Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor…

  • Kiteolyckor…

    Publicerad av zebulon på 22 oktober, 2003 vid 10:18

    Kan vi föra en seriös diskusion här om kiteolyckor och vad vi ska göra för att udvika dom…

    Alla inlägg som inte relaterar med ämnet hänvisas till andra trådar/inlägg.

    //Moderarorn

    Ps. Ursäkta jonas att detta hamna i ditt inlägg men det var enda sättet att hamna överst ; ) Ds.

    Ökande antalet olyckor på sistone är verkligen inte bra!

    Det är naturligtvis enormt tragiskt för de drabbade men det kan även få katastrofala följder för övriga. Hamnar vår sport under luppen hos någon granskande instans är Sverige precis ett sånt land där man utan att blinka kan totalförbjuda sporten! Kanske dags för en riktigt seriös diskussion (just det Rambo smirk.gif, SERIÖS…) om hur f-n vi ska gå tillväga.
    All reglering är förstås skit vid första anblick men om man funderar 10 sekunder över alternativet är det kanske en nödvändighet eftersom antalet oförsiktiga (mer olycksbenägna, är kanske ett bättre ord) människor som börjar kita inte kommer minska när sporten växer. Alla vet ju att ibland går det inte som man tänkt sig oavsett hur noga man än förberett sig, men på något sätt måste vi ju höja ALLA nybörjares (och andras också, för den delen…) kunskap & omdöme. Men hur ska detta gå till om man inte inför någon form av reglering???

    /Jonas confused.gif
    http://www.kitesurfing.se

    tobbelindholm svarade 13 år, 10 månader sedan 40 Medlemmar · 143 Svar
  • 143 Svar
  • gugge

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 10:30

    Personligen tror jag inte att någon kommer att försöka “reglera” sporten som antyds i flera inlägg.
    Däremot tror jag att det kan komma upp ett antal regler om var det får kitas etc. Jag tror att så länge som inte andra en kitaren själv råkar illa ut så är vi nog “säkra”.
    Det blir svårt att genomföra generella regler som inte kan kontrolleras. Det är ju helt meningslöst.
    Ta hjälm t ex. hur ska någon av er kolla att jag kör med hjälm här hemma? Visst ser ni om jag har hjälm när jag kitar där andra är, men jag tror inte någon instruktör kör med hjälm! Så det blir svårt att införa den typen av regler.

    Jag tror på fortsatt “sunt förnuft” diskussioner här på steffo kan hjälpa och att instruktörerna fortsätter att sätta säkerhet som en stor del i utbildningen.

    Som ett annat exempel kan tas dykning. Ingen kan kolla om jag har cert eller inte. Jag kan ju köpa dykutrustning och börja dyka ändå. Läsa lite böcker om ämnet för att få lite koll och så. Däremot kan jag ju inte hyra eller följa med en klubb ut på dykning.

    Ingen vill ju heller agera polis. Men att säga till om det verkar galet när någon launchar en 18m2 kite i 15 sek/m gör nog de flesta här. Ja ja inte när det gäller Rambo dårå, men han ska väl kunna gå ut i sån vind med en stor kite!

    /H

  • zebulon

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 10:58

    Jag håller med i allt–och dykning är en bra jämförelse, även om de flesta dykare har dykcert just för att kunna hyra utrustning, försäkring etc.
    Nej, men tanken med inlägget var att se om någon har någon extremt smart lösning på ett problem som ännu inte är ett problem men alldeles säkert kommer att bli…

    /J

  • myggen

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:26

    I DK har vi haft samme diskussion omkring forbud mod kitesurfing på offentlige strande…idet der kan forekomme ulykker der kan skade badende på stranden…

    Konklusionen er: det må være op til den enkelte at være tilstrækkelig forsigtig og holde sig langt væk fra badende, veje, træer, betonpelare etc…

    For så længe der ikke eksisterer en egentlig kitrorganisation i DK, vil ingen myndigheder have mulighed for at gennemføre restriktioner på hvem der må kitesurfe og hvor…

    Derfor er det også vigtigt i SWE at der ikke oprettes en kiteorganisation, så myndighederne ikke har nogen kontaktpersoner i sådanne fråger.. jo mere anarkistisk desto mindre kontrol og restrictions… p.s. i behøver ikke at købe læderjakke og vit maling

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:28

    det säger ju sig själv att man inte kitear bland badare. folk som inte kajtar får såklart absolut int skadas.

    så länge vi bara skadar oss själva är det som sagt lugnt.

  • virre_bu

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:42

    Skapa ett riksomfattande kite förbund!
    Låt minst en person från varje del av landet sitta med!
    Få med så många som möjligt där… Går det?

