Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek/Brädstorlek på Gotland? 94 Kg i vikt.

  • Kitestorlek/Brädstorlek på Gotland? 94 Kg i vikt.

    Publicerad av arch001 på 4 maj, 2014 vid 09:21

    Hej!

    Har nyligen tagit min första kitelektion och tycker att det var helt fantastiskt.

    I sommar ska jag tillbringa 4-5 veckor på Fårö och tänkte köpa utrustning tills dess. Om någon kan tipsa om storlek på Kite och bräda för min vikt, 94 kg och 191 cm lång som passar bra i de Gotländska vindarna vore jag väldigt tacksam. Jag kommer mest a kitesurfa på Gotland men även en del i Österlen och på Torö i nynäshamn.

    Enligt mina egna efterforskningar verkar North Rebel och North Evo som två väldig bra kites och 13m som en bra kitestorlek att börja med på i Gotland. Kom gärna med synpunkter och andra rekommendationer. Tips på brädstorlek vore också väldigt uppskattat. Tack på förhand.

    arch001 svarade 9 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    4 maj, 2014 vid 12:00

    Har inte superkoll på Gotländska vindar men du får nog ha minst en 14m och en bräda som är minst 138/43 typ, detta om du bara ska köpa en kite till att börja med.

    Vi är lika långa exakt men du bär på 10 kilo mer än mig, jag kör 9, 12 och 17 och har en “vanlig” bräda på 137 med mycket rocker med boots på och en lättvindsbräda på 143 som är planare med straps.

  • arch001

    Medlem
    4 maj, 2014 vid 14:14

    Å fan, större kite alltså. Det låter bra och tack för infon. Som du säger blir det nog bara en kite denna säsong men förmodligen fler framöver. Uppskattar också tipsen på brädstorlek. Ska kika mer på brädor med dom måtten.

    Om någon vill tillägga info om kitestorlek/brädstorlek för Gotland så är jag väldigt intresserad.

  • skanepaul

    Medlem
    4 maj, 2014 vid 16:11

    Med en större bräda funkar 13m bra.

    Och bara hör av dig när du är nere i Ystad trakten, finns ett helt gäng nybörjare här som behöver surfpolare.

  • lima-ko

    Medlem
    4 maj, 2014 vid 20:38

    Gotland är rätt likt vindmässigt med Öland och västkusten (kanske även sydkusten Paul?), alltså ofta lite mer vind än Sthlm (Torö får dock rätt ofta bra med vind) men överlag är Gotland blåsigare än Sthlm.

    När man tänker storlek kite kan man tänka utifrån lättvindskite, stor kite, liten kite och stormkite. Man behöver absolut inte ha 4 kites men det kan vara bra att ha i åtanke hur många storlekar du tänkt ha för att lättare kunna bestämma storlek. Stormkite är förmodligen inget du skaffar första året utan när du blir lite mer erfaren och vill köra när det blåser riktigt mycket. Kanske heller inte lättvindskite, däremot tycker jag som Paul att din stora kite gärna får vara lite större 13-15 m.

    Jag bor i Göteborg men kör mest Varberg (tidigare Halmstad), väger 80-85 kg och kör 7, 9, 11 och 17 m (gammal 2004 C-drake) kite, en twintip 138×41,5 med mycket rocker och boots samt en 5’9″ vågbräda. Min bror bor i Sthlm och kör mycket på Fårö under sommaren, han kör 8-10-12 m kite samt 135×42 cm “vanlig” twintip.

  • arch001

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 04:19

    @SkånePaul 722951 wrote:

    Med en större bräda funkar 13m bra.

    Och bara hör av dig när du är nere i Ystad trakten, finns ett helt gäng nybörjare här som behöver surfpolare.

    Ok, då blir det nog 13m eller 14m med större bräda.

    Jag hör definitivt av mig om jag är i trakterna. Det vore riktigt kul!

    @Lima-ko 722962 wrote:

    Gotland är rätt likt vindmässigt med Öland och västkusten (kanske även sydkusten Paul?), alltså ofta lite mer vind än Sthlm (Torö får dock rätt ofta bra med vind) men överlag är Gotland blåsigare än Sthlm.

    När man tänker storlek kite kan man tänka utifrån lättvindskite, stor kite, liten kite och stormkite. Man behöver absolut inte ha 4 kites men det kan vara bra att ha i åtanke hur många storlekar du tänkt ha för att lättare kunna bestämma storlek. Stormkite är förmodligen inget du skaffar första året utan när du blir lite mer erfaren och vill köra när det blåser riktigt mycket. Kanske heller inte lättvindskite, däremot tycker jag som Paul att din stora kite gärna får vara lite större 13-15 m.

