Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek i Stockholmsområdet?

  • Kitestorlek i Stockholmsområdet?

    Publicerad av wolfxy på 23 september, 2018 vid 20:24

    Hej!

    Har precis gått min första kitesurfing kurs och är såklart hooked! Ska börja kolla efter utrustning och funderar såklart över samma sak som alla gör i min situation… Vad ska jag köpa och mer specifikt vilken storlek på kite?

    Jag tänker mig att jag får köpa två stycken, och efter lite research (här bland annat) har jag förstått att vindarna här är lite svagare än ex på västkusten.
    Om jag köper en 9-10m2 och en 16-17m2 klarar jag mig på det som nybörjare tror ni? Förstå att det såklart är optimalt att ha mer än två kites men tror att min budget redan riskerar att sprängas med marginal på att införskaffa två någorlunda nya kites…

    Tar jätte gärna emot tips så att man inte gör bort sig direkt 🙂

    sailortrash svarade 5 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • skydive

    Medlem
    11 mars, 2019 vid 16:25

    Den obligatoriska följdfrågan är: Hur mycket väger du? 🙂

    • Detta svar ändrades 5 år, 1 månad sedan av  skydive.
    • Detta svar ändrades 5 år, 1 månad sedan av  skydive.
  • bicless

    Medlem
    12 mars, 2019 vid 22:04

    Jag väger 80 och kör 17kvm klart mest, så börja med nått i den storleken om du väger 70-100 kg.
    Sen beror det ju på hur och när man tänkt kita också, blåser det över 10m/s vindsurfar jag. Storlekarna 9-10 + 16-17 skulle vara en bra setup för mig om jag bara kiteade. Alt 12-14:a om man bara vill ha 1 kite.

  • sailortrash

    Medlem
    14 mars, 2019 vid 15:20

    17 är absolut inte fel för dig, men ett (MKt billigare) alt. Är att köpa en monsterstor bräda istället. Jag gillar inte så stora kites, så jag hade köp 9-13 och 2 TT, alt 1 st 12 + 2 TT Ol budget är klen

    En 12-14 ca kan man köra så passa snabbt upp och ner i powerzone att man faktiskt kan skapa tillräckligt med kraft i lätt vind, jämförbart med 17. En stor bräda gör också jättestor skillnad. 1 17 däremot är inte vidare rolig i vindar över 6-7 m/s (jämfört med 12/13)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek i Stockholmsområdet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.