    Testa, enda sättet!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:48

    Svar till:


    det säger ju sig själv att man inte kitear bland badare. folk som inte kajtar får såklart absolut int skadas.

    så länge vi bara skadar oss själva är det som sagt lugnt.

    [/ QUOTE ]

    Om detta är sant varför har vi då lag på att vi ska använda säkerhetsbälte (i framsätet) i bilen? confused.gif

    /Urban.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:49

    förstår inte vad du menar? vi kör ju inte bil på trottaren…det är väl en bättre liknelse?

  • kalabra

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:51

    Jag menar fortfarande att ett de bästa sätten att göra det är att bilda klubbar som kan jobba lokalt på de ställen där folk kitar. Har svårt att tänka mig att vi genom att diskutera här på Steffo kan nå ut till lika många som man kan göra när man väl är på stranden. Steffo är däremot ett lysande ställe att utbyta ideér. Det finns mängder av frågor som skulle vara lättare att ta upp om man som förening kunde ta kontakterna med de som är berörda. Om man exempelvis vill sätta upp skyltar på stranden som informerar om att man som åskådare skall hålla uppsikt om det är kitare på stranden så måste kommunen kontaktas, det är inte lätt som enskild. Detta skulle kunna gälla att ta bort betong fundamenten i Habo Ljung eller att få röja upp en schysst riggyta osv.
    Jag håller på att arbeta på en skrivelse till VVK i Varberg med en förfrågan om en kitesektion som skall ha som huvuduppgift att se över säkerheten. Som jag ser det har en förening ingen rätt att styra vad andra gör däremot kan man råda och rekommendera vad som kan vara lämpligt och mindre lämpligt. Exempel på detta är väjningsreglerna som gäller i Apelviken, förutom de allmänt vedertagna seglingsreglerna så finns det instruktioner om hur man skall bete sig. Så gott som alla följer dessa. Min förhoppning är att det efter en seriös disskusion mellan kitare, instuktörer och allmänt vettiga personer skall finns ett antal punkter som beskriver hur vi skall kita på ett vettigt sätt.
    Jag tror att det är så långt man kan komma utan att kontakta kommunen och skapa verkliga förbud, och då är nog vi kitare de stora förlorarna.
    För mig står det klart att genom att engagera sig i säkerhetsfrågorna så förekommer vi förhoppningsvis inte bara olyckor men även regler.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:53

    egentligen borde vi sluta kajta i habo helt, iaf över sommaren. kan tänka mig att det rä rätt mycket badare där på sommaren. sen är betongpelare jävliga. det kommer ju antagligen hända igen om folk fortsätter köra mellan dem.

    gustav

  • zebulon

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:57

    Kom igen nu–lite’ konstruktivitet wink.gif, att man inte ska kitea bland badare är ju inget Nobelpris-stoff direkt, men kommer ändå alltid att göras av “olycksbenägna” (såna finns alltid och det är det som är själva problemet)! Kiteförbund har ju som vår danska anarkist påpekat både för & nackdelar… Däremot är det nog helt rätt att jobba hårt mha föreningar, fast då når man inte ALLA…men det gör man inte med reglering heller–Kanske inte var nån bra idé med detta ämnet för det finns nog ingen bra lösning-jag går & sover…

    /J (som vill kitea länge så jag hinner lära mig hur man gör tongue.gif)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:57

    Allvarlig olycka Öckerö!
    Inte bra! Hoppas att han klarar sig utan större skada!
    Peter

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=142158

  • gugge

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:03

    Hmmm, har jag sett denna innan?

  • zebulon

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:05

    Hej! Det var därför denna tråd skrevs… smirk.gif

  • melker

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:06

    Det sattes upp lite lappar och det sattes också ut bojar i somras i habo som visade på vart man inte får kör när det är badsäsong. Detta kom dock ut först då badsäsongen nästan var slut. Nästa år blir det bättring det är campingägaren mån om inte annat. Hoppas bara att vi hjälps åt att sprida ut ordningsreglerna som gäller.

  • gugge

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:08

    Jonas, FYI i somras var den en icke nämnbar instruktör som körde kurser i Tylesand.

    Men vill man visa upp sig så…

    Det är verkligen att föregå med gott exempel. Nä fan, dom som kitar måste sköta sig och hålla sig undan, gillar man inte det så kommer snart olyckor med badande (skedde föresten en i somras) att ske.

    Nä jag tror inte heller på någon rikstäckande förening, det är som dansken säger, skit i det? Bättre att kita än att administrera.

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.