Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kitesurfing – så funkar det!

  • danger

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 22:51

    Någon som kan förklara vad en luftatom är?

  • grodanboll

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 10:01
    Danger;679311 wrote:
    Någon som kan förklara vad en luftatom är?

    Bra påpekande. Finns inget som heter luftatom. Luft består som bekant av kväve, syre, argon, koldioxid och andra gaser, flera olika atomer. Reviderade texten så att den förhoppningsvis inte innehåller fler felaktigheter 🙂

  • erolwi

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 18:29

    Hej. Hittade ett fel till. Denna mening är ju inte helt korrekt: “P.g.a. kitens form tar den övre luftströmmen en något längre bana än den undre luftströmmen, men det möts ändå exakt samtidigt vid kitens trailing edge. “

    Luftströmmarna möts väl inte samtidigt vid bakkant. B-)

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • erolwi

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 18:35

    http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/wrong1.html

    😉

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • grodanboll

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 19:29

    Ytterligare ett korrekt påpekande. Reviderade texten igen 🙂

  • olandstoken

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 17:04
    erolwi;679364 wrote:
    Hej. Hittade ett fel till. Denna mening är ju inte helt korrekt: “P.g.a. kitens form tar den övre luftströmmen en något längre bana än den undre luftströmmen, men det möts ändå exakt samtidigt vid kitens trailing edge. “

    Luftströmmarna möts väl inte samtidigt vid bakkant. B-)

    Sent from my ST17i using Tapatalk

    Det där är en rejält överskattad förklaring på varför flygplan flyger som har hängt med i alla år, i de allra flesta fall använder flygplan vingens attackvinkel mot vinden för att skapa en reaktionskraft uppåt för att få lyftkraft. När det gäller kites är detta ännu mindre sant, eftersom det är attackvinkeln som styr kraftskillnaden. :cool2: Sorry.

    Och om jag hade sett länkarna ovenför hade jag sparat mig själv 5 minuter 😉

  • pelle-surf

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 23:27

    Funderade lite på det du skriver om hur kraften i kiten påverkas av vindhastigheten samt kitens storlek. Vindhastigheten är svår att påverka, men däremot kan man kompensera genom att byta kitestorlek. Om det då blåser 10 m/s och jag har lagom tryck i en 12 kvm kite, när vinden plötsligt minskar till 5 m/s. Kraften ökar 4 gr med dubblad vindstyrka, då bör väl förhållandet bli detsamma omvänt, alltså får jag en tryckminskning med 4 gr när vinden avtar och för att kompensera detta behövar jag då byta till en kite som är 4 gr så stor för att få lagom tryck.
    Alltså en kite på 48kvm för att köra i 5 m/s, det kan man verkligen kalla lättvindskite det.:cool2:

  • grodanboll

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 16:10
    pelle surf;679594 wrote:
    Funderade lite på det du skriver om hur kraften i kiten påverkas av vindhastigheten samt kitens storlek. Vindhastigheten är svår att påverka, men däremot kan man kompensera genom att byta kitestorlek. Om det då blåser 10 m/s och jag har lagom tryck i en 12 kvm kite, när vinden plötsligt minskar till 5 m/s. Kraften ökar 4 gr med dubblad vindstyrka, då bör väl förhållandet bli detsamma omvänt, alltså får jag en tryckminskning med 4 gr när vinden avtar och för att kompensera detta behövar jag då byta till en kite som är 4 gr så stor för att få lagom tryck.
    Alltså en kite på 48kvm för att köra i 5 m/s, det kan man verkligen kalla lättvindskite det.:cool2:

    Helt korrekt! 🙂

  • kneepad

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 11:49

    Öh….nu blev man ju förvillad – alltså efter att ha läst http://gusty.se/kitesurfa/kitesurfa.php

    Efter att passionerat ha hållit på med mängder av sporter där segelduk rör sig genom luften så har jag förstås
    lite förslag (i all ödmjukhet) till hur man skulle kunna förändra din sida.
    (Länken från erolwi till nasa.gov var bra-tack. Wikipedias “Lyftkraft” är inte dum heller.)

    Från början:
    *Tror du skulle skippa all text i de första två styckena med plus och minus och “extrados” och “sugande kraft”
    och allt. Vedertaget idag (se erolwis länk) är ju den enklare förklaringen att luften som möter kajtens framkant
    lämnar bakkanten i annan riktning och “rekylen” känner vi i linorna.

    *Stycket om “Lite fysikaliska termer” är helt snurrigt (ursäkta…). Vad sägs om att BARA använda svenska ord till
    att börja med? “The chord” blir då korda, “The drag” blir då motstånd – då blir det lättare eftersom du längre ned använder
    “drag” i den svenska betydelsen “drag”. “Aspect ratio”= sidoförhållandet. “den aerodynamiska kraften” blir ett konstigt påhittat begrepp eftersom de flesta krafter
    du pratar om är aerodynamiska. För den här målgruppen kanske man skulle kalla det “kraften i kajtlinorna”?
    “draget motverkar lyftet” i din text blir alltså jättekonstigt att förstå…

    *Tror alltså det bara blir krångligt med för mycket pilar och formler för det stämmer ju inte heller som pelle surf
    påpekar. Kajtduken är ingen dubbelprofil (frånsett foilarna då). Åsså har du inducerat motstånd som ÖKAR vid lägre lufthastighet och
    parasitmotstånd (http://www2.mech.kth.se/~ori/3-teori-aerodynamik.pdf) som MINSKAR vid lägre lufthastighet..Samma fabrikant har ju
    olika geometrier (utformning) på olika kajtstorlekar och geometrin ändras (inte bara anfallsvinkeln) när du skotar. C-kajt har andra egenskaper än bow vid samma kvm.
    – tycker det bara blir dumt med gammal flygplansteori…

    Så det jag skulle ha velat ha som “teori” och start på en kajtkarriär är väl mer användbara och viktiga grejor;
    *front- och backstall måste ju förklaras förstås
    *vad händer (och varför) med kajten när du kör, har kajten lågt och drar/släpper bommen?
    *när jag ligger och ska vattenstarta med kajten kl 12 precis när jag pillar i fötterna. Blir den mer stabil om jag skotar lite?- varför?

    För t.ex. de två sista spörsmålen kommer ju upp ibland som trådar med frågetecken….

    I all välmening….Lycka till!! – det är f-n inte lätt.
    Du får väl dra en I. Stenmark:
    “Hä svårt å förklar’ för den som int’ begrip”
    :smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kitesurfing – så funkar det!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.