Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteselar vs vindsurfselar

  • dr-masse

    Medlem
    26 november, 2010 vid 12:11

    Mig veterligen är flera selar helt identiska. Skillnaden ligger i krok (kite har ju mer padding), fäste, handtag och någon ficka för kitekniven, typ.

  • fraddanr

    Medlem
    26 november, 2010 vid 12:18

    Handtag och snöre/vajer på ryggen för kiteleashen är mig veterligen det enda som skiljer. Detta skiljer sig säkert lite från märke till märke. Intressant är att Naish insett att det bara är löjl att göra 2 st exakt likadana selar (med ovan nämnda skillnader) och 2011 endast kommer göra 1 sele med handtag och vajer som de kallar crossoversele för wind/kitesurf. Jag tror att fler märken kommer att följa (om de inte redan gjort det?)

  • bicless

    Medlem
    26 november, 2010 vid 14:23

    Jag tycker man kan köra kitesele till vindsurf och vice versa. men varje tillverkare tänker ju till och lägger ibland in specifika features som är extra bra för en sport, förutom de som nämnts ovan (barpad, knivfack, HP-leash) finns några fler några exempel nedan. Man klarar sig dock utan allt detta i många fall och flera grejer kan man komplettera med löst.

    Dakine
    Dakine kör en krok med mer böj till kite och en med mindre böj till vindsurf. Normalkitesurfaren krokar ju sällan ur. Kitekroken har även ett extra stag på grund av att det kan vara mer krafter. Men min polare vindsurfar med dakines kitesele renegade och det funkar kalas, trots att kroken är lite extra böjd stör det inte direkt i vindsurfingen.

    Mystic
    Exempelvis mystic force kitesele har klart stabilare benremmar som ej kan knäppas upp. Kan tänka mig att en plastknäppe kan gå upp om det utsätts för stora hopp ikrokad som vid kite. Vindsurfingvarianten mystic supporter som jag använder har spännen, enklare sätta på och av men lite lika hållbart. Jag använder den vid både vindsurf och kite, har hittills aldrig lyckats pressa upp spännene men är också rätt medioker kitare utan större hopp.

  • robin

    Medlem
    26 november, 2010 vid 21:48

    Tack för svaren! Det var som jag trodde, ingen större skillnad utom krokböjen då. Som vindsurfare vill man nog inte ha kroken mer böjd än vad den är, det är ju viktigt att kunna kroka i och ur lätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteselar vs vindsurfselar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.