Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor…

  • rambo_johnson

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:31

    så länge det bara är kitare som skadas så e det lungan, har vi får väl se vad sosse sverige ställer till med för oss kitare, tror det är ganska lungt ett tag framöver så länge alla kniper käft för pressen om inte dödliga olyckor, och när man ringer ambulans så säger man att det var en windsurfing olycka. som vi gjorde i tex Habo härom dan vet ej om det gick fram hela vägen dock?

    absolut folk borde ha ett typ av cert men det där tar tid järnet, fransmännen har ett cert för att kunna vara med i tävlingar tror jag. Men inte för gemene man. Svårt det där. Finns ju rätt många inte så begåvade människor där ute, skulle nog tro att vi idioter är majoritet i vårt avlånga land.

  • kicki

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:40

    OK, jag har inte följt hela denna debatten men jag vet att IKO jobbar mycket med detta. De håller på att fixa ett samarbete med ett stort internationellt försäkringsbolag för att man som IKO certifierad ska kunna försäkra sig (om jag förstod rätt). På detta sättet är det bara möjligt att få försäkring om man är certifierad av en IKO skola. Vad gäller försäljning av material så finns det tankar om att man endast ska kunna köpa prylar om man har en viss nivå på IKO certifikatet (lite väl naivt kanske men tanken är på rätt spår tycker jag). Jag säger inte att IKOs sätt är det bästa men någon sådan organisations sätt tycker jag hade varit bäst. Något papper på att man kan kita innan man får köpa prylar och innan man får hyra och som ni säger någon klubb verksamhet för att kolla vem som spänner upp sin drake. Att hitta volontärer till den posten blir nog inte lätt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:45

    när jag gick kurs hos Henrik Huber så fick jag ett litet “intyg”, en lapp där det stod att jag gått kurs med honom och kan hantera en kite.

    vet inte om han fortfarande kör med det men det känns ju som en bra ide att fortsätta med och göra det mer officiellt.
    om sen alla återförsäljare kommer öerens om att bara sälja till folk som kan visa att de kan hantera en kite/gått kurs så är ju problemet löst.
    kanske inte så enkelt dock… confused.gif

  • backe

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:24

    Det känns ju så typiskt svenskt att det ska va förbud och licens på allt. Måste man jämt bli omyndigförklarad i det här landet? Om man inte var så jävla van att allting e bomull och rosor så kanske man kanske hade orkat tänka själv, och helst efter, före…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:35

    Att hitta folk som vill ställa upp och jobba för att vi kan höja säkerheten inom kite sporten borde inte vara omöjligt.
    Det borde ligga i allas vårat intresse att se till att det blir så säkert som möjligt för oss själva och de stackare som råkar vara i närheten…
    Om nu alla som häckar här på Steffo är så kiteberoende som de utger sig för att vara så borde det inte vara någon större uppoffring att sätta sig ned och prata igenom problemet i samband med att man riggar ner eller liknande.
    Speciellt med tanke på att om vi inte gör något åt det så kommer regler och förbud som ett brev på posten, och då blir nog kite abstinensen svår.
    Det sista jag vill se är att man skall ha licens för att få köpa, inneha och nyttja en kite (beroende som vi är). Genom en förening så får nybörjare en bra kanal att nyttja när man känner sig osäker. Kan faktiskt inte se någor negativ med att samla ihop folk med ett gemensamt intresse. Kolla hur vi hänger här på Steffo!!!
    Att låta kite sporten ha nån anarkistisk prägel á la danmark kanske är ett sätt men hela tanken med klubbar och föreningar är ju att göra det säkrare och där med slippa bli lyft i örat av storebror.
    Att det sen kommer att bli lättare att anordna kite tävlingar, sessions etc. är ju bara en bonus.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:53

    Inlägg raderat av KiteKonfMaster

  • wind_freak

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 15:15

    problemet ligger väll i sonna som mig (dummdristiga nybörjare som tror dom är bättre än dom är)?
    men jag har å andra sidan inte kört i närheten av andra än min kompis som är lika sinnad och ickså kitar vist kann det kännas lite jobbigt att inte dra ut och snökita i promenad stråket men om man ha ren hel frusen sjö och köra på e det ju dumt att köra precis där alla går bättre att gå ett par hundra meter och sedan bara skada sig själv.

    slutsatts om man bara upplyste alla övwer modiga nybörjare att hålla sig för sig själva lång bort från icke kitare så är väll problemet löst?

