Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiten faller ner

  • cortex

    Medlem
    1 november, 2008 vid 20:59

    Fick ett ryck och läste igenom denna tråd. Blev faktiskt en smula förvånad över hur många av de som gett “tips” inte verkar ha någon särskild koll på aerodynamiken bakom varför våra kites flyger.

    Pjoter och ett fåtal till har helt rätt i det de skriver dock.

    Angånde längd på styrlinor och frontlinor; det är alltid *förhålllandet* mellan frontlinor och styrlinor som är det viktiga. Dvs att förlänga frontlinan och att korta baklinan får samma effekt.

    Sedan verkar många ha svårt att hålla isär vad frontstall respektive backstall är för något.

    Backstall = Kiten får för *högt* alpha mot vinden. Dvs vingens attackvinkel mot luften blir för stor (= baklinorna är för korta eller frontlinorna är för långa) vilket gör att vingen genererar en sjuhelsikes massa motstånd och väldigt lite lyftkraft.
    I extremfallet stannar kiten upp, tappar nästan all kraft och börjar sedan backa ner i fönstret.
    Vanligaste tillfället detta inträffar är när en ovan åkare kör sin kite i lättvind och inte kan låta bli att dra bommen åt sig för mycket.

    Frontstall =Kiten får för *lågt* alpha mot vinden. Dvs vingens attackvinkel mot luften blir mycket liten eller obefintlig. Vingens profil kan då inte generera tillräckligt med lyftkraft. Eftersom det dynamiska motståndet också minskar i detta fall så piper kiten iväg framåt vilket bara förvärrar det hela ytterligare. Precis som Pjoter skriver så finns det massor av olika sätt för kitetillverkare att “bromsa upp” kitsen så att de inte flyger över så lätt. JetFlaps, reflex i profilen, fladder i duken, LE’s som med flit deformeras för att skapa motstånd etc. Vissa av dessa teknologier kan även användas för att minska backstall. I princip kan man motverka det hela genom att korta baklinorna (eller förlänga frontlinorna, same thing).
    Den uppmärksamma läsaren inser här att det mao oftast räcker att dra åt sig bommen när man märker att kiten är på väg för långt fram. En annan grej är ju att inte hålla kiten kl 12… då har man inte någon större chans att rädda kiten så snart den frontstallat, har man däremot kiten lite på sidan så kan man göra betydligt mer. Tänk på hur gravitationen drar i kiten så borde det gå upp ett liljeholmen. När kiten tippar rakt framåt kl 12 och rasar ner (“Hindeburgar”) så hjälper ju inte gravitationen till när det gäller att “bryta” banan. Har man kiten på sidan och den frontstallar så kommer ju däremot gravitationen att vilja dra kiten nedåt backen men eftersom den faller lite på sidan får man en liten chans styra in den igen så snart fartvinden av fallet ökar och kiten börjar vrida sig “rätt”.

    En annan sak som är värd att notera är att det är mer eller mindre omöjligt att bygga en kite som både är superstabil, svänger rent och fort, har stor depower-range och dessutom är snabb genom fönstret.
    Det hela handlar om att kompromissa så att kiten man bygger passar den målgrupp man marknadför kiten mot. Det är ju även därför nästan alla tillverkare av kites har olika modeller.

    Det finns högvis med kites som är direkt olämpliga för en nybörjare att lära sig på… men samma kite kommer en duktig åkare att älska.

    Däremot kan man givetvis lära sig på en “svår” kite också, men det tar lite längre tid.

    Optimalt är givetvis att man börjar med en snäll kite och sedan ser till att byta till eller komplettera med något lite peppigare när man känner sig säkrare.
    Sedan kan man ju iofs fortsätta att flyga snälla kites även när man blivit duktig på att göra trick… men det gör också att man kanske aldrig får chansen att lära sig flyga en riktigt “vass” kite och få den där djupare förståelsen för *varför* kiten uppträder som den gör i vissa lägen.
    (Och du kommer garanterat att ha ett helsike i lättvind 😉 )

    Sedärja, det blev ju en smärre roman som på den gamla goda tiden. Woohoo! 😀

    /Kaj(Tech)

  • neven

    Medlem
    3 november, 2008 vid 09:53

    Hmm, så du skrev ungefär exakt det som skrivits innan fast längre, mer komplicerat och mindre begripligt för en nyburgare… 🙂

  • cortex

    Medlem
    3 november, 2008 vid 10:29

    Nja, det var att ta det lite väl långt va? Problemet med de tidigare inläggen är att en del av dem motsäger varandra och att en del av dem har direkta sakfel.

    Ville bara sammanfatta det hela, fylla på med lite mer detaljer om *varför* saker händer samt försöka få informationen korrekt.

    Ledsen om någon råkade lära sig något nyttigt av att läsa inlägget. Det var inte alls meningen att tynga ner era sinnen med lite extra kunskap. 😉

    /Kaj(Tech)

  • neven

    Medlem
    3 november, 2008 vid 11:02

    Haha, skojjade bara lite :-). Visst kan det vara nyttigt med lite teoretisk bakgrund till varför saker och ting händer med kiten.

  • skotten

    Medlem
    5 november, 2008 vid 08:54

    I think it was an awesome post.. its good for nooburgers to learn why their kite flies.

  • gh0st

    Medlem
    17 november, 2008 vid 07:40

    HyperTypen ar ju varldskand for att hindenburga. RRD shoppen h’a’r slutade t.o.m. att salja den just av den anledningen. Mitt rad; kop en annan kite och kann skillnaden.

  • hammar

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 14:43

    Ibland hjälper det om man, om möjligt, tar några snabba steg bakåt.

  • johanw

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 18:33

    @Hammar 529485 wrote:

    Ibland hjälper det om man, om möjligt, tar några snabba steg bakåt.

    svårt om de e djupt..

  • hammar

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 20:05
    JohanW;529757 wrote:
    svårt om de e djupt..

    Jag har långa ben 🙂

  • curry

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 09:22

    @Neven 513635 wrote:

    Hmm, så du skrev ungefär exakt det som skrivits innan fast längre, mer komplicerat och mindre begripligt för en nyburgare… 🙂

    hahaaha

  • cortex

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 09:32

    Jisses, jag visste att du kanske inte var snabbaste grabben i da ghetto… men lite över 3 månader för att fatta *ett* skämt?

    Kom igen… använd njuren mellan öronen liten hårdare.

    Har har du något att garva åt i maj/juni:

    En norrman gick runt en sjö och såg konfunderad ut och till slut mötte han en man som frågade om han kunde hjälpa till med något.
    – Ja, kanske det. Du förstår, jag köpte de här vattenskidorna men nu hittar jag ingen sjö med backe i. Vet du månne var jag kan hitta det här i trakterna?

    Oj oj oj, vad roligt det var. Nu ska jag åka ner till Ekoln och snowkitea.

    /Kaj

  • *********

    Gäst
    6 april, 2009 vid 19:55

    Jag hade en sådan….den sålde jag för att den kändes så otroligt opålitlig, det blir ett gott ryck om den börjar dala och sedan fångar vind 2m över vattnet mitt i powerzone..

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiten faller ner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.