Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Kitestorlek för fjällen?

  • Kitestorlek för fjällen?

    Publicerad av nikke på 8 april, 2015 vid 08:03

    Tjena!
    Har insett att jag behöver en mindre kite för fjällen, men funderar på vilken kitestorlek som är mest allround?

    nikke svarade 9 år sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    8 april, 2015 vid 08:06

    Om du kör med tub så tycker jag vanliga kogret för vatten fungerar fint till fjälls med, man väljer bara vid lite andra vindförhållanden. Men överlag brukar man säga att man klarar sig med ca 2kvm mindre på snö än vatten. Själv kör jag med en Reo 9a och en Catalyst 12a. Ligger på 90 pannor.

  • nikke

    Medlem
    8 april, 2015 vid 12:30

    @karl-petter 731926 wrote:

    Om du kör med tub så tycker jag vanliga kogret för vatten fungerar fint till fjälls med, man väljer bara vid lite andra vindförhållanden. Men överlag brukar man säga att man klarar sig med ca 2kvm mindre på snö än vatten. Själv kör jag med en Reo 9a och en Catalyst 12a. Ligger på 90 pannor.

    Rent spontant tycker jag en 9:a låter stort, tycker alltid det blåser bra i fjällen. Var brukar du köra? Jag kör Flysurfer foil och funderade om allroundkiten är en 4:a/6:a?

  • karl-petter

    Medlem
    8 april, 2015 vid 14:00

    Vad de som kör Flysurfer säger är att de har riktigt bra depower men har själv inte mycket erfarenhet av dem annat än provat på lite.

    Körde själv innan med Ozone foils och hade då i början en Manta II 10 kvm och en Access 6 kvm. Bytte sedan till en Summit 10 kvm. Då kunde jag klara mig upp till ca 10-13m/s på 10an och med 6an upp till ca 15. Bytte sedan till en Reo 10kvm och den var otroligt snäll. Inga problem alls i 15m/s och vågade även ta upp den i så pass starka vindar som 18-19m/s men körde bara försiktigt då.

    Min hemma bas är här i Åre så Ullådalen och Skutan är hemma spotsen men kör mycket även kring Storulvån.
    I tisdags när vi låg och brände fram och tillbaka på leden mellan Sylarna och Storulvån körde vi alla tre med tubdrakar. En Catalyst 8, min Reo 9a och en Bandit 10a. Tror ingen av oss hade någon depower. Vindmätaren på Sylarna visade 14-19 m/s när vi drog ut. Det jag vill säga med det är att tubdrakar klarar otroligt mycket och är verkligen trygga. Men det beror ju helt klart vad för kiting du är ute efter.

    En 4:a/6:a som allround låter riktigt litet i mina öron. Men det beror så klar vad du väger. Som sagt jag körde innan på en 10:a och en 6:a, de täckte upp bra. Det är om du funderar på Flysurfer Peak II så är nog 6:an ett bra alternativ.

  • nikke

    Medlem
    8 april, 2015 vid 17:31

    Trevligt att du skrev ett långt inlägg. Har en Peak 9:a som jag tycker blir lite väl stor i fjällen om man ska köra varje dag! Du har övertygat mig om att en 6:a funkar bäst som komplement. Ska kolla Peak 2:an också! Tack för hjälpen!

  • karl-petter

    Medlem
    8 april, 2015 vid 18:28

    Just Peak drakarna skall ju inte jämföras direkt med andra drakars storlekar. De lyckas skapa massor av segelkraft på liten yta. Har du redan en Peak 9:a så blir den perfekt lågvindskite för fjällen och kan snarare liknas med något i storlek med 12. 6an kommer kompletera den bra och brukar sägas motsvara en 10:a. Och nu förstår jag också varför du nämnde en fyra för vill du kunna kita i vindar en bra bit över 15 m/s så är det nog en Peak 4:a som gäller. Men som sagt de är en helt annan typ av drake än allt annat på marknaden.

  • nikke

    Medlem
    9 april, 2015 vid 08:24

    @karl-petter 731945 wrote:

    Just Peak drakarna skall ju inte jämföras direkt med andra drakars storlekar. De lyckas skapa massor av segelkraft på liten yta. Har du redan en Peak 9:a så blir den perfekt lågvindskite för fjällen och kan snarare liknas med något i storlek med 12. 6an kommer kompletera den bra och brukar sägas motsvara en 10:a. Och nu förstår jag också varför du nämnde en fyra för vill du kunna kita i vindar en bra bit över 15 m/s så är det nog en Peak 4:a som gäller. Men som sagt de är en helt annan typ av drake än allt annat på marknaden.

    Ska kolla upp Peak och lite andra märken så får jag se vad jag lyckas köpa! Tack för hjälpen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Kitestorlek för fjällen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.