Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitesurfing?

  • Kitesurfing?

    Publicerad av mattias-a på 29 oktober, 1999 vid 09:56

    Jag skulle vilja veta mer om Kitesurfing. Var kan man köpa prylar? Vilken typ av skärm skall man ha? Vill gärna ha en skärm som kan användas tex till snowboard och skridskor oxå. Vem vet mer om detta?

    krille svarade 24 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • linsurfer

    Medlem
    29 oktober, 1999 vid 14:34

    Det har skrivits massor i Engelska Windsurfing. Verkar vara grymt svårt. 40m linor som du ska styra utan att kollidera med någon. Man behöver tydligen träna på att flyga kiten många timmar innan man ger sig ut på vattnet. Pålandsvind verkar inte heller var speciellt bra, jävligt svårt att kryssa.

  • krille

    Medlem
    31 oktober, 1999 vid 18:31

    Tja!
    Det är inte så svårt som man tror, har testat att torrjucka på stranden med en Wipika 6,5 kvm kite och jag var förvånad så lätt det var att kontrollera den. När man skulle till och starta tex så var det bara att ge fan i och dra i några linor så ställde den sig rakt ovanför ens skalle helt stilla, det alltså efter att man dragit upp den från backen innan såklart. Sedan var det en viss fördröjning efter att man tex kört åt ena hållet och ska till att vända osv kten får en j-la fart neråt så att säga, kolla in http://www.kanothuset.se, dom verkar kränga Wipika-kites, ingen aning om vad det är för firma eller nåt men adressen stod i senaste numret at Vind och Vatten. Den jag testade var köpt på Maui för 1000 $ , men om man tittar på webadressen ovan så är den ju billigare där….
    vilket låter lite konstigt! Wipikas drakar kan man vattenstarta från drickat då lattorna är luft-fyllda och kiten behåller sin form även i vattnet, så det är bara att lägga linorna rätt och “upp you go” så att säga.
    /Krille

  • johan-g

    Medlem
    1 november, 1999 vid 12:11

    Hur blir det om man kör med en kite på en insjö med byig vind?

  • linsurfer

    Medlem
    2 november, 1999 vid 07:46

    Det går nog bra men du måste ha en strand att starta ifrån. Linorna är ca 40m och fastnar du med dom i ett träd blir det inte kul.

  • johan-g

    Medlem
    2 november, 1999 vid 11:43

    Vad är roligast i lätt vind? En nionolla och Vision eller ett kite? Ska köpa nåt av dem nästa sommar, så det vore kul att höra innan man köper. Själv tycker jag kiten verkar roligast men har inte provat.

  • krille

    Medlem
    3 november, 1999 vid 22:57

    Kitesurfing är inte en ersättare, som jag ser det för windsurfingen utan snarare ett komplement till dagar med mindre vind,(även fast det finns kites för alla vindförhållanden) och man inte har lust att dra ut med dom stora surfgrejorna , (om man har sådana) utan man halar då fram sin kite på typ 9.0 och rippar som fan på en wakeboard, kiteboard eller liten vågbräda och allt detta extra som man tar med sig ryms i en ryggsäck, model 20 liters. Inte fel tror jag……
    /krille

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitesurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.