    Det är i nätra döden upplevelser man lär sig uppskata livet

  • rex_milvus

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 17:09

    Ett sätt att undvika olyckor på egen hand är förstås att dra lärdom av andra människors olyckor. Har t ex tittat i KSI’s olycksdatabas; den tar upp olyckor som rapporterats (globalt) och beskriver vad som gått snett och vad man skall tänka på för att undvika specifika situationer. Bifogar 2003 års utgåva. Den är nerladdad från http://tinyurl.com/kicy, där man även hittar tidigare års utgåvor samt mycket annan info om kitesäkerhet.

    /johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 17:58

    Inlägg raderat av KiteKonfMaster

  • rex_milvus

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 19:07

    Någon som kan förklara terminologin “polar or ‘kook-proof’ connectors”?

    (Ovan anges som tips för att undvika felriggning av kiten)

    /Johan

  • pipe69

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 21:05

    Kock-proof termen används av NorthKiteboarding:

    framlinorna har en ögla, linsnutten vid drakens framtub har en knut mot den öglan låser sig vid drag

    Backlinorna fungerar precis omvänt: där sitter det öglan på linsnutten och linorna slutar i en knut.

    Dessutom är linendorna färgmarkerade, röd/vänster, grå/höger.

    Ang. den nyuppkomna säkerhets- och olycksdiskussion hoppas jag att vi kommer på rätt väg inom kitesurfsverige. Personligen är jag med min åsikt på den anti-anarkistiska sidan (och detta inte för att jag är tysk och allt måste ha seine ordnung ooo.gif). Klubbar och ett framtida förbund ska inte åstadkomma förbud utan jobba för att främja utövandet av sporten. Det kommer att behövas organisationer som kan kanalisera konflikter och lösa dem utan emotioner som vanligtvis försvårar en konstruktiv diskussion för folk som är personligt drabbat. Att ett förbund underlättar för myndigheterna att utfärda förbud anser jag som ett dåligt argument – tänk t.ex. på möjligheterna kring bidrag mm som myndigheterna tillhandahåller för sådanna organisationer – eller är det mutor… frown.gif shocked.gif confused.gif smirk.gif

    Stockholmsklubben har idag mer än 120 medlemmar och även utan stora aktiviteter ökar antalet med några stycken per månad. Klubbens syfte är inte att ge sina medlemmar “bomullsskydd” (som Backe uttryckte det så trevligt) utan att helt enkelt kunna ha kul ihop och jobbar gemensamt för säkerheten och andra problem som möter oss. Det finns ett tydligt behov av att söka gemenskap i vår sport, ja det finns ju även team rövhål och taggtråd eller hur… blush.gif wink.gif. …så varför inte tar ett nästa steg åt att skapa fler organiserade klubbar och möjligtvis ett förbund?!?!

    Ingo
    http://www.kitesurfskolan.com
    http://www.stockholmkite.org

  • patrikol

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 21:07

    Låter vettigt. Då fattas bara någon som vill ta tag i det hela.

  • stebe

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 21:19

    Inlägg raderat av KiteKonfMaster

  • gangsta_erik

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 21:35

    VI som håller till i lagans mynning har nyligen startat en klubb, vi tänker sätta upp lite plakat om regler och se till att hålla oss god fot med kommunen. Att registrera en klubb är inte alls svårt och kostar nästan ingenting, dessutom får man föreningsbidrag och träningsbidrag av kommunen! Jag håller med er om att någon borde starta en paraplyförening som täcker hela sverige, men massa småklubbar är ju en väldigt bra början eller hur? Kolla in http://www.wcl.se för mer info, men som sagt, klubben ligger fortfarande i sin vagga.

    /Erik, sekreterare WCL

  • kotivoito

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 21:45

    Svar till:


    någon borde starta en paraplyförening

    [/ QUOTE ]
    Jo, men får man kommunens bidrag också för en kitesurf förening?

    Mypa

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolyckor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.