Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf Perth??

  • Kitesurf Perth??

    Publicerad av kattis på 17 oktober, 2006 vid 19:44

    Hej hej! Jag undrar lite om kitesurf i OZ framförallt i Perth… Jag åker dit i november o tänkte stanna där ett tag…(antagligen bo i fremantel) Vet att kitesurfen är mkt fin i Perth, men undrar hur det är för nybörjare? Jag tänkte ta med min 10a bow…eller kan det vara för stort så det är bättre o lämna den i svea o köpa nått annat på plats?..är inget fan av o packa med saker man inte behöver.. Skriv gärna lite allt möjligt…
    Svar o tips e mkt uppskattat…
    mvh Kattis

    larzonov svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • lina

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 20:02

    jag blir så avundsjuk… perth är underbart, jag körde med en naish 7,5:a hela tiden okt-jan när jag var där för 3 år sedan. jag vet inte om det motsvarar en bow-10:a? min 7:a är/var en gammal arx…..

    tips: köp bil, dåliga kommunikationer. freemantle är jättefint. finns en bra spot utanför freemantle harbour, som man kan ta sig till med tåget smidigt. annars är det långt till spotsen, ligger ngra i floden inne i stan o så scarbourough, med fina vågor…. fan. kan du inte ge bort biljetten till mig o jobba på mitt jobb/gå i min skola i vinter? jag har en fin lägenhet centralt i malmö o en jättefin sambo åxå som du kan få…

  • skanepaul

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 21:56

    Dåliga kommunikationer?? Tycker jag inte och inte är det långt till spotsen när i princip hela västkusten är kitesurfbar…

  • mackan

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 22:07

    är kanske inte rätt person att fråga om du vill ha jättepositivt svar men men.. har bott där tillräckligt länge för att tröttna fullständigt på staden (6 mån senast). tycker surfingen i allmänhet och kitesurfingen i synnerhet i perth är ganska överskattat. ok visst fan blåser det men revet som ligger några kilometer ut tar ju vågorna o inne vid stranden är det bara småböljor som framstår som ganska mediokra jämfört med en fin dag i Löderup. Stränderna är skitlånga, yes, men spots.. nja et ifan. saknas känsla på något sätt. har ju inte surfat i hela världen direkt men s-afrika och rep. dom. är ju sjukt mycket goare. nej, mina bästa sessions i perth var nog kappseglingarna på swan river med schysst båt goa seglare o ett halvt dussin VBs. Skulle rekomendera alla som åker till WA att söka sig söder- eller norrut. Margaret, Yal, etc är ju sjuuukt fint t ex. Även norrut finns otroliga platser som Gnaraloo Camp och Exmouth.

    Ska man sumera mitt halvår i Perth så, ja, självklart hade jag några fina kitesessions med sideshore, hyfsade vågor och solnedgång men att flyga ett dygn o betala 10-12 papp… nej då finns det bättre ställe på närmare håll.

  • lina

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 05:45

    nej nej nej, var du i scarborough då? där vågsurfarna höll till?
    men visst, mag river bjöd ju på större vågor men jag var ju helt grön när jag var där, så de ville jag ju inte kita i…+ att i stan finns ju inga direkta rev att slå sig på…
    sen beror det ju på när man är där, oktober-jan är ju finast…resten av året ska vara kasst…
    Rockingham bjöd ju annars på cleant plattvatten o sjukt mkt mer vind i glappet mellan ön o fastlandet, o lite pirr i magen då det ligger massor av sälar ute på ön o vem äter sälar? 😉
    och på floden var det ju oftast midre vind de dagar det blåste för mycket ute vid kusten, plattvatten och utsikt över perth centrum när man surfar var inte helt fel…. sen körde man ju till driveinsystembolaget, köpte vb´s o pizza o drog till kings park med surfpolarna, kollade solnedgången o snackade kite tills ölen var slut…nej nej du får inte tycka illa om perth 😉

    dåliga kommunikationer, jag var där 3 mån utan bil, det var rätt jobbigt att kånka all packning 10 min till bussen, 15 från busshållplatsen till stranden, alla spots är ju inte så men när rasmus sen kom o vi hyrde bil så var det så mkt skönare…. 😉

