• Kitestorlek

    Publicerad av viktor77 på 5 december, 2011 vid 09:40

    Jag var ute och provkörde min nya kite, en Royal Era 6m, i helgen. Blåste stadigt runt 13-14 m/s och ökade framåt lunch med byar uppåt 18-19 m/s (enligt egen vindmätare).

    Jag blev rätt snabbt överriggad på min 6:a. Och då jag fick köra med i princip full depower, så blev det mycket “på/av känsla”. Även om jag läst att Royalen skulle generera mycket kraft för sin storlek, så trodde jag den skulle klara sig lite bättre.

    En annan snubbe körde med en Nomad 5,5:a och såg ut att vara mer lagom riggad.

    Ni som kör kites i 5-6 m storleken, i vilka vindar kan ni köra dem? Ofta är det ju rätt byigt när det blåser uppåt 15, så vad kan man göra för att hantera det? Använda en bom med mycket depower skulle väl vara en idé.

    Det jag vill komma ifrån är den “på/av känsla” man kan uppleva då kiten måste köras med mycket depower i sitt övre register.

    blizzy svarade 12 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pjoter

    Medlem
    5 december, 2011 vid 10:02

    Så är det lite generellt när det blåser såpass mycket i de här delarna av världen. Vinden är byig när det blåser mkt och kiten behöver ett stort register. För egen del har jag med min Caution Zombie 6kvm aldrig känt mig ens lite överriggad, däremot vill den också ha mkt vind innan den blir kul att köra. 9an ska börja bli jobbig innan det ens är lönt att packa upp 6an. är det sen extra byigt får man sina hårt när vinden dippar.

    Försök prova lite olika kites och jämför om du har möjlighet.

  • viktor77

    Gäst
    5 december, 2011 vid 11:36

    Generellt tycker jag man får mindre depower genom att skota in/ut, när man dragit en del depower. I lördags körde jag i princip fullt dragen depower och det blev rätt mycket på/av med kraften. Jaja, jag får väl köra mer med kiten och försöka trimma den bättre.

  • tobbelindholm

    Medlem
    5 december, 2011 vid 13:03

    vad har du för längd på linorna? mitt förslag är att skaffa lite kortare linor och kanske ha dom att justera med när det blåser på i överkanten för din 6a. med 20m linor på en 6a kanske det inte är helt konstigt om du känner att du inte har samma känsla i bommen. eller vad säger ni andra?

  • superextrem

    Medlem
    5 december, 2011 vid 14:38

    Köp en Nomad, nema problema…
    /X

  • pjoter

    Medlem
    5 december, 2011 vid 15:14

    Har endast kört lite med korta linor och gillar det inte alls om det är byigt. Med en snabb kite (som de flesta 6-7kvm är) så går det då så fort för kiten att åka ut ur fönstret så man måste sina som en dåre när vinden droppar lite. Sen är ju samma sak en fördel om det är jämt i kitens övre register. Men har som sagt inte gett det så många chanser. Hade mkt troligt tyckt annorlunda om jag bott någonstans med stadiga 15-20m/s.

  • viktor77

    Gäst
    5 december, 2011 vid 17:28

    Körde med 5 m förlängare, så linorna blev 25 m långa. Brukar normalt köra på 20 m linor på andra kites. Ska sägas att Royal Era (2009 års modell) har bland det minsta bommarna jag sett, 45 cm. Och det är på yttersta läget. För mindre kites rekommenderas innersta läget och då blir bommen endast 34 cm bred. För en 6:a får jag nog säga att den är rätt trög eller kanske mer som en ketchupseffekt på ett skönt sätt. Stabil men ändå tillräckligt snabb.

    Jag brukar vara allt för lat och inte prova olika inställningar när jag köpt en ny kite. Kan ju vara värt det. En sak jag också märkte var att kiten gärna ville dra upp till kl 12 när jag släppte bommen helt. Brukar launcha med hundkrok när jag är själv och kiten ville flyga upp direkt jag släppte den. Inget större problem, men irriterande. För kort baklinor?

  • roland

    Medlem
    5 december, 2011 vid 23:16

    köp en gammal c-kite sätt på en pully bar och lär dig kanta…..Har du köpt e ny 09 kite??? Köp något bra istället

  • t_h_s

    Medlem
    6 december, 2011 vid 15:15

    “För korta baklinor?” Jag tror att det kan stämma. Jag har råkat ut för samma sak med Nobile T5 2010 7m2. Den ligger för nära 9m2 i draget, med motsvarande setting avseende knutarna. Jag upplever att kiten är lite för “överskotad” och har tänkt lösa det med ett par pigtails på baklinorna. Sen tror jag att den blir perfekt! På min 12a är det tvärtom; jag måste köra på innersta knutarna för att få rätt bottendrag, medan 9an är perfekt på ytterknutarna. Det kan kanske tänkas att fram- vs baklinorna inte alltid är optimalt synkade i längd. Fokus ligger väl på att få det likt vänster/höger.

  • wakenils

    Medlem
    6 december, 2011 vid 22:05

    jag körde min c4 7m i lördags, var byar på 24ms då enligt apelmätaren och det gick fint
    är nog för att jag har en 38cm bom som den depowrar så bra… innersta läget på den är nämligen 33,5cm

  • blizzy

    Medlem
    6 december, 2011 vid 22:18

    Jag har aldrig kört så litet som 5-6 kvm, men när jag kör med 8 så brukar jag alternera linornas längd mellan fullängd (25m) och korta (16 eller 19m). Jag tycker att linlängden gör väldigt mycket för kiten, inte bara i styrningen, men korta linor ger mindre kraft vilket gör att mindre depower krävs (eller att man kan vara ute i värre förhållanden).
    Så om du blir överriggad så är mitt tips att köra utan linförlängare eller, om du har möjlighet, kör ytterligare kortare linor (längd <20m)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.