    Jag bor i Göteborg men kör mest Varberg (tidigare Halmstad), väger 80-85 kg och kör 7, 9, 11 och 17 m kite, en twintip 138×41,5 med mycket rocker och boots samt en 5’9″ vågbräda. Min bror bor i Sthlm och kör mycket på Fårö under sommaren, han kör 8-10-12 m kite samt 135×42 cm “vanlig” twintip.

    Tack för all info. I så fall borde nog min plan vara att börja med kitestorleken som ger flest antal dagar på vattnet på Gotland och att sedan komplettera med en mindre och en större för att få ännu fler dagar. Den första storleken måste även vara nybörjarvänlig vilket jag hoppas 13m-14m är.

    Du nämner “mycket rocker”. Är rocker bra eller dåligt för en nybörjare?

    Tack för infon om din brorsas kitestorlekar. Hur mycket väger han?

  • skanepaul

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 08:26

    Mycket rocker är inget bra för nybörjare, brädorna gör mer motstånd i vattnet och det krävs att man är bra riggad.

  • lima-ko

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 09:07

    Det låter som en bra idé, en lättvindskite kanske ger fler fina (soliga) dagar på vattnet men är inte optimal att lära sig med då lättvind ställer högre krav på flygteknik och de har mycket kraft i sig (även om depower samt vindregister har utvecklats mycket på lättvindskites de senaste åren) som kan vara svår att hantera på ett säkert sätt om vinden skulle öka snabbt.

    Som Paul nämner gör mycket rocker att brädan kräver lite mer vind för att komma igång, vilket inte är speciellt fördelaktigt för en nybörjare. Men den ger mjukare landningar efter stora hopp på vågkickers eller på byggda hopp i kabelparken och det är anledningen till att jag har en sådan.

    Han väger ungefär som mig, 80-85 kg. Personligen tycker jag att han har för tight mellan storlekarna för att få ut maximalt med dagar på vattnet, men han spelar hellre golf när det är lättvind och föredrar att köra när det är tillräckligt med vind för 10 eller 8 m kite. 12 drar han sig för att använda, en 13-14 eller rent av 17 lättvindskite hade helt klart gett honom flera dagar på vattnet men forfarande överlappat rätt bra med 10 och 8.

    Ca 5-10 m glapp mellan 3 storlekar kites kan vara ett passande överlapp. Ju större glapp ju mer kommer du att få köra över-/underriggad, där det första aldrig är speciellt trevligt oavsett nivå (när du är nybörjare bör du rent utav undvika det helt av säkerhetskäl) och det senare ställer högre krav på din flygteknik.

    Översatt till märket och modellerna du nämnde i början skulle det kunna innebära att börja med 14-13 m Rebel/Evo som stor kite, komplettera med 11-10 m Rebel/Evo som liten kite och sist med Juice 18 m lättvindskite. Notera att Rebel har bäst vindregister av Norths modeller, Evo ligger snäppet precis bakom.

  • arch001

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 16:30

    @SkånePaul 722973 wrote:

    Mycket rocker är inget bra för nybörjare, brädorna gör mer motstånd i vattnet och det krävs att man är bra riggad.

    Ok, då får det bli en bräda med mindre rocker till att börja med. Tack igen för all hjälp!

    @Lima-ko 722977 wrote:

    Det låter som en bra idé, en lättvindskite kanske ger fler fina (soliga) dagar på vattnet men är inte optimal att lära sig med då lättvind ställer högre krav på flygteknik och de har mycket kraft i sig (även om depower samt vindregister har utvecklats mycket på lättvindskites de senaste åren) som kan vara svår att hantera på ett säkert sätt om vinden skulle öka snabbt.

    Som Paul nämner gör mycket rocker att brädan kräver lite mer vind för att komma igång, vilket inte är speciellt fördelaktigt för en nybörjare. Men den ger mjukare landningar efter stora hopp på vågkickers eller på byggda hopp i kabelparken och det är anledningen till att jag har en sådan.

    Han väger ungefär som mig, 80-85 kg. Personligen tycker jag att han har för tight mellan storlekarna för att få ut maximalt med dagar på vattnet, men han spelar hellre golf när det är lättvind och föredrar att köra när det är tillräckligt med vind för 10 eller 8 m kite. 12 drar han sig för att använda, en 13-14 eller rent av 17 lättvindskite hade helt klart gett honom flera dagar på vattnet men forfarande överlappat rätt bra med 10 och 8.

