Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kitesurfa vid Garda och Toscana i Italien

  • Kitesurfa vid Garda och Toscana i Italien

    Publicerad av caselunghe på 4 juli, 2016 vid 12:20

    Var precis runt lite i Italien. Jag letade info innan, men blev inte klok på vad som faktiskt gällde. Här är mina erfarenheter. Var nere nu i slutet av juni och förhållanden gäller för denna perioden.

    Garda
    Kan börja att säga Garda inte är särksilt kite-vänligt. Det blir snabbt djupt, dåligt med riggytor, choppigt vatten och lagar som förhindrar ytterligare.
    Jag bodde på östsidan i Malcesine (som för övrigt var en väldigt fin by) och kan inte uttala mig någonting om västsidan.

    I Garda är det termiska vindar som gäller och på morgonen (ca 6-10) blåser det alltid nordlig starkare vind och på eftermiddagen (ca 16-19) en sydlig svagare vind. Vi bodde ca 50m från stranden och vid hotellet märkte man inte av att det blåste alls så man får inte bli lurad.

    I regionen Trentino som ligger längst norrut är kite helt förbjudet. I övriga delar är det förbjudet DAGTID att launcha överallt utom ett ställe i Navene som heter Kite center Garda. Detta stället var fullproppat med kitare och ligger precis intill en väg och lämpar sig inte för förstagångsåkaren. För att få lanucha där så måste man vara medlem i klubben (10 eur) och sedan betala 10 eur varje tillfälle. Det finns även lite kiteskolor som med motorbåt ger transport ut och launchar dig ute i vattnet och hämtar dig när du är klar. Kostar ca 35 eur och dessa skolor finns lite överallt.

    På morgonen innan solen går upp (gråzon när det nu är, men innan badgäster kommer iallafall) så får man laucha från stränderna. Den enklaste och popläraste spotten ligger i Campagnola (norra delen). Även denna är ganska trång och nära väg och träd. Kostar dock ingenting. Vi var där vid 700 och då var det fullt med folk ute så det går inte att missa vart spotten ligger.

    Sedan åkte jag till Viareggio på Västkusten i Toscana, men här var det vindmässigt helt dött. Bilade runt och letade efter olika spots och skriver om de ställena jag var på. På alla spotsen så var det onshore vind som gällde.

    Viareggio
    De omgivande bergen blockerar eventuell termisk vind så här får man förlita sig på den sydvästliga vinden (Libeccio). Längs hela stranden norr om hamnen råder kite-förbud sommartid (när folka badar), men tillåtet på vintern. Ska dock vara tillåtet sommartid vid stranden Darsena precis söder om hamnen.

    Om man tar sig söderut förbi Marina di Pisa till en strand som heter Calambrone så finns det längst söderut en fri strand där man får kita. Här kan man eventuellt finna termisk vind, men den bästa termiska vinden i de här trakterna säger dem att man får 20km söderut nere vid Spiagge bianche mellan Rosignano och Vada. I Calambrone var det i alla fall långrunt och bra med plats.

    Vid Spiagge Bianche är det långrunt och fint. Missade vinden även här. Blåste svag västlig då och på skolan sa det att den förstör termiken. Det behöver blåsa norvästlig för att man ska kunna köra på de termiska vindarna. Då är det i alla fall eftermiddagen som gäller efter ca 14-tiden.

    caselunghe svarade 7 år, 10 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kitesurfa vid Garda och Toscana i Italien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.