Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing KitesurfinEurope nr 2/2005 online

  • nic

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:21

    Svar till:


    Påverkar inte en foils bågiga kontur (fickorna) och något mer sladdrig konstruktion dess funktion?

    [/ QUOTE ]

    En välbyggd foil är inte sladdrig i flygläge, tvärtom har den ett högt inre tryck som är jämtfördelat ända ut i vingspetsarna.

    nic

  • melker

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 09:35

    Undrar fortfarande om det inte stavas FOLIE ?

  • nic

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:33

    Best Hellfish är folie… tongue.gif

    nic

  • koan

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 15:44

    Svar till:


    Påverkar inte en foils bågiga kontur (fickorna)…//…dess funktion?

    [/ QUOTE ]

    Verkar som resten redan är svarat på och svaret på din fråga är naturligtvis: Ja, men som med så gott som allt annat är även en kite en kompromiss. Varje förhållande har sin ultimata profil och man ändrar dessa för att få olika karakteristik. På foilen har man, vid konstruerandet, räknat med den förändringen som formskillnaden gör mellen tvärsnittet vid “spanten” och mitt i en cell har och är en del av den.

    Bäst vore om man kunde göra en en styv vinge men den skulle bli för tung, antagligen inte hålla vid hårda nedslag och framförallt är det inte så praktiskt att ha en 21m² vinge på biltaket på vägen till spoten. därför utnyttjar man trycket i vinden för att hålal formen uppspänd.

    En lei-kite kompromissar genom att ha en upplåspar le, denna gör att den går att transportera men ger samtidigt turbulens under vingen vilket stjäl kraft. En betydlgit tunnare le vore att föredra men det vore inte praktiskt att köra runt med en odemonterbar båge med flera meters spänvidd heller.

    Sedan skulle det dessutom handla om en helt annan kostnadsnivå, jag antar att de flesta tycker att det länger ned pengar så det räcker i sporten.

    Jag kanske skall tillägga att jag knappast sitter på någon profesur i aerodynamik, utan bara råkar vara en smula intresserad. Eftersom frågan är ställ kanske någon var intresserad av ett svar även om jag antar att det var mer för att trimma foilfantasterna. tongue.gif

  • nic

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 16:56

    Ska sägas också att ju fler celler (fickor) desto jämnare profil, fast fler celler ger också fler linor. Detta kompenserar man med att i vissa celler även ha diagonala cellväggar för att på så sätt åter minska linlängd i bridlesystemet med bibehållen jämn ovansida.

    Men detta hittar du bara i mer avancerade foils wink.gif

    Mkt teknik där…

    Tror förresten inte att en mindre LE i LEI ger bättre prestanda i de farter som det handlar om för oss. Fast det blir mindre att pumpa vilket är bra cool.gif
    LE’s tjocklek är en del i det som ger även LEI en vingprofil.

    nic

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing KitesurfinEurope nr 2/2005 online

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.