    Ca 5-10 m glapp mellan 3 storlekar kites kan vara ett passande överlapp. Ju större glapp ju mer kommer du att få köra över-/underriggad, där det första aldrig är speciellt trevligt oavsett nivå (när du är nybörjare bör du rent utav undvika det helt av säkerhetskäl) och det senare ställer högre krav på din flygteknik.

    Översatt till märket och modellerna du nämnde i början skulle det kunna innebära att börja med 14-13 m Rebel/Evo som stor kite, komplettera med 11-10 m Rebel/Evo som liten kite och sist med Juice 18 m lättvindskite. Notera att Rebel har bäst vindregister av Norths modeller, Evo ligger snäppet precis bakom.

    Jättebra tips! Tack för det. Sjukt taggad inför sommaren nu.

  • jokern

    Medlem
    6 maj, 2014 vid 10:40

    SkånePaul vad kul med ett gäng kajtare nere i Ystad trakterna. Bor själv i Staffanstorp nu och är nybörjare så nära och bra till Lomma så man kan öva där. Men har planer på att flytta tillbaka till Ystad som är min hemstad. Mycket fina stränder där men kräver lite mer av den som surfar då det blir djupare fort och lite mer vågor.

  • solomin

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 16:39

    Väger 95, kör med 12a (samt 8a)Rebell samt xride 141 cm. Allt från 2010, tycker inte att jag får lägga av särskilt mycket tidigare än andra. Men dagar med lite vind försöker jag inte ens.

  • milkman

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 21:24

    Det räcker inte med en 14 kvm drake på östkusten. (gillar svaren från folk där det blåser, men dom är inte helt relevanta där det inte gör det 🙂 ) Om du vill få ut maximalt antal dagar behöver du först och främst en lättvindskite. Välj gärna en som har ordentlig range (typ 4-10ms) så har du till i stort sett alla vanligaste vindar. Vi har grymt bra erfarenheter utav dessa. Jag tillbringar hela somrarna på Gotland och i Stockholm och även om det varierar så är hälften utav min tid spenderad med min Zephyr. Förrförra året gjorde jag nog 80% utav mina sessions på den.

    Brädan du väljer skall vara ganska styv när du kommer upp i vikt och gärna ganska kantig. Bra att inte ha för mycket rocker. Hade du poppat in i vår butik så hade du troligen gått ut med en T5 från Nobile som är 137 lång (eller en ren lättvindsbräda för att du tänkt köpa en till senare)

    Du får gärna ringa till oss så kan vi fördjupa oss rejält. Du kan också överväga hur du får service och reservdelar snabbt och lätt där du surfar mest. Det är trots allt få kitedagar och att ha din närmaste service/kunnig på andra sidan Sverige gör det inte lättare att komma ut fort.

  • arch001

    Medlem
    14 maj, 2014 vid 18:55

    Tack ska ni ha för alla nya tips. Zephyr:en låter intressant. Jag kommer gärna förbi och kikar i butiken i sommar när jag kommer hem till Sverige. Uppskattar brädtipsen också.

  • lejonsson

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 19:42

    Väger lika mycket som du och säkert dubbelt så gammal. Nu har jag kitat några år framför allt på skånska västkusten. Jag har haft både 13-14 m2 kites men dom är i regel tråkigt långsamma. Personligen hade jag köpt en 12:a och en 9:a ifall de blåser ordentligt. Stå på stranden när det brallar på är nog det tristaste som finns. Köra överriggat farligt. Köp en större allroundbräda istället. Brädans storlek har större betydelse än man tror. Speciellt som nybörjare. Köper du begagnat så ta med någon som kan hjälpa dig att bedöma utrustning. Köp heller inget för gammalt. Mycket har hänt.

  • arch001

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 16:39

    Tack för tipsen! Tror jag kommer att börja med en lättvindskite för att lära mig tekniken och sedan köpa en mindre kite på 9-12m som du föreslår. Jag hittade vindstatistik på klart.se som visar att vinden brukar ligga mellan 4-10 m/s på Fårö i Juli med medianvind på ca 6 m/s.

  • arch001

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 17:52

    Det blev en Zephyr och en Nobile XTR-bräda (143x48cm) från Surfbussen. Känns bra att handla från dem då jag nästan bor granne och hittills har allt funkat jättebra! Bifogar en bild tagen förra veckan på Fårö. Kallt som fan men jävligt kul..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek/Brädstorlek på Gotland? 94 Kg i vikt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.