Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteresa till Protugal (Faro/Algarve)

  • bohm

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 22:54

    @Yann 474365 wrote:

    Var var du någonstans? Bilar söderöver på söndag med sikte på Portugal och behöver lite tips på både våg och kitespots.

    Bilderna är tagna i Arrifana. Värt ett besök. Kan bli sjukt cleana vågor eftersom vinden oftast kommer från NV och Arrifana är en vik som vätter mot SV som vågorna viker in i. När det är stora vågor finns det ett point break, annars är det beach break.

    Några dagar körde vi i Monte Clerigo. Blir större vågor här, men kan vara rätt stökiga vågor och riktigt strömt.

    Försök att få tag på en karta med stränder utsatta. Vi fick en karta av biluthyraren Budjet och åkte och besökte alla stränder som var utsatta, från Praia de Odeceixie ner till Sagres på sydvästra spetsen. Man kan hitta stränder som är helt folktomma, till såna som är ganska packade.

    Endel stränder är ganska svåra att kitea på därför det är ofta höga klippor i närheten som stör vinden.

    En strand som borde funka fint för kite är praia de bordeira. Kanske en mil lång sandstrand och nästan helt folktomt. Fina vågor var det också.

    http://www.algarve-portal.com/en/sport_leisure/beaches/bordeira-odeceixe/

    Vill man köra plattvatten tror jag man måste åka till Lagos. Ska tydligen finnas nån lagoon där.

    Surfbutiker finns det minst 2 i varje lite större by. Nån kite-affär såg jag inte, men det vet jag finns i Lagos.

    Var beredd på att vägarna som går ner till de flesta stränderna är otroligt dåliga. Man tror ibland att man inte får köra där, men det är bara att fortsätta tills man kommer fram.

  • _sofia_

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 07:15

    Yes ja e glad de kunde lösa sig :laugh: man har ju int allt, än som sagt…

    dessutom tickade min klocka imorse igen johan 🙂
    hadse glömt ta av mig den när jag va så ivrig till att komma ut på vattnet igår!

  • johnk

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 10:51

    @_Sofia_ 474427 wrote:

    Yes ja e glad de kunde lösa sig :laugh: man har ju int allt, än som sagt…

    dessutom tickade min klocka imorse igen johan 🙂
    hadse glömt ta av mig den när jag va så ivrig till att komma ut på vattnet igår!

    Vattentät klocka är en annan bra grej att ha 🙂

  • mikhogl

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 13:45

    Hej! Vi är nåra från Umeå som också lurar på portugal..Algarve efter den 11/7. Är det någon som kan hjälpa till med lite prisuppgifter? Flyg har vi hittat för ca 3000 från Stockholm. Men priser på vandrarhem, camping och bihyra skulle va fint å få reda på?

    Ha det! /Micke

  • rusiak

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 18:59

    @mikhogl 474501 wrote:

    Hej! Vi är nåra från Umeå som också lurar på portugal..Algarve efter den 11/7. Är det någon som kan hjälpa till med lite prisuppgifter? Flyg har vi hittat för ca 3000 från Stockholm. Men priser på vandrarhem, camping och bihyra skulle va fint å få reda på?

    Ha det! /Micke

    Hej!

    Prova att googla på Orbitur för rekorderliga campingar. Vet att de har en i Sagres, men förmodligen många fler i Algarve. Vad gäller bilar så har jag nog pyntat runt 3000 för ett par tre veckor. https://www.economycarrentals.com/default.aspx verkar vara billigast vad jag sett än så länge.

    Kommer nog ev vara där nere i krokarna någon gång mitt juli – början av aug.

    //Alex

  • svinet

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 21:36

    @rusiak 474563 wrote:

    Hej!

    Prova att googla på Orbitur för rekorderliga campingar. Vet att de har en i Sagres, men förmodligen många fler i Algarve. Vad gäller bilar så har jag nog pyntat runt 3000 för ett par tre veckor. https://www.economycarrentals.com/default.aspx verkar vara billigast vad jag sett än så länge.

    Kommer nog ev vara där nere i krokarna någon gång mitt juli – början av aug.

    //Alex

    Vi kommer ner vi osså 🙂

    Vilka har ni bokat flygresan med? Kollade KLM som är billigt men att ta med prylar kostar asmöe. Är TAP det som gäller? Dem kör ju soft golbags stuk.

    Vi skall iaf komma ner 5 juli – 1 Aug

    /Martin

  • toinobcool

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:46
    christian12345;474317 wrote:
    Thanks for the tips, António. Appreciate it a lot; if we’re somewhere close in a couple of weeks, I’m buying lunch.

