kommer in i det mer snart.

  • neven

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 08:05

    Har inte kört den kiten specifikt så det är svårt att säga nåt om vilka knutar man bör köra på, men enklast är antingen att fråga nån annan som har en, eller testa dig fram. Första försöket kan vara att förkorta styrlinorna lite.

    Hinderburga enligt Wikipedia:
    Hindenburg: A reference to the Hindenburg Airship disaster of 1937, which in kitesurfing terminology refers to the kite stalling and flying into a radio tower. Hindenburging can be caused either by lack of wind or by the kite advancing to a position upwind of the kitesurfer in the wind window.

    Betyder helt enkelt att kiten blir kraftlös och ramlar ner, ofta från zenith. Kan bli riktigt jobbigt eftersom den ibland kan få kraft igen mitt i powerzone.

  • hektor

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 08:48
    Neven;508030 wrote:
    Kan bli riktigt jobbigt eftersom den ibland kan få kraft igen mitt i powerzone.

    Alternativt så ‘rullar’ den så linorna korsas (och börjar skava mot varandra – rådet till nybörjaren är då att gå in och rigga om) eller hamnar ut-och-in (ovansidan vänd mot dig).

    Att den hamnar ut-och-in hände mig i helgen, gjorde verkligen ont i hjärtat att se en sigmakite böjas åt fel håll :crazy:

  • swe22

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:06

    Den kiten är lite ostabil i byiga vindar. Du ska korta styrlinorna rätt mycket i början. Efter ett tag kommer framlinorna att töjas och du får trimma tillbaka. Det är lite meck, speciellt för nybörjare. Cabrinha är betydligt mer nybörjarvänliga.

  • neven

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:39
    hektor;508044 wrote:
    Alternativt så ‘rullar’ den så linorna korsas (och börjar skava mot varandra – rådet till nybörjaren är då att gå in och rigga om) eller hamnar ut-och-in (ovansidan vänd mot dig).

    Att den hamnar ut-och-in hände mig i helgen, gjorde verkligen ont i hjärtat att se en sigmakite böjas åt fel håll :crazy:

    Att linorna korsas behöver ju inte vara så stort problem. Antingen relaunchar man och åker tillbaka till stranden för att fixa det eller så kan man lösa det vid bommen genom att dra den mellan linorna. Lite lurigt att få det rätt och en viss risk att kiten launchar medans man håller på, men i lättvind kan man göra det. Inget som rekommenderas för nybörjare dock.

    Att kiten inverterar är ju lite krångligare. Vet inte riktigt vad man skall göra åt saken eftersom det aldrig hänt mig faktiskt…

  • hektor

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 10:47
    Neven;508071 wrote:
    Att kiten inverterar är ju lite krångligare. Vet inte riktigt vad man skall göra åt saken eftersom det aldrig hänt mig faktiskt…

    Det hände mig och en annan åkare i lördags. För min del så löste det sig innan jag hade hunnit bestämma mig för vad jag skulle göra, den rullade helt plötsligt ihop sig till en köttbulle och när den blev en pannbiff igen så var den på rätt håll.
    Den andra killen det hände för hade en vanlig bow, så han kunde flyga den in till land och där ta hand om det. Kanske jag också kunnat, men ville verkligen undvika belastning på LE åt fel håll.

  • surfmore

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 11:36

    @Neven 508030 wrote:

    Betyder helt enkelt att kiten blir kraftlös och ramlar ner, ofta från zenith. Kan bli riktigt jobbigt eftersom den ibland kan få kraft igen mitt i powerzone.

    Jo, det är det som känns lite läskigt, har hänt några gånger. Jag brukar numera dra säkerhetsreleasen när det händer. Dock så brukar som sagt linorna trassla sig så man får gå upp på land igen o börja om. Ska köra lite på fredag fm om det blir vind som utlovat, ska börja med att korta styrlinorna så får vi se vad som händer. Tack för tipsen!

  • debkausf

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 19:37

    RRDs linor är inte förtöjda på fabrik som cabrinhas är därför blir det lite meck i början, första justeringen bör göras redan efter 20 minuter. I övrigt gäller:
    Kiten backstallar(faller bakåt vid max bomtryck)-Korta mittenlinorna. Hindenburg-läng mittenlinorna. Om du är osäker ring surfers paradise o förklara syntomen så får du svar.

  • sourra

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 22:12

    Jag har för mig att jag läst nåt om att man inte bör stå med den kiten kl 12 eftersom den älskar att falla ned, så är det bara. Håll den i rörelse som någon sade så stannar den i luften. Och prova nästa kite innan du köper den.

  • klubben

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 12:15

    Testa att pumpa kiten lite hårdare, vet att i alla fall sigma kitesen ska vara stenhårda när dom e färdigpumpade, du ska nästan hoppa på pumpen, annars kan dom lätt invertera och bete sig helt mongo.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiten faller ner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.