  • lina

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 05:48
  • kattis

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 08:38

    oki doki…
    fiint me info…
    lina du va grön när du va i perth.. funkar som nybörjare då alltså…?? tackar för tips tror jag kommer gilla det…det var ett fiint erbjudande men måste vänligen men bestämt tacka nej… hoppas du klarar höst mörkret…äta svamp kan ju funka ett tag 😉

    mackan..tackar för din info oxå..lite mer negativ dock…men jag e ju bara en upptäckare så jag e ju glad för det lilla så jag tror perth duger för mej… klarar mej utan vågorna nu i början iaf… 😉 tanken e att hänga perth först så länge som det känns ok…o sedan se resten av aus…över till nz åka skidor o bräda… så det e inte bara kite som e planen..det e bara en jättebonus!! säg att perth e perfekt för nybörjare så blir jag glad 😉

    tack, hej!

  • lina

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 09:35

    hej kattis, jo det funkar bra för en nybörjare, alla är så hjälpsamma, så fort jag tappade brädan kom ngn med den, kan ju bero på att man var ensam tjej där åxå o från sverige hehehe 😉 men jag kitade mkt själv i början, svårt att lära känna folk direkt, så det är ju bra om du känner att du har koll på säkerhet o hur kiten funkar…
    bra med riggytor, mycket vind men oftast väldigt jämn, så det är lättare att känna kontroll. sen är jag lite rädd för hajar vilket gjorde att jag fick en extra morot att lära mig stå på brädan fort istället för att simma haha

    sen kan jag hålla med om att själva perth är rätt dött alltså. inte mkt uteliv.
    men freemantle är fint o så har de svingod mat/smoothies där, kolla in freemantle market…och så finns det en kitesurfshop i freemantle i centrum, kommer inte ihåg namnet nu men de kan tipsa dig om spots o så.

  • gh0st

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 09:56
    lina wrote:
    sen är jag lite rädd för hajar vilket gjorde att jag fick en extra morot att lära mig stå på brädan fort istället för att simma haha

    Heh, stenhårt ; ) jag är själv livrädd för hajar, speciellt stora sälätande hajar.

  • petter_f

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 10:00
    lina wrote:
    http://www.seabreeze.com.au/ bra väderlänk
    … and forum.
  • skanepaul

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 11:01

    Din packning har väl inget med kommunikationerna att göra? 🙂 Man kan ju summera Perth så här, choppigt i havet eller plattvatten på floden, vilket inte gjorde mig något. Vågorna är väl inget att hurra för (inte ens i Scarbourough, eller jo om man är van vid Habo…som Mackan säger åk då norrut eller söderut). Men vindsäkert under deras sommar dec-mars, ja det är det!

  • davids

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 13:35

    You got mail Kattis eller, ja, PM iaf..

  • stebe

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 19:49

    Håller med Lina du kommer få ut mycket mer av din vistelse om du skaffar en bil, det gjorde min tid i Perth mycket lättare och roligare.

    Det finns flera mycket bra plattvatten ställen som lämpar sig för nybörjare. Min persnliga favorit spot är north shore på Woodmans point, över 10m/s och bara krusningar på vattnet (10 min med bil från Fremantle). Safety bay i Rockinghm som nån nämnde är också mycket nybörjarvänlig och naturskönt. (50km söder om Perth). Floden är nybörjarvänlig (pelican Point, Mellville water mm) och nära o bra, men jag tycker vinden är mycket bättre vid kusten.

    En roadtrip Norrut är också ett måste, Ningaloo reef är grymt.

  • larzonov

    Medlem
    19 oktober, 2006 vid 18:52

    Men palla dig ner till skåne o surfa lite brollan förs dååå!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf Perth??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.