    So. It seems most of the kitesurf you’re talking about is around or south of Lisboa? Me and my gf plan to just roadtrip from Lisboa and go north until we find a nice lagoon, hang out at the lagoon for a while and then continue north and so on. Is that a bad idea? Will we end up at mostly gusty/choppy/mediocre spots if we don’t go to ‘official spots’?

    Also, I don’t know if it’s just me, but I can’t make the link work…

    Hello there!
    I say kite surf is popular from Lisbon to the south because of the big beaches and the good conditions of the wind and water. but I’m not saying that in the north there isn’t excellent places to Kite, There is too excellent places to kite, mostly places are to kite whit waves, but there is calm places to like lagoons it depend of the tastes. You have very big coast in all Portugal, so I think if you do a RoadTrip probably whit a car, you don’t have any problem whit places to do Kite.
    Algarve it is very famous for the tourist, it is very popular for people outside of portugal go to Algarve, it have excelent weather, good places and ofcourse good nights.
    I think in general their is always a good place to kite in Portugal, more mile less mile.
    And I think once you are in Portugal you will not pass all days kiteing so you will discover a little to of what portugal can give you like food, wine, places. So in general I think it is a good idea. when I said “Official Spots” it is spots where mostly people know, and mostly it have some Kite Schools, but there is others excelent places to kite, but people don’t go there that much because it is far away, like the one I told a litle in the south, it is called comporta, it is almost a desert place from the city and for going there you have to pick up a Boath of 20 minutes and drive another 20, so people don’t go there that much but it is a excelent place.

    Just go to Portugal and go whit the Wind…. =)
    If it is a good day to kite you kite, if not you visit, and drink and eat, taste the traditional thighs from Portugal.

    Note: There is people who say that it is more cheap to go to the other 2 airoports from Portugal like Porto and Algarve, but for what I saw, their isn’t anymore. Ryan Air it is the lowcost agency that did Porto – Stockholm, they cancel that fly, so now you have to do a scale in London, so besides it is long it will cost more and y have to pay a lot for baggages , and to Algarve it is other that I don’t remember the name but it is the one who do direct flight to Stockholm, but the price really surprise a person, but of course you are already in Algarve, if that is your destination.
    Tap it is the agency I use and I normally pay, buying 1 moth before , around 240€ go and come.

    I hope I could help.
    Complements, and have a nice Trip.
    António Freitas

    Sorry for the long text
    If you need any more information just say something or send a email:
    TozeFreitas@hotmail.com

  • _sofia_

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 18:40

    You are wonderful António. I will visit portugal in two weeks with some other guys just to surf, party and live a lifestyle that my mother will never find out about. Your suggestions are very welcoming… =)

  • nic

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 20:17
    _Sofia_;474824 wrote:
    You are wonderful António. I will visit portugal in two weeks with some other guys just to surf, party and live a lifestyle that my mother will never find out about. Your suggestions are very welcoming… =)

    Om det inte fastnar på bild så har det inte hänt som jag brukar säga… 😛

    nic

  • gh0st

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 20:34

    Lika bra att neka även om det finns på bild… “hah, fan den där snubben är lik mig!”

  • yann

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 21:44

    Vilken våtdräkt så här års? 4/3 eller 3/2?

  • rusiak

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 07:00

    @Yann 474882 wrote:

    Vilken våtdräkt så här års? 4/3 eller 3/2?

    Ey, hade min allround 5/3 i fjol o höll på att dö nere i algarve, då det var närmare 40 i luften o varmare i vattnet jmf med uppe i norr 😀 Men nog lugnt med en 3/2a var du än är på sommarn…tror jag.

    //alex

  • svinet

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 07:07

    @rusiak 474899 wrote:

    Ey, hade min allround 5/3 i fjol o höll på att dö nere i algarve, då det var närmare 40 i luften o varmare i vattnet jmf med uppe i norr 😀 Men nog lugnt med en 3/2a var du än är på sommarn…tror jag.

    //alex

    3/2 körde jag ju när vi var där alex guincho etc…
    lagom

  • yann

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 07:20

    Kör på den då. Jag har en tröja också att ha utanpå om det blir kallt.

  • wibban

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 15:27

    @_Sofia_ 474824 wrote:

    You are wonderful António. I will visit portugal in two weeks with some other guys just to surf, party and live a lifestyle that my mother will never find out about. Your suggestions are very welcoming… =)

    Skulle ni inte ner i Augusti?

Sida 6 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteresa till Protugal (Faro/Algarve)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.