• Kiteskada

    Publicerad av anders-2 på 17 april, 2011 vid 18:46

    Hittade denna lilla kiteskada på en av mina kites, idag.
    Vet inte riktigt hur jag fått den, men jag tänkte fråga hur ni tycker att jag skall laga den, det är som bilden visar dubbla lager tyg just där, räker det med en bit spinakertape eller vad tror ni? Det blå är LE,

    borste svarade 13 år sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • roland

    Medlem
    17 april, 2011 vid 19:35

    Jag hade inte riskerat något!!! släng den o köp ny

  • Kjello

    Gäst
    18 april, 2011 vid 06:40

    Lilla skada ? ! jaq ser något helt utslitet, sömmar och allt.

  • byguy

    Medlem
    18 april, 2011 vid 07:24

    Slitageskada. Det bästa är att sy fast en bit utvändigt. Det går med en vanlig hushållsmaskin. Näst bäst, tejpa över med sifferduk (svart biter bäst), men eftersom mycket söm under och sliten duk är det lätt att den lossar igen. Det går nog även bra att bara köra och hålla koll så inte duken bakom också går sönder. (Allting har ju en livslängd)

  • above_the_law

    Medlem
    18 april, 2011 vid 07:41
    byGuy;652823 wrote:
    Slitageskada. Det bästa är att sy fast en bit utvändigt. Det går med en vanlig hushållsmaskin. Näst bäst, tejpa över med sifferduk (svart biter bäst), men eftersom mycket söm under och sliten duk är det lätt att den lossar igen. Det går nog även bra att bara köra och hålla koll så inte duken bakom också går sönder. (Allting har ju en livslängd)

    Guy vet vad han snackar om.
    Starkast blir nog iofs att limma med Liquisol och glasfibertejp, MEN det går inte att”göra om” om fel…

  • jenselias

    Medlem
    18 april, 2011 vid 08:32

    Håller oxå med Guy.

    Först och främst är det ett område som har rätt mycket och varierande belastningar på materialet. Det är rätt naturligt att det just är den tunna sidan nära förstärkningar som slits ut först, eftersom det är där som rörelserna i material är mer koncentrerade.

    Det går att laga det där riktigt fint genom att sprätta upp, vika över spinnakertejp och sy igen. Med en ordentlig maskin går det även att sy förstärkningarna fina igen. Men inte värt det, eftersom det rimligen är typ åtta ställen till på kiten som är nästan lika slitna.

    En bit spinnakertyg och limma på med liquisole är rätt. Jobba in limmet ordentligt med en glasspinne i väven och se till att det är så lite överskott kvar som det bara kan bli. Sätt packtejp på en bit skumgummi- eller cellgummi- (för att inte kladda mot limmet). Sedan en hårt platta och något tungt på.

  • farbrorfraz

    Medlem
    18 april, 2011 vid 12:42

    Tror även KiteAid hade funkat bra på den skadan, man värmer på med strykjärn.

    http://www.kiteaid.com

    Anders på nolimit sports i lomma har sånt hemma.

  • skotten

    Medlem
    19 april, 2011 vid 19:47

    they dont have anything on their webpage about it, how much does it cost?

  • borste

    Medlem
    20 april, 2011 vid 07:48

    hej, vi har inte hunnit lägga upp Kite Aid på hemsidan ännu. 350SEK för en rulle KiteAid och det håller otroligt bra.

    Mvh

    Anders

  • farbrorfraz

    Medlem
    20 april, 2011 vid 18:59

    En rulle är alltså förljande produkt:

    http://www.kiteaid.com/sail-repair-kit

    Räcker länge till småskador, eller en rejäl reva.

  • skotten

    Medlem
    22 april, 2011 vid 01:13

    anders are you home tomorrow?

  • borste

    Medlem
    22 april, 2011 vid 15:53

    Hi i’ll be home most of the day. Give me à call in the morning
    Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.